Een doelgericht opleidingsplan om wendbaar en aantrekkelijk te zijn als werkgever

De Learning & Development adviseurs van SBM

Leren en ontwikkelen stond nooit eerder zo hoog op de agenda in organisaties. Om wendbaar en aantrekkelijk te zijn als bedrijf is een gepersonaliseerd opleidingstraject nodig. De L&D-adviseurs van SBM zijn de geknipte personen om u daarin bij te staan. We spraken met Tom, Sanne & Patrick.

Ooit spraken we allemaal over ‘opleiden’ en ‘trainen’. Vandaag gaan we helemaal voor ‘leren en ontwikkelen’. Naar die termen verwijzen we ook in de functietitels van Sanne, Patrick en Tom, onze L&D-adviseurs. Zij schotelen u niet alleen de traditionele trainingsvormen voor, maar verrijken die met andere leerinsteken die het geheel doeltreffender maken. 
“Het blended traject is intussen de norm”, stelt Sanne Vermaelen. “E-learnings, webinars en terugkommomenten maken stilaan deel uit van de dagelijkse praktijk. De klassikale opleidingen gooien we natuurlijk niet overboord. De schermmoeheid van medewerkers bestaat. Dan is een traditionele opleiding voor hen soms een verademing.”


Pasklaar antwoord op uw behoeften 

Patrick Wittevrongel vergelijkt L&D weleens met naar de dokter gaan. “Het is niet omdat je hoofdpijn hebt, dat de dokter je zomaar een aspirine geeft. Hij stelt eerst zijn diagnose en biedt je dan een oplossing aan. Zo werkt L&D ook. We analyseren eerst de situatie en brengen de concrete behoeften in kaart. Hebben we dat gedaan? Dan kunnen we een pasklare oplossing aanbieden.” 


Wisselwerking tussen aanbod SBM

De L&D-adviseurs werken een gepersonaliseerd traject uit, op maat van uw bedrijf. Vaak halen klanten inspiratie uit ons kalenderaanbod of uit het lerend netwerk ‘iedereen LEERT!’. 
Tom Demeyere legt uit: “iedereen LEERT! heeft een andere insteek: de werkgever betaalt en de werknemer volgt de opleiding in zijn vrije tijd. Het is een uitgebreide menukaart, die niet alleen bestaat uit professionele topics. We zien regelmatig een wisselwerking. De medewerker volgt een opleiding binnen iedereen LEERT! en is enthousiast. Dan volgt de vraag om de opleiding ook inhouse te organiseren. Het voordeel van die opleiding in het bedrijf zelf te organiseren? Onze lesgever past de inhoud volledig aan de noden van de medewerkers aan.”

Sanne Vermaelen vervoegde de SBM-familie ruim twee jaar geleden. “Ik vind opleidingen enorm belangrijk. Voor elk individu, maar ook op bedrijfsniveau. Als L&D-adviseur bij SBM voel ik me als een vis in het water. Ik sta helemaal achter wat we aanbieden en creëren”, klinkt het gemotiveerd bij Sanne.
De afgelopen twee jaar zag Sanne de mindset over opleidingen in organisaties grondig veranderen. Het is niet meer de hr-manager die er het opleidingsbeleid eventjes bij neemt. Op heel wat hr-afdelingen zitten mensen die echt op L&D focussen. Er worden bewust budgetten vrijgemaakt om opleidingsplannen uit te werken.” 
De opmars van interne medewerkers binnen de bedrijven die ook trainingen geven, ziet Sanne niet als een bedreiging. “Heel wat bedrijven zetten een interne academie op, maar in gesprekken merk ik dat het runnen daarvan niet evident is. Met onze ervaring en kennis ondersteunen we de bedrijven onder andere daarin.”


