De significante transformatie binnen HRM

testimonial

Quote Image

Data-analyse is essentieel geworden in HR

Jurgen Christiaens

HR Director

Jurgen Christiaens

De significante transformatie binnen HRM

Jurgen Christiaens, HR Director bij Oracle BeLux en jarenlange docent in Human Resource Management bij onze organisatie,deelt zijn inzichten over de evolutie en toekomst van HR. Met een rijke achtergrond bij organisaties zoals Vlerick Business Chool, bpost en Coca-Cola Enterprises, biedt hij een unieke kijk op de uitdagingen en kansen binnen het HR-domein.

HR is een strategische partner geworden

"Human Resource Management heeft een significante transformatie doorgemaakt," begint Christiaens. "Waar HR vroeger voornamelijk een administratieve rol vervulde, is het nu een strategische partner geworden binnen de meeste organisaties. Deze verschuiving is gedreven door de noodzaak om talent aan te trekken en te behouden in een competitieve markt, evenals de nood om de organisatie flexibeler te maken en natuurlijk de continue integratie van technologie in HR-processen."


Data-analyse is essentieel geworden in modern HR-beleid

"Data-analyse is essentieel geworden in HR," stelt Jurgen. "Het stelt ons in staat om geïnformeerde beslissingen te nemen over werving, talentontwikkeling en retentie. Door patronen en trends te analyseren, kunnen we proactief inspelen op de behoeften van zowel de organisatie als de medewerkers." Hij voegt eraan toe dat het wel belangrijk is om te onthouden dat achter elk data-element wel degelijk een mens zit met een uniek persoonlijk verhaal. Dat vergeten we soms wel eens in deze tijden van Excelsheet-management en AI. 

De belangrijkste uitdagingen voor HR-professionals vandaag 

"Een van de grootste uitdagingen is het bijhouden van de snelle technologische ontwikkelingen. Daarnaast is het creëren van een inclusieve en diverse werkomgeving cruciaal, al zien we dat dat verhaal de laatste tijd wat mee onder druk begint te staan, zeker in de Verenigde Staten. HR-professionals moeten ook wendbaar zijn om zich aan te passen aan veranderende arbeidsmarktdynamieken, de uitdagende economische context en de verwachtingen van een nieuwe generatie werknemers."


Omgaan met vele uitdagingen zoals continu leren en inclusiviteit

"Continu leren en ontwikkelen is essentieel," benadrukt Christiaens. "HR-professionals moeten proactief nieuwe vaardigheden en kennis opdoen, vooral op het gebied van immer veranderende wetgeving, flexibele werkvormen, technologie en data-analyse. Daarnaast is het belangrijk om een cultuur van open communicatie en inclusiviteit te bevorderen binnen de organisatie."

De manier waarop we leren zal transformeren

"Ik voorzie drie grote L&D-trends die zich in 2025 verder zullen ontwikkelen: blended learning, customized learning en de meer gerichte inzet van artificiële intelligentie," deelt Christiaens. "Deze trends zullen de manier waarop we leren en ontwikkelen transformeren, met een grotere focus op gepersonaliseerde en flexibele leertrajecten." 


AI in HR zal ondersteunend en predictief werken

"Artificiële intelligentie kan HR-processen efficiënter maken door repetitieve taken te automatiseren, zoals het aanbieden van de juiste opleidingen of het inplannen van selectie-interviews," legt Christiaens uit. "Het kan ook helpen bij het voorspellen van personeelsbehoeften en het identificeren van talent binnen de organisatie. Echter, zoals gezegd, het is essentieel om een balans te vinden en de menselijke touch niet te verliezen in HR-processen."

trends hr
continu leren

Cultuur van continu leren bevorderen door aanmoediging en strategisch HR-beleidsplan

"Organisaties moeten een omgeving creëren waarin leren wordt aangemoedigd en gefaciliteerd," adviseert Christiaens. "Dit kan door het aanbieden van diverse leermogelijkheden, zoals workshops, online cursussen en mentoringprogramma's. 
Leidinggevenden spelen hierbij een cruciale rol door zelf het goede voorbeeld te geven, actief deel te nemen aan leerinitiatieven en het belang ervan te kaderen, en niet alleen ‘omdat het moet’ . 
Een strategisch HR-beleidsplan zorgt voor alignment tussen de bedrijfsdoelstellingen en het personeelsbeleid," zegt Christiaens. "Het helpt bij het aantrekken en behouden van talent, verhoogt de medewerkerstevredenheid en draagt bij aan de algehele prestaties van de organisatie. Het is een roadmap die richting geeft aan alle HR-activiteiten." Leren kan daar een integraal onderdeel van zijn.

HR-professionals dragen bij aan succes en groei van organisatie

"HR-professionals zijn doorgaans de brug tussen het management en de medewerkers," stelt Christiaens. "Door te zorgen voor een positieve werkcultuur, het ontwikkelen van talent en het implementeren van effectieve HR-strategieën, dragen ze direct bij aan het succes en de groei van de organisatie."


Essentiële vaardigheden voor de HR-manager van morgen

"Naast traditionele HR-vaardigheden en inzicht in de wetgeving die in snel tempo wijzigt, zijn digitale geletterdheid en data-analyse cruciaal," benadrukt Christiaens. "Daarnaast zijn strategisch denken, aanpassingsvermogen en sterke communicatieve vaardigheden essentieel om effectief te navigeren in het steeds veranderende zakelijke landschap."

