Dit najaar op 11 oktober nieuwe kans om inspiratiesessie bij te wonen

Inspiratiesessie voor managementleden brengt nieuwe inzichten

sprekers management inspiratiesessie SBM

De eerste geslaagde inspiratiesessie management

In maart verzamelden bedrijfsleiders en andere professionals voor een gratis inspiratiesessie over management, zowel online als fysiek in Gent. De uitnodiging beloofde een ochtend vol waardevolle inzichten en dit nieuwe, dynamische concept maakte die belofte volledig waar. 

Drie belangrijke trajecten voor de groei binnen je organisatie

Customer experience design, new business development en productmanagement. “Dat zijn de trajecten die belangrijk zijn voor de groei binnen je organisatie”, weet L&D-projectcoördinator Vanessa Aneca. “Deze inspiratiesessie was een mooie teaser die aanwezigen inspireerde én informeerde over ons aanbod. Deze sessie maakt de drempel naar ons open aanbod lager. Tegelijk konden geïnteresseerden het gesprek aangaan om de mogelijkheden van een traject op maat te bekijken.” De expertise die SBM bracht was groot, met bevlogen lesgevers Joost Cottyn, Willem Bonneux en Bart De Jonghe. 

Geen schools parcours

De ochtend startte, voor wie fysiek aanwezig was, met een heerlijk kopje koffie en een lekker ontbijt. Er werd kennisgemaakt met elkaar en oude bekenden konden bijpraten. Stipt op tijd nam iedereen plaats in de zaal, om ook de digitale deelnemers van de livestream te ontvangen. Vanessa verwelkomde alle deelnemers. “Onze experts gaan vandaag dieper in op enkele prangende vragen. Wat houden customer experience design, new business development en productmanagement precies in? Waarom is het cruciaal om daar professioneel mee aan de slag te gaan? En welke vaardigheden zijn nodig om met je team een verschil te maken?”, triggerde Vanessa de nieuwsgierigheid van alle aanwezigen. “Productmanagers en businessdevelopers worden niet door ons onderwijs afgeleverd. Die functies worden vaak opgenomen door professionals die al doende de ervaring en kennis opdoen. Met onze uitstekende docenten begeleiden we hen tijdens dit traject”, voegt Luc Verhaeghe, business development & product manager van SBM, nog toe.

De klant staat altijd centraal

Joost Cottyn beet de spits af met een interactieve sessie over customer experience design. Hoe begrijp je de behoeften en verwachtingen van je klant beter én vul je die ook in? Een goede klantervaring komt niet vanzelf en een klantgerichte organisatie word je niet zomaar. Het gaat er niet alleen om de behoeften van de klant te begrijpen en te vervullen, maar ook om hen te verrassen en te betoveren. Joost maakte het alle aanwezigen duidelijk: je kunt alleen slagen als je de klant écht centraal zet. Plaats je daarom zo vaak mogelijk zelf in de schoenen van die klant. Om een klantgerichte organisatie te worden, moet je al je mensen meekrijgen. Daarvoor is soms changemanagement nodig. Joost gaf veel inzichten, maar plantte ook heel wat vragen in de aanwezige hoofden. 
 

Joost Cottyn
Bart De Jonghe

Nood van een ijzersterke aanpak

Vervolgens was het de beurt aan Bart De Jonghe om zijn opleiding productmanagement te pitchen. De grootste groep van bedrijven lanceert een op de twee producten succesvol. De beste firma’s verhogen dat aantal tot drie op de vier. Conclusie? Een goed product alleen is niet voldoende. Je hebt ook een ijzersterke aanpak nodig. Dát is iets waar Bart bakken ervaring mee heeft. In zijn opleiding begeleidt hij productmanagers die een portfolio van producten die winnen in de markt moeten samenstellen. Maar niet alleen in de markt. Ook je interne stakeholders moet je meekrijgen. Laat dat nu net iets zijn dat veel mensen niet voldoende beseffen. Opnieuw een eyeopener!

Nieuwe markten aanboren

Slotspreker was Willem Bonneux, die ons meenam in de wereld van new business development. Na een duidelijke focus op de klant en vervolgens op de productstrategie, klimmen we nu in onze helikopter en gaan we nog een stapje verder. Hoe doen we onze business groeien en boren we nieuwe markten aan? Willem benadrukt daarbij het belang van een goede roadmap en de knowhow om opportuniteiten op een goede manier te beoordelen. Altijd focussen op groei en nieuwe markten ontdekken? Willem benoemde het mooie voorbeeld van Samsung. Het elektronicaconcern begon ooit als … noedelshop! Zo zie je maar waartoe focus op groei kan leiden.

