Het doel van content marketing is divers: bestaande klanten informeren, een imago opbouwen, meer verkopen, de zichtbaarheid van uw merk vergroten, de trendsetter in uw vakgebied worden,… m.a.w. de basis van marketing tout court.
Dat content marketing aan belang heeft gewonnen, komt door de hoeveelheid info die we op vandaag moeten verwerken. Om op te vallen moet u info verstrekken die uw doelgroep(en) waardevol en nuttig vinden. U hebt nood aan een strategie.

De eerste stap in uw strategie

Waar het meeste tijd inkruipt als u een content marketing strategie wil starten?  Vreemd genoeg: de eerste stap. Het fundament bouwen.
Voor sommigen is deze stap reeds van bij de opstart vastgelegd, anderen deden het nog helemaal niet, en bij velen is het wellicht tijd om het fundament eens vanonder het stof te halen en een reality check uit te voeren. Waar heb ik het over? Uw missie, visie en positionering.

Even kort herhalen:

  • Missie: waar u voor staat. Dit is uw bestaansreden. Deze is op lange termijn. Staat vast.
  • Visie: waar u voor gaat. De visie spreekt uw ambities uit. Deze is op korte termijn. Dat wil zeggen, als u uw ambitie hebt behaald, moet u deze bijsturen.
  • Positionering: uw positie op de markt t.o.v. uw concurrenten. Wat vertelt u dat u onderscheidend maakt van de rest?

Ik sta even verder stil bij positionering. Wat is dat nu juist? En waarvoor dient het?  Bij positionering verbindt u aan uw bedrijf of product een zodanige verzameling eigenschappen dat het daardoor een eigen plaats krijgt ten opzichte van concurrerende producten of diensten.  Er zijn verschillende methodes om uw positionering te bepalen. Wat de methode is maakt niet uit, zolang u maar een uniek en onderscheidend resultaat bekomt.

Het doel?

We streven er met een positioneringsoefening naar om een uniek DNA te definiëren voor uw merk of bedrijf. Een DNA dat u sterk onderscheidt ten opzichte van uw concurrenten zodat je potentiële klanten weten waarom ze voor u moeten kiezen. En dan bedoelen we een veel uniekere boodschap dan goede prijs/kwaliteit en correcte service. 
Een voorbeeld. Water is altijd vloeibaar, transparant en uiteraard om te drinken.  Maar Spa Reine kiest voor de positionering zuiver bronwater, Perrier voor het water met een hoekje af, Bru voor het parelende water dat het eten laat smaken...
De gekozen invalshoek bepaalt de rest van hun communicatie en de daaruit volgende acties. Een duidelijk en uniek verhaal maakt dat de consument makkelijker zijn keuze kan maken.  De oefening moet als eindresultaat  de kernbegrippen van het bedrijf of merk beschrijven. Het is tevens het inhoudelijke kader voor de rest van alle communicatie. En meteen ook de basis van waaruit alle creatieve communicatietools ontwikkeld worden.  Zolang u dit niet op een rij hebt, is de rest van uw content strategie niet te realiseren. 

Benieuwd wat u zou kunnen missen? Inbound Marketing: van een “brand” naar een “content” marketingstrategie.
In deze SBM training helpen we u uw strategie bepalen en een concreet plan opmaken. In 12 concrete stappen komt u tot een resultaat waarmee u meteen aan de slag kan. Stap voor stap naar een eigen content-strategie op maat voor je bedrijf of merk.

Auteur: docent Tina Fabry

 

Kathy Van Tieghem over de SBM-opleiding Content Marketing Strategie:
"Ik heb ongelofelijk veel tips opgedaan, zowel voor externe als voor interne communicatie.
Tina is één van de meest begeesterde docentes waar ik ooit een training bij gevolgd heb. Haar expertise, enthousiasme en down-to-earth aanpak vond ik zeer verfrissend en ik heb me dan ook geen seconde verveeld. Voor mij is het beste bewijs van een goede opleiding als ik buiten kom en de ideeën in mijn hoofd opborrelen. Ik durf dus zeker een 9 op 10 geven aan deze opleiding en aan Tina."

 

Van gedachten wisselen over het leren van vandaag voor het werk van morgen? Contacteer SBM vrijblijvend voor een kennismakingsgesprek.