Data effectief inzetten maar de mens blijven zien

"Het is belangrijk om data te gebruiken als een hulpmiddel om inzichten te verkrijgen, maar altijd met respect voor het individu," zegt Christiaens. "HR-managers moeten een balans vinden tussen data-gedreven beslissingen en empathie, en altijd de menselijke impact van hun beslissingen overwegen. Technologie kan HR-processen stroomlijnen en efficiënter maken," legt Christiaens uit. "Echter, het is essentieel om technologie te zien als een ondersteunend middel en niet als een vervanging voor menselijke interactie. De sleutel is om technologie te integreren op een manier die de menselijke ervaring verbetert. Nogmaals, achter elk cijfer in een datafile zitten in het geval van HR, mensen van vlees en bloed.

Als HR-professional bijdragen aan diversiteit en inclusie 

"HR speelt een centrale rol in het bevorderen van diversiteit en inclusie," stelt Christiaens. "Dit begint bij het implementeren van eerlijke wervingsprocessen en het aanbieden van trainingen om onbewuste vooroordelen te verminderen. Organisaties moeten een cultuur creëren waarin iedereen zich gewaardeerd en gehoord voelt, ongeacht achtergrond, gender of andere kenmerken. Het oprichten van lokale werkgroepen rond bepaalde diversiteitsthema’s kan ook voor meer bewustzijn zorgen".

diversiteit
verwachtingen

Bedrijven die inspelen op de veranderende verwachtingen van werknemers zijn aantrekkelijker

"Werknemers hechten steeds meer belang aan flexibiliteit, welzijn en persoonlijke ontwikkeling," zegt Christiaens. "Bedrijven die inspelen op deze behoeften door bijvoorbeeld hybride werken aan te bieden, een sterke focus te leggen op welzijnsinitiatieven en groeikansen te creëren, zullen aantrekkelijker zijn voor talent. Dit naast natuurlijk het aanbieden van een competitief totaal verloningspakket, met ook daar de nodige flexibele accenten, zoals bijvoorbeeld cafetariaplannen, die ook in steeds meer KMO’s ingang vinden"

Verbondenheid bevorderen in tijden van remote en hybride werken

"Hybride en remote werken hebben HR gedwongen om flexibeler te worden in beleid en processen," legt Christiaens uit. "Het vraagt om nieuwe manieren van performance management, communicatie en het behouden van een sterke bedrijfscultuur. HR moet er echter samen met de business wel voor proberen zorgen dat werknemers zich verbonden blijven voelen met de organisatie, zelfs op afstand, want langdurig thuiswerk heeft op dat vlak ook wel een aantal nadelen,"


Employer branding speelt zijn rol in het aantrekken van talent

"Employer branding blijft cruciaal om de juiste talenten aan te trekken," stelt Christiaens. "Een sterk werkgeversmerk helpt een organisatie nog steeds om zich te onderscheiden in de arbeidsmarkt. Dit omvat niet alleen salaris en voordelen, maar ook de bedrijfscultuur, groeimogelijkheden en maatschappelijke betrokkenheid van de organisatie. 
De competitie om talent is immers intens en blijft dat ook, ondanks reorganisaties die het voorbije jaar werden aangekondigd. Natuurlijk moet dat employer brand niet alleen een mooie etalage zijn, maar ook in lijn liggen met hoe het er werkelijk in het bedrijf aan toe gaan, éénmaal men is aangeworven, anders creëert men frustratie en uiteindelijk ook een hoger verloop van nieuwkomers"

Welzijnsprogramma's integreren in HR-strategie

"Bedrijven moeten welzijnsprogramma’s integreren in hun HR-strategie," adviseert Christiaens. "Dit gaat verder dan alleen fitnessabonnementen of yogasessies op de werkvloer. Denk aan mentale gezondheidsondersteuning via zogenaamde ‘Employee Assistance Programma’s’, flexibele werkuren en initiatieven om werkdruk te verlagen waar mogelijk. Een holistische benadering zorgt voor gelukkigere en productievere medewerkers."


Openstaan voor nieuwe technologie om te innoveren

"HR-professionals moeten openstaan voor nieuwe technologieën en methodologieën," zegt Christiaens. "Blijf leren, experimenteer met nieuwe benaderingen, en durf buiten de gebaande paden te denken. Netwerken en kennisdeling met collega’s uit de sector kunnen ook veel waarde toevoegen."

HR in de toekomst nog meer datagedreven en strategisch binnen 10 jaar

"HR zal nog meer datagedreven en strategisch worden," voorspelt Christiaens. "Technologie zal processen verder automatiseren, maar de menselijke kant blijft essentieel. De focus zal liggen op talentaantrekking- en ontwikkeling, bedrijfscultuur en het creëren van een veerkrachtige en inclusieve werkomgeving."
Met deze inzichten van Jurgen Christiaens wordt duidelijk dat HR een cruciale en evoluerende rol speelt binnen organisaties. HR-professionals die zich blijven aanpassen en innoveren, zullen het verschil maken in de toekomst van werk.

toekomst hr