Goede copywriting doet uw verkoop boosten

Copywriting 101: een gids voor de beginnende copywriter

time icon 5 min

Denk aan de laatste keer dat u iets kocht . Wat was het dat u overtuigde van het product of de dienst? De kenmerken, de voordelen, of de prijs kunnen allemaal een rol hebben gespeeld in uw beslissing. Maar in werkelijkheid was het de tekst die het zware werk deed.

U zou immers niets geweten hebben over die geweldige functies of die killer prijs, tenzij iemand ergens de tijd had genomen om uit te zoeken wat voor u het meest aantrekkelijk zou zijn en dat in woorden om te zetten. Dat is de kracht van copywriting. Vandaag, Krijgt u onze 6 tips om een goede copywriter te worden. 

Wat is copywriting precies? 

Copywriting is de kunst van het schrijven van een tekst voor marketingdoeleinden. Het is bedoeld om uw producten of diensten te verkopen en een stem te geven aan uw merk.
De belangrijkste bedoeling van copywriting is om mensen over te halen een bepaalde actie te ondernemen, of het nu gaat om een aankoop, een inschrijving of een andere vorm van conversie.

Copywriting komt in veel verschillende vormen voor. Hier zijn enkele voorbeelden: 
●    Een webpagina
●    Een verkoop 
●    Een video
●    Een e-mail
●    Een advertentie
●    Een tweet
●    Een blog bericht
●    …

Maar copywriting is veel meer dan alleen woorden. Goede copy vertelt een overtuigend verhaal en vertegenwoordigt uw merkimago. Het trekt aan de touwtjes die het beslissingsproces in gang zetten voor wie leest wat u schrijft. Nu u weet wat een copywriter doet, is het tijd om uit te zoeken hoe u dat zelf kunt doen. Hier zijn onze tips en tricks voor het maken van teksten die uw doelgroep zullen bereiken en de verkoop stimuleren. 


1. Leer uw doelgroep kennen 

Voor u begint met schrijven moet u weten voor wie u schrijft. Begin met het creëren van een buyer persona, of een fictieve voorstelling van uw ideale klant. Dit schetst wie uw publiek is, met inbegrip van hun demografische gegevens, functie, locatie, leeftijd en algemene informatie over inkomen. 

Doe dit niet zomaar. Graaf in uw huidige klantgegevens en zoek naar klanten met een hoge levenslange waarde.

Als u eenmaal uw buyer persona hebt geschetst, graaf dan wat dieper door jezelf vragen te stellen als: 
●    Aan wie verkoopt u momenteel? 
●    Aan wie zou u willen verkopen? 
●    Wat vinden uw huidige klanten zo leuk aan uw aanbod? 
●    Met welke problemen hebben uw klanten te maken en hoe helpt u ze die problemen op te lossen? 
Deze informatie zal u leiden als u begint met het schrijven van uw tekst. 


2. Gebruik de juiste toon voor uw copywriting 

Goed schrijven is niet enkel de juiste woorden kiezen. De toon waarin u schrijft geeft veel meer context dan de tekst zelf. Het vertelt klanten of u plezierig, serieus of professioneel bent. 
Als u het moeilijk vind om de juiste toon te vinden, kijkt u het best naar wie u potentiële klant is. Communiceert u in de zakenwereld? Hou uw communicatie dan ook professioneel. Wilt u een copy schrijven voor Instagram die bedoelt is voor jongeren? Hou het licht en plezierig. 


3. Gebruik copywriting om de pijnpunten op te lossen 

Als u teksten schrijft, is het verleidelijk om u te richten op de goede dingen, zoals hoe geweldig uw product is of hoeveel uw huidige klanten van u houden. 
Klanten zijn echter niet op zoek naar een product of dienst omdat alles zonneschijn en regenbogen is - ze zijn op zoek naar een oplossing voor een probleem. Die problemen zijn pijnpunten, en ze moeten de belangrijkste focus van uw tekst zijn. 
Bijvoorbeeld, wanneer mensen overwegen om de key research tool Ubersuggest te gebruiken, zijn ze op zoek naar meer verkeer. Dat is het probleem dat ze proberen op te lossen. 
De tekst op de landingspagina richt zich direct op dat probleem door te vragen: "Wil je meer verkeer?" 

