Waardevolle communicatie

Wat is content marketing?

time icon 4 min

Klanten en prospecten willen waardevolle inhoud van uw bedrijf zien. Deze inhoud moet voor hen interessant zijn,  maar daarboven ook organisch aanvoelen, dus niet gepusht om te verkopen. Dit noemt men content marketing. Dit helpt bedrijven zich in de markt te positioneren, nieuwe klanten aantrekken of hun doelgroep blijmaken. 

Door u te concentreren op effectieve contentmarketing kunt u precies dat doen. Met als positief resultaat: conversies verhogen, merkbekendheid verbeteren, inkomsten verhogen, uzelf (be)vestigen als een marktleider, en nog veel meer.

Of u nu net begint met het bedenken van een strategie of uw bestaande strategie aan het opfrissen bent, het kan nooit kwaad om uw proces opnieuw te evalueren en nieuwe manieren te bedenken om de content te creëren en te delen die uw publiek wil. In deze blog geven we u een overzicht van contentmarketing, voorbeelden van contentmarketing, en hoe u een strategie kunt opzetten.

Vandaag de dag moet uw content uw publiek bereiken op een manier die natuurlijk aanvoelt (ook wel inbound genoemd). Een veelgebruikte manier om dit te doen is door een verhaal te creëren voor uw inhoud, of door een verhaal te vertellen. Op die manier voelt uw inhoud authentieker, aantrekkelijker en beter afgestemd op uw publiek.

Waarom is content marketing belangrijk?

Contentmarketing is belangrijk omdat de wereld drastisch is veranderd sinds we alle informatie op het internet met ons meedragen. Daarnaast kunnen we ook nog eens wereldwijd met iedereen in contact komen of connecteren op gelijk welk moment. 
Traditionele marketing is kapot. 86% van de tv-reclames worden overgeslagen. 99,99% van de banner advertenties worden genegeerd. Kranten worden minder gelezen. Reclame werkt niet voor uitgevers of merken omdat we geleerd hebben het te negeren.

Merken hebben een nieuwe manier nodig om contact te maken met hun publiek. De aanpak die werkt is het voortdurend creëren van inhoud die mensen willen. Dat is content marketing.
Contentmarketing is dan ook het proces van plannen, creëren, distribueren, delen en publiceren van content om uw doelgroep te bereiken. Het kan uw merkbekendheid, verkoop, bereik, interacties en loyaliteit stimuleren. 


Soorten contentmarketing

Er zijn vele soorten van content marketing die u kunt kiezen om op te nemen in uw strategie. Hier zijn enkele van de meest voorkomende:

1. Sociale media marketing
Met meer dan 3,6 miljard wereldwijde gebruikers van sociale media is het gemakkelijk te begrijpen waarom zo veel bedrijven investeren in social media marketing. Er zijn een aantal platforms (bijv. Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Snapchat) om mee te werken en verschillende manieren waarop u content kunt maken en delen op elk van hen (bijv. foto's, live video's, vooraf opgenomen video's, verhalen,...).

2. Infographics
Infographics tonen content, informatie en gegevens in een duidelijke grafische affiche. Met een mix van eenvoudige bewoordingen, korte statements, en duidelijke afbeeldingen, zijn infographics een geweldige manier om uw content effectief te communiceren. Ze werken goed als u probeert een educatief en/of complex onderwerp te distilleren, zodat alle leden van het publiek het kunnen begrijpen.

3. Blog inhoud marketing
Blogs zijn een krachtig type inbound content en laten veel creativiteit toe in termen van hun doel en onderwerp. Met een blog kunt u dingen doen zoals andere interne en externe inhoud en blogartikelen promoten via links, knoppen voor sociaal delen toevoegen en productinformatie opnemen. Onze eigen blog is het beste voorbeeld! 

4. Podcast inhoud marketing
Uit een onderzoek van 2020 bleek dat 49% van de 12- tot 32-jarigen in de VS de afgelopen maand naar een podcast had geluisterd, met een gemiddelde van zes luisteruren per week. Om deze reden zijn veel bedrijven en media begonnen met het maken en delen van hun eigen podcasts.
Podcasts laten veel creativiteit toe, aangezien ze over een onderwerp naar keuze kunnen gaan. Bovendien bepaalt u andere factoren in verband met de podcast, zoals de cadans van de afleveringen, wie er in de podcast zit, waar u reclame maakt voor de podcast, en hoe lang de afleveringen zijn.

5. Video-inhoud marketing
Volgens Wyzowl onderzoek geeft 69% van de consumenten aan dat ze het liefst via video meer te weten komen over het product of de dienst van een merk. Bovendien kan videomarketing conversies stimuleren, de ROI verbeteren en u helpen relaties op te bouwen met uw publiek. U kunt ervoor kiezen uw video-inhoud te delen op sociale mediaplatforms of op uw landingspagina's