3 min.
Club inkoopprofessionals start met sessie MBTI en Insights
Mensen kan je indelen met letters (MBTI), met kleuren (Insights), met vragen (wat? waarom? wie? hoe?)
Op 15 november l.l., startavond van de Club inkoopprofessionals van SBM, bracht May Van Aperen een vervolgsessie rond MBTI en Insights.
Mensen kan je indelen met letters (MBTI), met kleuren (Insights), met vragen (wat? waarom? wie? hoe?). Aankopers zijn vaker rood, het zijn “wat?”- mensen dus die eerder gericht zijn op prestaties en leiderschap; extravert en to the point.
Het zit hem in de combinatie
Moet een aankoper eerder van dat rode type zijn? Donald Trump is er mogelijk ook één, vraag is of hij altijd zijn slag zou thuis halen. Eigenlijk is het niet het type waarop u moet focussen, maar de manier waarop de aankoper in relatie staat tot de verkoper. Ook die laatste heeft zijn kleurtjes/lettercombinaties. Excellent aankopen is dan ook rekening houden met de combinatie van die types. Voor de onderhandelingen starten, zal een aankoper dus best inschatten hoe hij best gaat reageren. Vooral wanneer blijkt dat de combinatie van types die voorligt hem niet bepaald in zijn comfortzone zet.
Het zit hem ook in de soort aankoop
Het soort aankoop bepaalt ook mee de slaagkansen van de onderhandelingen. Is de aankoop strategisch, een hefboom, een knelpunt of eerder routine? M.a.w. waar situeert die zich in de Kraljic matrix? Voor uw type, in combinatie met dat van de verkoper, bestaan voor de verschillende segmenten van de Kraljic matrix valkuilen en sterktes. Wie dat weet op voorhand, kan zijn slaagkansen beïnvloeden!
Tip voor HR mensen en recruiters
U houdt hier best rekening mee bij het aanwerven en opleiden van uw aankopers. U zal zien: daar waar de verkoop misschien nog maar moeizaam kan verbeteren, kan inkoop u nieuwe kansen geven om uw bedrijfsresultaten te verbeteren. Investeer in inkoop, het rendeert.