Adverteren op Facebook is een manier om een groot en vooral relevant publiek te bereiken. Via gerichte targeting stuur je een boodschap naar de juiste doelgroep, verzamel je data en probeer je afhankelijk van jouw doelstelling, een doel zoals bijvoorbeeld meer verkoop, te bereiken. Een heel krachtige tool dus, als je op de juiste manier te werk gaat! In deze blogpost overlopen we de 7 meest gemaakte fouten tijdens het maken van een advertentie op Facebook.

Meest gemaakte fouten tijdens het adverteren op Facebook

  • Teveel tekst op de advertentie
    Facebook wil de tijdslijn van zijn gebruikers proper houden. Dit resulteert dat advertenties maar beperkte tekst mogen bevatten (20%). Vroeger werden advertenties met meer dan 20% tekst op de afbeelding afgekeurd. Sinds kort laat Facebook toe om advertenties met teveel tekst te adverteren maar het bereik hiervan zal beperkt zijn. We raden u in dit laatste geval aan om uw afbeelding aan te passen.  
     
  • Verkeerd type advertentie bij uw doelstelling
    Facebook biedt u verschillende manieren om te adverteren. Het is belangrijk om uw doel voor ogen te houden bij het kiezen van het type advertentie. Wilt u meer likes op uw pagina? Kies dan voor de doelstelling betrokkenheid. Wenst u verkeer naar uw website stimuleren? Kies dan voor de doelstelling ‘Verkeer’. Wilt u een verkoop stimuleren? Kies dan voor de doelstelling conversie. We merken dat veel mensen niet het juiste type advertentie koppelen aan de doelstelling die ze willen bereiken. Denk hier goed over na. Wat wilt u bereiken?
  • Ongericht adverteren
    Adverteren op Facebook is maar succesvol als er op een juiste manier getarget is. We zien vaak dat mensen ongericht targeten dus een advertentie plaatsen naar een héél groot publiek en dat tegen een groot budget. Dit werkt niet en is zonde van het geld en de tijd die u erin steekt. Als Facebookgebruiker wilt u zo’n advertenties niet tegenkomen, toch? Niets zo ergerlijk als niet-relevante advertenties! Wilt u het beter doen en niet zo’n fouten maken? Leer succesvol adverteren en maak zo het verschil
  • Een te kleine doelgroep
    Adverteren op Facebook betekent targeting op de juiste doelgroep. Probeer een relevante doelgroep af te bakenen maar die doelgroep mag ook niet te klein zijn.
     
  • Geen budgetlooptijd instellen
    U kunt bij Facebook al adverteren voor een relatief laag bedrag, maar u moet goed weten wat voor budget u instelt wilt u niet voor verrassingen komen te staan.  Wanneer u kiest voor ‘Mijn advertentieset vanaf vandaag doorlopen weergeven’ dan wordt uw advertentie doorlopend getoond. Wanneer u uw advertentie vergeet stop te zetten kunnen de kosten hier sterk van oplopen. Beter is om een begin-en einddatum in te stellen.
     
  • Chaos in het advertentiebeheer
    Wanneer u werkt met meerdere advertenties dan is de kans groot dat uw account niet meer overzichtelijk is. Hierdoor kan u het succes van je campagnes niet bijhouden en is het moeilijk om je advertenties te optimaliseren. Zorg er daarom voor dat je advertenties een duidelijke naam hebben in je account. Via de zoekfunctie kan u zo ook makkelijk terugvinden. 
     
  • Adverteren met geen of beperkte kennis
    Adverteren op Facebook vergt kennis van zaken. Facebook laat mensen toe om héél snel een post te promoten van op hun Facebookpagina.  En zo promoten mensen vaak berichten zonder gerichte targeting en vooral zonder resultaat. Adverteren op Facebook is een vak op zich dat kennis en inzicht vergt om het goed te doen!  U wil zelf adverteren op Facebook? Dan zijn er 2 mogelijkheden. Ofwel besteedt u de opdracht uit. Ofwel leert u het zelf. Wij zijn van mening dat het sterker is als u zelf iets leert en het daarna uitvoert. U hebt als zaakvoerder of medewerker ook meer voeling met uw doelgroep dan een freelancer.  

 

Van gedachten wisselen over het leren van vandaag voor het werk van morgen? Contacteer SBM vrijblijvend voor een kennismakingsgesprek.