Willem Bonneux
cursisten inspiratiewebinar

Logische samenhang tussen opleidingen

Het was de eerste keer dat SBM een inspiratievoormiddag organiseerde, en die werd door iedereen geslaagd bevonden. Zowel SBM als de aanwezigen en de docenten klonken achteraf tevreden. “Ik vond het een heel goed idee”, blikt Willem Bonneux terug. “De drie opleidingen hangen op een logische manier samen. In customer experience design focus je op de individuele klantbeleving, in productmanagement kijk je hoe je producten en diensten op de beste manier bij de klant brengt en in new business development ga je strategisch verder denken: naar welke markt breiden we uit? Met welke producten? Maar één constante voel je doorheen de drie opleidingen, en dat is de klant.” Joost Cottyn beaamt dat volmondig. “Het ene kan niet zonder het andere. De klant is de rode draad doorheen alles wat we doen. Dat is voor mij de key. Je kunt pas tot productontwikkeling of nieuwe business komen als je weet hoe je moet antwoorden op de behoefte van de klant.” De drie docenten verwezen tijdens hun sessies ook regelmatig naar elementen van wat de andere lesgevers brachten. “Dat was interessant voor de aanwezigen”, vindt Joost. “Zo voelden ze dat het ene met het andere samenhangt.” Ook Bart De Jonghe blikt met een goed gevoel terug en was blij met de ruimte belangstelling. “Zowel online als offline. Ik voel dat het echt wel leeft. Mensen stellen zich – terecht – heel wat vragen. Veel markten zitten hypercompetitief in elkaar. Dé grote vraag is dan hoe je het verschil maakt. De drie sprekers hebben expertise rond commerciële strategie. Maar we brachten ieder een ander accent. Ik hoop dat mensen de antwoorden hebben gevonden die ze zochten én dat ze de weg naar onze opleidingen vinden.”

Leren en werken gaan samen

Vanessa en Luc blikken terug op een mooie eerste inspiratiedag. “Zeker voor herhaling vatbaar”, klinkt het enthousiast bij Vanessa. Ook Luc beaamt dat. “We tonen hiermee dat we bedrijven helpen om professioneler aan de slag te gaan. Leren en werken moeten meer samengaan, en daarin begeleiden wij. Het gaat niet puur om de opleiding. Wie intekent op een leertraject leert én werkt tegelijkertijd. Je verwerft kennis en inzichten waarmee je de dag zelf al aan de slag gaat.”

“Ik kwam vooral voor het onderdeel rond customer experience design naar deze inspiratiesessie. Ik ben verantwoordelijk voor een team dat gesplitst werkt in maar liefst drie Europese landen. We hebben productiesites in België en Italië, en de hoofdzetel bevindt zich in Duitsland. Momenteel proberen we die customer journey uit te tekenen binnen de firma, maar dat gaat niet vanzelf. Alle tips en meer info over hoe we dat het best aanpakken zijn welkom. De inspiratiesessie heeft mijn verwachtingen ingelost. Ik vond het heel interessant om te horen wat de lesgevers onder een specifiek begrip verstaan en het smaakt absoluut naar meer om hier dieper op in te gaan. De sessie van lesgever Joost Cottyn bevestigde mij dat de manier waarop ik naar customer experience design kijk de juiste is. Nu ga ik op zoek naar de juiste tools om het allemaal ook echt toe te passen. Ik hoop dat vervolgopleidingen mij een antwoord geven op die vraag. Los van de inhoudelijke sessies vind ik dit ook een heel interessant netwerkmoment. Ik leer graag bij in mijn rol en vond het fijn om mijn ervaringen te delen met conculega’s en van hen te horen hoe zij in het hele verhaal staan.”

Marjolein Vermeersch, Head of Customer Service Exolon Group NV

Ervaren docenten met vakkenis

“Dikke pluim aan SBM voor het goede timemanagement. Elke sessie bleef mooi binnen het afgesproken tijdskader. In die beperkte tijd kreeg ik toch alle info die nodig is om in te schatten welke richting de drie opleidingen uitgaan. De sessie rond customer experience design was een mooie opener en heel verhelderend voor alle aanwezigen. Op welk niveau je ook opereert, het is belangrijk om altijd de klant in gedachten te houden. Wat die klant wil, is belangrijk voor de dagelijkse leiding van het bedrijf. Proficiat aan SBM voor de uitstekende keuze van docenten. Je merkt dat ze heel ervaren zijn en alle drie enorm veel marktkennis hebben. Die kennis nemen ze ongetwijfeld ook mee naar bedrijfsspecifieke opleidingen. Na deze inspiratiesessie bekijk ik zeker de diverse opleidingsmogelijkheden. Momenteel bouwen we bij C-Metal een volledig salesteam uit. Het is belangrijk dat we de juiste stappen zetten en de goede strategie volgen. Daarbij laat ik me graag begeleiden door mensen met de nodige kennis.”


Steven De Coster, CEO C-Metal

deelnemer inspiratiesessie

Nieuwe kans om het inspiratiewebinar gratis bij te wonen

Bent u klaar om uw management kennis naar het volgende niveau te tillen? Schrijf u dan nu in voor de gratis inspiratiesessie op 11 oktober. Ontdek direct toepasbare strategieën en ontmoet andere professionals die net als u willen excelleren in hun vakgebied.

 U leert er meer over:

  • De kernprincipes van customer experience design
  • De fundamentele strategieën voor effectief productmanagement
  • De eerste stappen in het betreden en ontwikkelen van nieuwe markten
  • Meteen toepasbare praktische inzichten en technieken