Sales realiseren zonder te adverteren

SEO geeft u online zichtbaarheid én uw portemonnee een boost!

time icon 4 min
Foto

De helft van uw digitale verkopen realiseren zonder een cent aan advertenties uit te geven

Daarvoor zorgt de kracht van zoekmachineoptimalisatie, beter bekend als SEO. Investeren in SEO is dus niet alleen een slimme zet voor uw online zichtbaarheid, maar ook voor uw portemonnee.

Dankzij het SEO-opleidingstraject bij SBM van expert Frank Hendrix, SEO-strateeg bij KBC Bank & Verzekering, krijgt u een helder beeld hoe u dat doet. 

Maar laten we starten bij het begin: SEO, wat is dat eigenlijk? “SEO staat voor search engine optimization, of zoekmachineoptimalisatie. Het is de kunst van het optimaliseren van websites om hoger te scoren voor gekozen zoekwoorden in zoekmachines zoals Google”, vertelt Frank. Daarbij heeft hij het uiteraard niet over de gesponsorde berichten.

SEO verschilt van betaalde advertenties

Advertenties zijn duidelijk zichtbaar in Google en elke klik kost geld. Goede SEO daarentegen verbetert je zichtbaarheid zonder directe kosten per klik. De organische resultaten, die onder de advertenties verschijnen, zijn het resultaat van optimalisatiewerk. 


Behaalt u met organische resultaten een goede positie? Dan is uw website goed vindbaar én haalt u er sales uit. Het is niet alleen kostenefficiënt, maar levert ook bezoekers op die al geïnteresseerd zijn in uw producten of diensten. Daardoor neemt de kans op conversie aanzienlijk toe.”


Continu testen, leren en aanpassen

Het algoritme van Google speelt een centrale rol in het bepalen van zoekresultaten. “Wat vandaag effectief is in zoekmachineoptimalisatie, kan morgen door updates in het algoritme anders zijn. Dat maakt SEO tot een uitdagend veld.

Voortdurende aanpassing en innovatie zijn essentieel. De sleutel tot succes ligt in een proactieve aanpak: het continu testen, leren en aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Als SEO-expert is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste trends en technieken. Zo blijf je altijd een stap voor in de constant evoluerende wereld van zoekmachineoptimalisatie.”

Foto
Foto

Volg de driedelige strategie: techniek, content en autoriteit

Uw website goed laten scoren op bepaalde zoekwoorden: dat klinkt eenvoudig, maar er zit heel wat achter. “SEO steunt op drie grote pijlers: een technisch luik, een contentluik en de autoriteitswaarde. De drie aspecten zijn belangrijk. Werkt u goed aan twee delen, maar verwaarloost u een derde? Grote kans dat u nergens raakt. Pas als u aan de drie pijlers werkt, spreken we van een geslaagde strategie.”

Alles start met het technische luik

“Daar is Google gelukkig transparant over”, glimlacht Frank. “Het volstaat om relatief duidelijke richtlijnen te volgen. Een website moet snel laden. Daarnaast verwacht Google ook dat die mobile-friendly is. Een site met een verwarrende navigatie? Die scoort nooit goed. Om dat allemaal te verifiëren stuurt Google een robot, een crawler, op uw website af. Die robot gedraagt zich als een bezoeker en beoordeelt in enkele milliseconden de website.” 

Het contentluik dan

“Dit is een van de grootste misverstanden over SEO. Men denkt vaak dat SEO grotendeels om content gaat. Content is maar één stuk van de puzzel. Keywords zijn uiteraard wel belangrijk. Gelijk welke opdracht ik start, het eerste wat ik doe is keyword research. Welke woorden zoeken gebruikers in Google op? U gaat op zoek naar een interessant zoekvolume dat aansluit bij waar u mee bezig bent. Dan volgt wat men noemt ‘page optimization’. Op een aantal plaatsen op de pagina integreert u het gewenste keyword. Soms zichtbaar, soms onzichtbaar voor de gebruiker maar wél vindbaar voor de crawlers van Google. Topic clusters zijn, op het vlak van content, een veelgebruikte tactiek binnen SEO. Een topic cluster geeft u de kans om u als expert in een specifiek onderwerp te profileren. Dit concept omvat een hoofdpagina dat een breed onderwerp dekt. Daaraan verbonden vindt u gerelateerde subpagina’s die dieper ingaan op specifieke thema’s.” 

