In de industrie is het misschien niet de storm die ons zorgen baart, maar de orkaan die nog moet komen. Dat beeld werd tijdens de Lunch & Learn “Screening en opleiding voor de technici van morgen” in de industriecampus Konnect in Kortrijk wel erg tastbaar.
SBM presenteerde er haar screeningstools en leerpaden, bedoeld om bedrijven weer grip te geven op een realiteit waarin technische profielen steeds moeilijker te vinden én te houden zijn.
SBM stelt twee instrumenten voor: een online talentspotter en een uitgebreide technische screening.
De online tool laat bedrijven snel en laagdrempelig inzicht krijgen in de technische basiskennis en motivatie van kandidaten.
De uitgebreide screening gaat verder: medewerkers worden uitgebreid getest op elektriciteit, pneumatica, mechanica en hydraulica, mét praktijkproeven onder begeleiding van ervaren docenten. Het resultaat is geen vaag rapportje, maar een concreet overzicht van aanwezige competenties en leemtes. Van daaruit kan een logisch leerpad op maat worden opgezet, precies afgestemd op de noden van een bedrijf
Een van de aanwezigen was Marino Vandooren, technical manager bij Ysco en al jarenlang actief in de Club Onderhoudsmanagers. Marino klinkt eerlijk: “Veel van de instromers missen basiskennis. Elektriciteit is bijvoorbeeld een groot probleem. Soms kennen ze de theorie nog wel, maar de praktijk helemaal niet. En dat voel je op de werkvloer.”
Tot twee jaar geleden kon Ysco nog rekenen op instroom uit het 7e jaar Industrieel Onderhoud van het VTI Diksmuide. Maar dat extra jaar is afgeschaft, en daarmee ook een vaste toevoer van jonge techniekers. Een aderlating, noemt Marino het.
Tijdens de sessie herkende Marino zich in de voorbeelden van de docent. “Een sensor PT100 niet herkennen, terwijl het één van de meest voorkomende temperatuursensoren is… Dat is geen uitzondering meer. Het gevolg? Productielijnen die onnodig lang stilstaan. Met een beetje kennis zou dat snel verholpen kunnen worden.”
Hij merkt dat de technische kennis daalt op alle niveaus, zowel bij operatoren als bij techniekers, mannen en vrouwen. Vroeger, zegt hij, gaven scholen meer praktijk mee. Vandaag kennen veel leerkrachten vooral de theorie, maar ontbreekt het hen aan voeling met de praktijk.
Voor Marino zijn de screenings van SBM geen onbekend terrein. Een paar jaar geleden liet hij 20 storingstechniekers testen. Het resultaat verraste velen: “Heel wat medewerkers hadden hun eigen kennisniveau overschat. Dankzij de screening konden we gerichte opleidingen inplannen, bijvoorbeeld extra bijscholing in pneumatica of elektriciteit. Je weet ineens waar je staat. Dat is goud waard.”
Zelfs carrièreswitchers vinden zo hun weg. Marino vertelt over een IT’er die besloot iets totaal anders te doen. Dankzij het opleidingstraject staat hij nu op de vloer, en misschien groeit hij zelfs door tot storingstechnieker.
Eén van Marino’s grootste frustraties is dat opleidingen soms te breed of te algemeen zijn. “We hebben geen nood aan theorie die niemand gebruikt. Geef ons praktijk. Train wat echt nodig is in het bedrijf, op basis van een 0-test. Alleen dan maak je het verschil.”
Hij schetst de stress van een storingstechnieker: “Plots valt een machine stil. De ijsjes smelten. Afval. Je moet meteen in actie schieten. Als je dan de basis niet beheerst, sla je dicht.”
De komende jaren ziet Marino de uitdagingen alleen maar toenemen. Robots en geautomatiseerde lijnen nemen het werk over, maar de techniekers zijn niet altijd mee geëvolueerd.
“Tot vijf jaar geleden werden ijsjes nog manueel ingepakt. Nu is alles gerobotiseerd. Dat vraagt kennis, inzicht, durf ook. Als we onze mensen niet optillen naar dat niveau, verliezen we terrein.”
Daarom pleit hij voor sterke docenten en praktijkgerichte trajecten. “Als je het niet intern kan, dan moet je het uitbesteden. Het voorstel dat SBM nu uitwerkt, met leerpaden tot en met robotisatie, dat is echt indrukwekkend.”
Marino zegt het zonder omwegen: “We zitten in een noodsituatie. Op middellange termijn zie ik geen verbetering. De uitstroom van babyboomers komt eraan, en jonge instroom is er amper. Dan moet je actie ondernemen.”
De Lunch & Learn toonde alvast dat er wél alternatieven zijn. Screeningstools die objectief meten. Opleidingstrajecten die niet rond de pot draaien, maar de basis stevig leggen. En een aanpak die menselijk én praktijkgericht blijft.
Of zoals SBM het zelf stelt: de sleutel voor succes ligt in de synergie tussen industrie en opleiders. Alleen zo blijven technici van morgen geen droom, maar een haalbare realiteit.