Bedrijven werven sneller aan op basis van attitude en de fameuze ‘klik’


Vaker basisprogramma’s 

Elke opleiding start vanuit een vraag van de klant. “Ik ga in gesprek met hen en luister hoe hun opleidingsagenda eruitziet, waar er nog hiaten zitten en hoe wij hen kunnen helpen. Mijn collega’s maken vaak de eerste aanzet van het voorstel. Ik werk het verder in detail uit. Indien nodig consulteren we ook onze docenten. Bij nieuwe opleidingen ga ik vaak een stukje volgen. Om te voelen of alles naar wens verloopt, maar ook om voeling te krijgen met de materie.” Sanne merkt dat er vaker basisprogramma’s nodig zijn. “Elke sector heeft problemen met het vinden van de juiste mensen, maar zeker voor technische profielen is het stilaan een mission impossible. 
Bedrijven werven daarom sneller aan op basis van attitude en de fameuze ‘klik’. Die mensen moeten snel en degelijk worden opgeleid. Wij voorzien screenings, om een beeld te krijgen van hun niveau en stellen op basis daarvan opleidingsplannen voor. 
Vroeger maakten we plannen om mensen te specialiseren. Nu kijken we vaker hoe we hen efficiënt de basis kunnen bijbrengen.” 


Afwisseling en samenwerking 

Wat Sanne het meest voldoening geeft in haar job? “Ik hou van de afwisseling en de samenwerking met verschillende en diverse mensen. Niets geeft zo’n goed gevoel als een project succesvol afronden en van het opdrachtgevende bedrijf horen dat we de oplossing hebben aangeboden die ze zochten. Ik verkoop niet eenmalig iets, maar ga altijd voor de lange termijn. Ik wil een band opbouwen met mijn klanten, contact houden en echt iets bijdragen aan hun bedrijf en werking. Lukt dat? Dan heb ik mijn doel bereikt.”


Tom Demeyere, L&D adviseur heeft al heel wat kilometers op de teller bij SBM. “Ik begon in 2009 als commercieel coördinator voor ons open kalenderaanbod”, blikt hij terug. Na enkele uitdagende omzwervingen, onder andere als projectleider van bedrijvennetwerk iedereen LEERT!, is hij sinds juni vorig jaar L&D-adviseur. “Mijn ervaring bij SBM helpt me elke vraag goed te begrijpen en bedrijven de juiste oplossing voor te stellen.”

Of de job van L&D-adviseur door de jaren heen gewijzigd is? “Onze makelaarsrol is uitgespeeld. Vroeger gebeurde het weleens dat je docent en bedrijf in contact met elkaar bracht en dat het verhaal daar stopte. Die tijd is – gelukkig – voorbij. Bedrijven zetten meer in op maatopleidingen. Daar komen wij in beeld, in een adviserende rol.” Bedrijven geven Tom aan wat ze denken nodig te hebben, maar vaak ligt de oplossing elders. “Daarom is het eerste gesprek zo belangrijk. Het is niet omdat een bedrijf contact met me opneemt met de vraag om een opleiding timemanagement te geven, dat dat ook de oplossing voor hun probleem is. Ik graaf altijd dieper. Wij willen met het juiste voorstel komen. Want de gevraagde opleiding moet ook het gewenste resultaat brengen en aansluiten bij de behoeften van de medewerkers.

Het doel? Langetermijnrelaties De nieuwe arbeidsdeal verplicht bedrijven in te zetten op opleiding voor hun werknemers. “Maar dat willen ze ook. Maatschappelijk gezien merken we ook nieuwe noden op”, vertelt Tom. “Heel wat bedrijven hebben een oudere populatie medewerkers. Om te zorgen dat zij mee kunnen met de snelle digitalisering, moet je inzetten op vorming. Dat is een van de belangrijkste redenen waarom we de komende tijd meer zullen inzetten op opleidingen rond digitale ongeletterdheid.” Bedrijven die achteraf tevreden zijn? Dat is de grootste beloning die Tom kan krijgen. “Het geeft een kick als je merkt dat je een verandering teweegbrengt. We zijn geen vluchtige passanten, maar streven langetermijnrelaties na.”


Uitdaging voor de toekomst 

Een van de grote uitdagingen voor de toekomst? “Artificial intelligence, chatbots, ChatGPT”, klinkt het meteen. “Dat staat allemaal nog in de kinderschoenen, maar de early adopters kloppen daarover al bij ons aan. Onze grootste uitdaging? Zorgen dat we mee zijn met alles. Weten wat er leeft in de markt, weten waarmee onze bedrijven bezig zijn en daarop kunnen inspelen. Dat is uitdagend en ongelofelijk boeiend.


