5S bij De Lijn in Hasselt

Op 24 oktober 2018 organiseerde SBM Training Coaching Advies een ontbijtsessie bij het onderhoudscentrum en het werkhuis van De Lijn Hasselt.

Waarom 5s?

Ivo Francken, SBM trainer, gaf verbetertips en legde uit waarom 5s een eerste, maar heel belangrijke stap in verandering is. Mensen meekrijgen is niet eenvoudig, maar als mensen zien dat hun kleine frustraties van elke dag verdwijnen, dan ben je vertrokken.

Voor wie nog niet overtuigd was, liet Maarten Michiels, eveneens SBM trainer, de deelnemers raden naar de redenen waarom organisaties kiezen voor 5s . Die redenen zijn veelvuldig: werk wordt veiliger, prettiger en goedkoper, met minder stilstanden en beschadiging. Gevolg is dat klanten een excellente organisatie zien, en daar is het natuurlijk om te doen. 

Hoe starten met 5s? 

Hoe gaan Maarten, Ivo en dus SBM te werk? Heel eenvoudig en praktisch: zij zorgen dat de leidinggevende zijn mensen meekrijgt: dat start bij een goeie workshop van een kleine 2 uur, met o.a. een 5s simulatie. In tweede instantie gaat de trainer dan nog dezelfde dag praktisch starten  op de werkvloer, o.a. met een PDCA actielijst. 5s beginnen rendeert, je maakt best nu plannen.

Realisaties bij De Lijn in Hasselt

Drie medewerkers van De Lijn, Peter Leemans, Jan Peeters  en hun collega Staf Vandenbruaene stelden hun organisatie voor en toonden hoe zij 5s invoerden in het onderhoudscentrum en het werkhuis te Hasselt. Duidelijk geslaagd: om het met de woorden van één van de deelnemers te zeggen: “Hoe dan ook is dit iets om jaloers op te zijn.”