Wat je leert na een sessie car control

Op de baan met expert car control Frank Thuriaux

Frank Thuriaux leeft en ademt auto’s. Naast z’n eenmanszaak en samenwerking met VTIR Rijschool, waarbij hij mensen begeleidt in defensief rijden, car control (o.a. via IedereenLeert!*) en automotive ecotraining, is hij ook sinds jaren teammanager in de autosport.

*Via de IedereenLEERT! Formule kunnen werknemers op kosten van de werkgever een opleiding volgen in hun vrije tijd.  Een win-win: werkgever én werknemer investeren zo elk in de groei van kennis en vaardigheden. De aangesloten bedrijven bepalen zelf de halfjaarlijkse opleidingskalender. Het keuzeaanbod is heel divers: technische opleidingen, skills, verkoop, management, finance, persoonlijke vaardigheden, opleidingen welzijn en gezondheid, talen, informatica,… Zo vinden zowel de productiearbeider als de bediende of het kaderlid beslist wat hen persoonlijk boeit.  

Wanneer je nu je rijbewijs behaalt, is een ‘terugkommoment’ verplicht. Dit is een verplichte opleiding van 4 uur die je nu 6 tot 9 maand na het behalen van je rijbewijs nog eens moet volgen.  Dit is concreet 2 uur praktijk én 2 uur theorie.  
Herhaling werkt, dat is dus een goede zaak.  Alleen zouden wel meer chauffeurs ook baat hebben bij zo’n heropfrissing.  Dit vonden ook de aangesloten bedrijven van het lerend netwerk ‘IedereenLeert!’ een goed idee.  Recent was het dan zover.  Enkele medewerkers kregen de mogelijkheid om een intense sessie car control te beleven, het werd een combinatie van defensief rijden én car control in de praktijk. We vroegen instructeur Frank wat we precies mogen verwachten van zo’n sessie – in dit geval - op het Mandescircuit in Ingelmunster.

Wat houdt een sessie defensief rijden & car control precies in?

"We starten de sessie met een theoretische benadering van een half uur.  Met aandacht voor de  belangrijkste oorzaken van ongevallen.  Zo bekijken we een aantal video’s van bijna ongevallen. En analyseren we samen hoe je bepaalde gevaarlijke situaties kan vermijden. Ook schenk ik aandacht aan hoe je nu eigenlijk fatsoenlijk in je auto dient te zitten."

"Daarna toetsen we de theorie aan de praktijk.  Het moment waarop iedereen zit te wachten.  We gaan zelf het parcours op.  En slalommen voor- en achterwaarts op een hindernissenparcours. Waarbij we ook de ‘promillebril’ (een equivalent van 1,7 promille : 2 flessen wijn) opzetten en noodstops gaan uitvoeren aan verschillende snelheden, op een droge én natte ondergrond. En dit met én zonder afleiding. De cursist-rijders ondervinden zo zelf waarom dronken rijden zo gevaarlijk is."

Wist je dat?

  • Wist je dat de meeste ongevallen veroorzaakt worden door afleiding én door vb. niet voor u uit te kijken?
  • Daarnaast wordt één op vier ongevallen veroorzaakt door dronkenschap.

Frank Thuriaux besluit: ‘Het is mijn missie om zowel jongeren als ouders bewust te maken van hun rijgedag - je gaat tenslotte met een vehicel van 1,5 ton de baan op -  zodat ze niet in de foute verkeersstatistieken terechtkomen.”

 

Meer weten over IedereenLeert, de win-win opleidingsformule voor bedrijf én medewerkers?
Contacteer nu collega Lieselotte Uijttenhove.