Data-driven learning, waarbij we resultaten meten, is vandaag de dag steeds belangrijker. En terecht.


Van een carrièreswitch gesproken!

Patrick Wittevrongel zat ruim 25 jaar in de bewakingssector voor hij een goed jaar geleden als L&D-adviseur bij SBM startte. “Binnen de bewakingssector is het cruciaal om de juiste vragen te stellen. Een kwaliteit die ook een goede L&D-adviseur moet bezitten”, lacht Patrick.
De juiste vragen stellen, dat is broodnodig. “Ik ontdek elke dag nog nieuwe dingen in mijn job. Sommige kleine bedrijven staan vaak heel ver in hun L&D-verhaal, terwijl grote, gevestigde waarden helemaal geen opleidingsplan blijken te hebben.” 

Geen opleidingsplan? Dat betekent meestal ook geen analyse van de behoeften. “Alles staat of valt met een goede analyse. Daarin kunnen wij adviseren.” Vraagt een onderneming een opleiding verbindend communiceren? Dan kijkt Patrick toch wat verder. “Ik wil niet zomaar wat verkopen. Dat komt als een boemerang terug. Ik wil een oplossing bieden aan een reële behoefte. Vergelijk het met een olielek in je wagen. Je kunt er elke dag opnieuw olie in gieten. Dicht je het lek niet? Dan werkt het niet.” Processen in kaart brengen Een goed plan opstellen, daar komt heel wat bij kijken. 

“Persoonlijk contact is heel belangrijk. Om een goed plan te ontwikkelen, heb je kennis van de organisatie nodig. Je moet weten waar de verantwoordelijkheden liggen en wie welke rol opneemt”, legt Patrick uit. “Is dat in kaart gebracht? Dan kun je de nodige processen in kaart brengen. Die geven een beter zicht op de behoefte van de persoon of het team. Op basis daarvan bieden we de nodige opleidingen of opleidingstrajecten aan. Is de analyse goed gebeurd? Dan ben je verzekerd van een passend plan én een positieve afloop.”


Zomaar wat verkopen, dat komt als een boemerang terug. Ik wil een oplossing bieden aan een reële behoefte.


Blended learning? Een blijvertje! 

Corona bleek een grote gamechanger te zijn. “Blended learning is een blijvertje. Een goed opleidingsplan bestaat uit een mooie mix: e-learnings, webinars, klassieke opleidingen ter plaatse. Ik ben ervan overtuigd dat leren ook fun mag en zelfs moet zijn. Interactieve sessies, een vleugje gamification … Dat triggert mensen en houdt hen bij de les.” 


Vijf jaar voorsprong op concurrentie 

De belangrijkste reden om als bedrijf in te zetten op een goed opleidingsplan? “Om mensen aan te trekken, hen aan boord te houden en hen alle kansen te geven om zich verder te ontwikkelen. Doe je dat niet? Dan krijg je frustraties in het bedrijf en ontmoedig je gemotiveerde mensen. In de concurrentiële wereld waarin we leven, is de kans klein dat je hen, zonder extra inspanningen, aan boord kunt houden.” Patrick haalt enkele schoolvoorbeelden aan van een goed uitgewerkt L&D-beleid: “DANA, Daikin en Metagenics zijn bedrijven waar een echt plan op tafel ligt. Zij weten exact waar ze naartoe willen. Die bedrijven hebben gemakkelijk drie tot vijf jaar voorsprong op hun concurrenten en hebben alleen maar de ambitie om dat nog verder uit te bouwen. Zelf ook extra stappen zetten? Neem zeker even contact met me op en we bekijken het verder samen.”


Hebt u vragen over uw opleidingsplan? De L&D-adviseurs van SBM zijn uw rechtstreekse aanspreekpunt voor alle vragen. Sanne, Patrick en Tom luisteren naar de noden van uw organisatie en komen terug met een ijzersterk plan.


Van gedachten wisselen over het leren van vandaag voor het werk van morgen?
Contacteer een L&D adviseur