Meer dan debiteurenbeheer

Creditmanagement: een baken in woelige zee

time icon 2 min
Marleen Miechielsen

Credit management verdient een belangrijke plek in uw bedrijf

2024 is een uitdagend jaar. De nasleep van Corona en de hoge energieprijzen zinderen nog na. En dagelijks voelen we de gevolgen van de inflatie en stijgende kosten. Sinds de zomer kleuren de beurzen rood, wat zorgt voor nog meer onzekerheid. 

Die samenloop zorgt dat veel bedrijven in woelig water opereren. Het gevolg? Een gevoelige stijging in het aantal faillissementen. De verwachting is dat 2024 een recordjaar wordt in dat opzicht. Wist u dat 25% van alle faillissementen te wijten is aan slechte betalers?

"Het is cruciaal om uw creditmanagement goed op orde te hebben. Met de juiste aanpak vermijdt u onnodige risico’s", aldus Marleen Miechielsen, docent creditmanagement bij SBM en bestuurder bij MTC Consulting

Hoe pakt u het aan? Hier zijn enkele tips:

1.    Zorg voor kwaliteit
Wie producten of diensten van topkwaliteit levert, geeft klanten geen reden om de betaling uit te stellen. Tevreden klanten betalen sneller. 

2.    Weet met wie u zaken doet
Informeer u goed over uw klanten. Maak gebruik van betrouwbare bronnen, van gespecialiseerde providers, of vraag je sales team om hun visie. En neen, het is niet omdat een klant in een luxeauto rijdt dat hij uw facturen kan betalen.

3.    Maak duidelijke afspraken
Communiceer altijd duidelijk over uw betalingsvoorwaarden. Ontvangt u negatieve informatie over een klant? Dat hoeft de verkoop niet in de weg te staan. Maar overweeg dan voorafbetaling of andere zekerheden, in plaats van betaling na levering. Bespreek ook welke voorwaarden gelden: die van u of die van de klant?

De essentie van goed debiteurenbeheer

U weet het wel: preventie is beter dan genezen. Neem de juiste maatregelen en voorkom problemen achteraf. Is ingrijpen toch nog nodig? Handel dan commercieel, zonder de klantrelatie te schaden. Zodat u alsnog betaald wordt. 

Want dàt is de essentie van goed debiteurenbeheer: uw klant centraal zetten, zonder uw eigen belang uit het oog te verliezen. Grote marktspeler of kleinere ondernemer: uw klanten betalen uw loon. Zorg dus dat u uw geld krijgt – op een klantvriendelijke manier.