Dan is er nog de derde pijler: de SEO-autoriteit

“Het meest obscure broertje van de klas”, lacht Frank. “In de begindagen van Google was dit aspect een dominante factor in hun algoritme. Hoewel het aandeel van autoriteit door de jaren heen is gedaald, blijft het een belangrijk element. Hier komen we terecht in de wereld van linkbuilding. Linken meerdere websites naar uw site? Dan betekent het dat ze een soort vertrouwen in u stellen, waardoor uw autoriteitswaarde omhooggaat. Vroeger bouwde u door het massaal plaatsen van links snel autoriteit op. Intussen schat het algoritme van Google de waarde van links veel beter in. Maar subtiele strategieën zijn nog altijd effectief. Investeren in een kwaliteitsvolle link van een website met hoge autoriteit, zoals een bekende krant, is daar een mooi voorbeeld van. Hoewel dat niet de meest organische aanpak is, kan het fantastisch werken. Schiet uw website tekort op andere fronten, zoals techniek of content? Dan volstaat deze strategie niet. Een goed uitgebalanceerde aanpak, waarbij alle pijlers van SEO aandacht krijgen, is essentieel voor succes.”

Hou rekening met bezoekersgedrag

Goede SEO is belangrijk voor uw website. “Een bedrijf hoopt op leads via de website. Die krijgt u op twee manieren: organisch of betalend. Betaalt u voldoende? Dan staat u bij de eerste vier zoekresultaten op Google en hebt u meer kans op traffic. Aan elke klik hangt echter een kostprijs. Helaas koopt niet iedereen die doorklikt. Als u niet oplet, bent u al snel uw marge kwijt. Paid traffic is een fantastische oplossing als u een nieuw product lanceert en onmiddellijk verkoop wilt. In het ideale geval begint u meteen ook uw inspanningen op het vlak van SEO, zodat u op langere termijn organisch verkeer op gang ziet komen.”

Een ander niet onbelangrijk aspect is bezoekersgedrag. “Paid traffic heeft zijn beperkingen. U moet er op het juiste moment staan met uw budgetten. Met organic staat u er altijd. Organisch verkeer zorgt voor een constante instroom van gratis, nieuwe bezoekers. Dat betekent dat u op termijn niet meer of veel minder hoeft te betalen voor advertenties.”


Veelgemaakte fouten in SEO: leer ze vermijden

Frank ziet mensen regelmatig dezelfde fouten maken. “Meestal groeien websites organisch en denkt u bij de start niet na over een logische structuur. Dan krijgt u ‘a whole mess of content’. Dat rechtzetten en mooi structureren is moeilijk en kostelijk. Bovendien moet Google er achteraf ook in slagen om de nieuwe pagina’s te vinden”, legt Frank uit. “Ook op technisch vlak zie ik regelmatig problemen als het gaat over laadsnelheid.

Webdesigners beweren altijd een volledig geoptimaliseerde website af te leveren, maar vaak blijkt dat niet het geval te zijn. Heel sneu voor de klant die vaak tienduizenden euro’s voor zijn website betaald heeft. Soms is het zelfs duurder om dat recht te trekken dan om een nieuwe website te maken.” 
Ook contentgewijs loopt het vaak fout. “Besef dat je met één pagina niet op een hele waslijst van keywords goed kunt scoren. Daarnaast is het belangrijk om uw niche goed te kiezen. Een schoenwinkel die online probeert te concurreren met giganten als Zalando komt bedrogen uit. Focus liever op een specifieke behoefte waarin uw schoenwinkel uniek is.” Op al die voorbeelden gaat Frank dieper in tijdens zijn opleiding.

