Van contentstrategie tot optimale campagne uitwerking
Steven Troch en Eric Lippens staan vandaag samen in the picture. Meer bepaald om het opleidingstraject 'Conversie-optimalisatie zonder poespas' de spotlight te geven die ze verdient. Want ze is van potentiële goudwaarde voor een bedrijf. Met deze ontwikkelde opleiding zetten ze voor SBM in op het opzetten van een goede contentstrategie en plan, maar ook om de conversie van die content en bijhorende campagnes de hoogte in te jagen.
Eric Lippens: Onze opleiding is niet zo uniek, maar het is wel de aanpak van de opleiding die er voor zorgt dat onze cursisten met een pak nieuwe inzichten vertrekken na elk onderdeel van de cursus.
Wat maakt jullie opleiding zo uniek?
Eric Lippens: Onze opleiding is niet zo uniek, maar het is wel de aanpak van de opleiding die er voor zorgt dat onze cursisten met een pak nieuwe inzichten vertrekken na elk onderdeel van de cursus.
Steven Troch: Wij organiseren dit traject in duo omdat wij doorheen de jaren elkaar aanvullen. We zeggen nogal lachend over elkaar dat ik de storyteller ben en Eric de storyseller. Met andere woorden: Goede content is één zaak, het doen verkopen is een andere. En die complementariteit kan je niet altijd in één persoon vinden.
Verhalen verkopen
Eric: Klopt volledig. Door de basis van de
content strategie goed te leggen en dat aan te vullen hoe je voor de klant een goed verhaal schrijft en dat afwerkt met echte conversietips gaat er een hele nieuwe wereld open. Het is niet voor het eerst dat klanten zaken implementeren van onze opleidingen en serieuze stijgingen zien in hun campagnes. En we spreken dan niet over een paar procentpunten, maar over tientallen procentpunten.
Wat is het stappenplan?
Steven: We spreken eigenlijk van op ‘DATE’ gaan met je klant. Dat is een model dat we zelf hebben samengesteld en waar we zien dat voor elk bedrijf daar zeker 80% goede zaken inzitten. Of je nu een multinational bent of de kleine KMO, het werkt.
- De D staat voor Decency: maak je een betrouwbare eerste indruk?
- De A staat voor Attention: heb je aandacht voor de klant zijn nood/behoefte of zijn leefwereld?
- De T staat voor True Love: Wat maakt jou die ene uit de duizend?
- En de E staat voor Engagement: blijft het een one night stand of gaan we een lange termijn relatie aan?
Onder elke letter heb je nog een aantal parameters die we je aanleren met tal van voorbeelden. Pas dit dan toe op communicatie en je hebt gegarandeerd succes.
Eric: Vul dat dan aan met die content strategie en werk af met de conversietips en het is helemaal goed. Met conversietips bedoelen we niet dat we een button rood, oranje of groen gaan maken. Nee, het gaat echt over wat je communiceert en hoe je dat communiceert.
Vanwaar halen jullie de kennis om een hoger rendement te halen?
Steven: Wij zijn twee personen die heel graag zelf experimenteren met content marketing en communicatie in het algemeen. Maar we zijn minder voorstander van A/B testen die enkel gaan over 1 of 2 kleine wijzigingen. Als je ook gewoon logisch verstand combineert met je ervaring kom je al heel ver.
Eric: Het is niet alleen dat. Het gaat vooral over hoe jouw klant denkt en wat die klant doet. En als je daar een logisch stappenplan voor ontwikkelt, dan spreek je in zijn leefwereld en over zijn problemen of behoeftes.
Moet elk bedrijf een goede content strategie hebben?
Eric: Uiteraard! Maar veel bedrijven beginnen niet met de essentie. Ze gaan snel wat zaken opsommen over waar hun content over moet gaan.Of ze beginnen met de kanalenmix en gaan dan pas nadenken over de inhoud.
Je moet eigenlijk beginnen met wat jouw bedrijf, product of dienst uniek maakt en wat dat doet voor de klant.
Vandaaruit bepaal je maximum 3 thema’s en alles wat je communiceert moet in die thema’s passen. Dan claim je als bedrijf ook de expertise in dat thema en weet de klant waarvoor je staat. Anders is het vlees nog vis.
Steven: Niet vergeten, dit zorgt ook voor veel minder discussies als er content moet gemaakt worden.
Kost dit dan niet veel tijd voor een bedrijf?
Eric: Nee, zeker niet. Want in het traject komt ook content mapping aanbod. Vanuit de bepaalde thema’s kan je vanuit 1 content item 20 tot 30 communicaties maken.
Het beste voorbeeld is dit interview. Hier kan je quotes voor social media uithalen, je kan een filmpje maken, een webinar met de highlights, inspelen op actualiteit over dit thema en zo veel meer. En je herhaalt dat het hele jaar door. Content die je in januari hebt gebruikt, kan je hergebruiken in mei enzovoort.
Je hebt me helemaal mee: hoe lang duurt dit traject en moet ik alles volgen om mee te zijn?
Conversie-optimalisatie zonder poespas is een traject van 6 energieke dagsessies. Bij elke sessie ga je naar buiten met een zak vol inzichten en tips die je de dag nadien kan implementeren. Het zal niet de eerste keer zijn mocht iemand de 2de of 3de sessie instappen met de boodschap: ik heb dit en dat toegepast en de advertenties werken veel beter.
Steven: dat was onder andere bij de sessies van de provincie Vlaams-Brabant. De toeristische diensten van de verschillende gemeentes hebben dat traject daar gevolgd.
Eric: Maar ook KMO’s en grote merken hebben dit al succesvol toegepast hoor. Zoals gezegd: iedereen kan hier alleen maar goed bij varen.
Het is dus 1 traject, maar je kan ook elke sessie afzonderlijk inboeken. Stel je wil enkel de sessie van DATE of content mapping volgen, dat is ook mogelijk aangezien we echt modulair werken.
Waar en wanneer kan ik deze volgen? Want ik ben al verkocht!
Eric: Het
volledige traject richting converterende content start al vanaf 12 november. Twijfel je nog of deze opleiding iets voor jou is? Volg dan zeker het
gratis webinar op 4 oktober!
Steven: Inschrijven kan nú nog. Doen!