Onze medewerkers zijn bewust bezig met de aangebrachte vaardigheden.

Verfwinkel Colora wil met passie én persoonlijk advies klanten helpen bij het mooier maken van hun huis.

Onze medewerkers zijn intussen bewust bezig zijn met de aangebrachte commerciële vaardigheden

Verfwinkel Colora wil met passie én persoonlijk advies klanten helpen bij het mooier maken van hun huis. Met een commerciële opleiding van SBM moet deze missie nog meer glans krijgen. ,, Zo kunnen we de klanten nog beter bijstaan in hun verfkeuze'', zegt Lieselot D'hoest, HR business partner bij Colora.

Colora is de verfwinkel van BOSS-paints

Colora is een

Belgisch familiebedrijf

dat al meer dan 50 jaar garant staat voor professionele verf en toebehoren. De eerste Colora-winkel opende in 1981 haar deuren in Brugge. Vandaag staat Colora voor een

netwerk van 56 verfspeciaalzaken

, waarvan 54 winkels in België en 2 in Nederland. Er werken zo'n 250 medewerkers.

,,Zij staan elke dag paraat om klanten te helpen bij het maken van de juiste verfkeuze'', zegt Lieselot D'hoest, HR business partner bij Colora. De grootste groep klanten zijn particulieren. ,,Wij

verkopen professionele producten aan de gewone mensen

. Dat is, samen met het uitgebreide advies, het grote verschil met de doe-het-zelfzaken.

Daarnaast kunnen uiteraard ook vakmensen terecht bij ons, net zoals scholen, restaurants, kmo's, en b&b's, enzovoort'. De directie van Colora is overtuigd van de correlatie tussen een goed opgeleid en functionerend team en de omzet. Persoonlijk advies en passie zijn daarbij kernwaarden.

Omdat de uitstraling van de verfspeciaalzaak belangrijk is, zocht Colora een geschikte partner voor een commerciële opleiding voor de medewerkers. Dankzij de ervaring in retailprojecten en de kwaliteit van de docenten, bleek SBM daarbij de juiste keuze te zijn.

,,Er werd gekozen om eerst een

nulmeeting

uit te voeren. Via

mysteryshopping

konden we zien hoe ver we vandaag staan. Daarbij werd gelet op de eerste indruk van de klant, de netheid van de winkel, de begroeting, het advies, het afscheid, enzovoort'', legt Lieselot D'hoest uit. De nulmeeting, uitgevoerd door 'klanten' van SBM, vormde de basis van de commerciële opleiding.

,,Dankzij de mysteryshopping kwam naar boven in welke punten onze medewerkers goed waren, en welke punten extra aandacht vragen.

Vaak gaat men ervan uit dat de klant al alles weet, maar in veel gevallen is dat niet zo. Een klant die verf wil kopen denkt er niet altijd aan dat de vloer bedekt moet worden. Het is met dergelijke kleine tips dat we de koper nog beter kunnen bijstaan'', zegt Lieselot D'hoest. Colora wil de opleiding straks herhalen en evalueren.

,,Het project werd twee jaar geleden opgestart. We merken dat onze medewerkers intussen bewust bezig zijn met de aangebrachte commerciële vaardigheden. Een belangrijke evolutie, want we willen altijd het best mogelijke advies geven. Dankzij de ervaring in retailprojecten en de kwaliteit van de docenten bleek SBM de beste keuze te zijn voor een commerciële opleiding."