Foto

Evolutie met AI niet te stoppen

Laten we de olifant in de kamer ook maar eens benoemen: SEO en AI, wat moeten we daarover denken? “Er wordt veel over gepraat”, beaamt Frank. “Ik voel veel onzekerheid, nervositeit en zelfs angst. De toekomst ziet er onzeker uit. Waar eindigt dit allemaal? Moet iemand voor zijn of haar job vrezen? Ik pleit vol overtuiging voor kalmte en zelfvertrouwen. Vergeet niet dat er achter het zoekalgoritme van Google al tien jaar AI zit. Het wás er al, alleen nog niet in de frontend. De wereld waarin we ons bewegen, evolueert. Ik vergelijk wat op ons afkomt met de industriële revolutie. Mensen werden vervangen door machines. Diezelfde mensen evolueerden naar een andere job. Ik geloof dat we hetzelfde zullen zien als het gaat over contentcreatie. AI neemt onder onze supervisie stukken over, maar een expert blijft nodig. Sommige jobs sneuvelen mogelijk. Daarvoor komen er andere in de plaats. Die evolutie valt niet te stoppen.”


SEO-opleiding voor diverse profielen

Meer leren over SEO? Frank geeft bij SBM een 10 uur durende cursus waarin alle aspecten aan bod komen. “De opleiding richt zich op verschillende profielen. Ik denk allereerst aan de algemene digital marketeer. Generalisten die van alle markten thuis moeten zijn. Ook de marketeer die de digitale marketing outsourcet zit hier op zijn plaats. Hij moet het dan misschien niet zelf doen, hij moet wél het agency waarmee hij samenwerkt kunnen challengen. Contentcreators uiteraard. Want een copywriter moet bekend zijn met keywordresearch en paginaoptimalisatie. Ook de analist is voor zijn specifieke onderdeel welkom op de opleiding. KPI’s, meetbaarheid en opvolging. Allemaal onmisbaar voor een goede marktanalyse.” 
Of cursisten voorkennis moeten hebben? “Dat hoeft niet, ik start van nul”, stelt Frank meteen gerust. “We bouwen vervolgens wel snel op, dus het is een kwestie van wakker te blijven en mee te zijn.” Wie eerder al een opleiding van Frank volgde, weet dat hij didactisch goed onderlegd is. Hij legt ingewikkelde concepten op een laagdrempelige manier uit. “Concrete voorbeelden maken het altijd bevattelijk”, vertelt hij. 

Opleiding zoomt in op de drie pijlers

Wat u concreet van de cursus mag verwachten? “We starten met een oriënterende sessie op SEO. Wat is het juist? Wat zijn de drie pijlers? Vervolgens volgt een groot blok rond content: keywordresearch, contentstructuur, paginaoptimalisatie … Het technische luik is wat complexer. Dankzij een aantal goede voorbeelden is ook dit onderdeel voor iedereen haalbaar. In dit luik bekijken we onder andere topics zoals optimalisatie van afbeeldingen, page speed, het belang van een goede sitemap. Het laatste deel van de cursus gaat over autoriteit. Deelnemers krijgen bruikbare tips mee om op een goede manier aan linkbuilding te doen. Samen met hen bekijk ik hoe een link gap analysis hen helpt om meteen resultaat te krijgen.”

Voor de (digital) marketeer is het interessant om de opleiding in zijn totaliteit te volgen. Andere profielen zoals een copywriter, webmaster of analist zijn al geholpen met een deel van de opleiding.” 


SBM biedt de mogelijkheid aan bedrijven om hier flexibel de juiste profielen naartoe te sturen. Schrijf dus in voor de opleiding en kies intern wie welke onderdelen komt volgen.