Volgens copywriter Rose Crompton zijn er zes belangrijke pijnpunten waar klanten mee te maken hebben: 
●    Financieel
●    Risico en vertrouwen
●    Gemak en gemak
●    Productiviteit en tijd
●    Processen en reis
●    Communicatie en ondersteuning

Bedenk met welke pijnpunten uw klanten te maken hebben en benadruk hoe u hen helpt dat probleem op te lossen. 


4. Verwijder de onzin 

Het is gemakkelijk om langdradig te worden tijdens het schrijven. Misschien bent u gewend e-mails te schrijven waarin u beslissingen aan uw baas uitlegt. In die situaties maken een paar extra woorden niet uit en kunnen ze zelfs nuttig zijn.  Zelfs in een blogbericht, zoals deze, kan veel tekst werken. Niet in copywriting. 

Als uw teksten schrijft, moet elk woord een doel dienen. Als het niet educatief is, een voordeel benadrukt of een band opbouwt, moet het weg. 
Hier zijn een paar veelgebruikte woorden en zinnen die u beter schrapt:
●    Die 
●    Om 
●    Misschien 
●    Zeer 
●    Een beetje 
●    Zelfs 
●    Gewoon 
●    Misschien 
●    Dus 
●    Echt
●    Van 
●    Zoals 

Nu moet uw tekst wel leesbaar zijn. Soms zijn die woorden nodig, maar bedenk wel of ze echt iets toevoegen of alleen maar opvulling zijn. 
Vervang vervolgens deze aanvulzinnen door krachtige woorden die aanzetten tot actie in plaats van ruimte in te nemen.


5. Grammaticaal correct 

Dit zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar u zou verbaasd zijn hoe vaak ik fouten zie in een copy. Als uw tekst spel- of grammaticafouten bevat, zal dit een negatief effect hebben op uw uiteindelijke doel. Als mensen een fout ontdekken in een tekst, vooral in een korte tekst, krijgen ze een negatieve perceptie van het merk, het product of de dienst. 

Begrijp me niet verkeerd; niemand is perfect. Maar één of twee grammaticale fouten in een blogpost van 3000 woorden worden vergeven. Een spelfout op een homepage of in een verkoop-e-mail van slechts een paar regels zal men meteen zien en uw merk op afstraffen. 

Negeer dus de neiging om dit proces overhaast te doorlopen. Haal uw tekst door editing software. Lees het hardop. Controleer het dubbel en driedubbel voordat u de tekst publiceert. Laat u tekst ook door iemand anders lezen! 


6. Jargon- vrij

Laat sector specifieke termen weg uit uw teksten. Als u een advocaat bent, moet iemand zonder juridische opleiding in staat zijn om te begrijpen wat u zegt. Als u een arts bent, zorg er dan voor dat iemand buiten het medische gebied uw tekst begrijpt. Vermijd ten koste van alles jargon en acroniemen. Dialect wordt meestal als onprofessioneel gezien (tenzij het deel uitmaakt van uw merkimago), en u kunt er niet van uitgaan dat iedereen bekend is met de acroniemen die u gebruikt.
K.I.S.S: Keep It Simple, Stupid. Knoop dit goed in uw oren. Houd u tekst simpel en duidelijk. Uw tekst moet helemaal te begrijpen zijn voor een 12-jarige. 

Conclusie 

Het leren schrijven van krachtige teksten is de sleutel tot een succesvolle digitale marketing strategie. Het beste product of dienst zal niet verkopen als u niet weet hoe u overtuigende teksten moet schrijven. De bovenstaande copywriting tips helpen u om uw publiek te begrijpen en te focussen op wat belangrijk is, zodat je copy kunt schrijven die converteert. 

 

Op zoek naar een schrijftraining voor uw team? Bij u in het bedrijf of bij ons op de campus?
Contacteer vrijblijvend collega Vanessa Aneca en laat haar weten wat u zoekt.