Een doelstelling die niet op papier staat, blijft een idee.

Frederik Delfosse is SBM-docent en specialist in digitale marketing en helpt kmo's om aan hun klanten een optimale digitale beleving aan te bieden.

Frederik Delfosse is SBM-docent en specialist in digitale marketing en helpt kmo's om aan hun klanten een optimale digitale beleving aan te bieden. Hij heeft een passie voor het web en denkt samen met zijn klanten strategisch mee over hun bedrijfsprocessen inzake digitale marketing en marketing automatisatie. Het uiteindelijke doel? De juiste doelgroep zo goed mogelijk bereiken en meetbare resultaten boeken. Voor SBM werkte hij een opleidingstraject uit op basis van drie modules, met digital marketing als rode draad.

Alles wordt een niche

Maar wat is digital marketing nu precies, wilden we van Frederik weten. "Het probleem met digital marketing is dat bijna ieder onderdeel een niche aan het worden is," steekt hij van wal. "Het wordt zo uitgebreid en het gaat zo snel vooruit dat de meeste bedrijven niet meer in staat zijn om met een gewoon marketingprofiel online te adverteren, laat staan om het globale overzicht te bewaren."

Het probleem benoemen is één iets. Met de SBM-trajecten wil Frederik bedrijven wapenen zodat ze die digitale uitdagingen wel kunnen aangaan. De basis hiervoor wordt gelegd in de opleiding 'online branding & business branding'. Frederik: "We bekijken eerst wie het bedrijf is. Wat doet het bedrijf? Wat zijn de sterktes en niches? En vanuit die niches proberen we dan klanten binnen te halen.

Wie zoekt die vindt... misschien

Bepalen wie je bent en waar je voor staat, is een must als je op een efficiënte manier aan marketing wil doen. In de digitale wereld moet je er ook voor zorgen dat potentiële klanten je weten te vinden. Dat wordt behandeld in de tweede cursus 'Schrijven voor SEO'. "Daarin onderzoeken we hoe mensen op het web zoeken," vertelt Frederik. "Welke termen gebruiken ze bijvoorbeeld? Naast deze eerder passieve manier van klanten werven, gaan we ook kijken om proactief onze klanten te vinden. Dat kan via Facebookmarketing zijn, waarbij we zelf onze berichten proberen naar de juiste doelgroep te zenden, of via Google AdWords, waarbij de gebruiker op zoek gaat naar een dienstverlening en zo de juiste potentiële partner vindt. Het is heel belangrijk dat zowel de branding als de copywriting als het online profiel of de online advertentieprofielen goed op elkaar afgestemd zijn. Zo kunnen bedrijven geld besparen. Want wat we veelal zien, is dat er gewoon geadverteerd wordt, zonder dat er bijvoorbeeld een doelstelling aan gekoppeld wordt. En een doelstelling die niet op papier staat, blijft een idee."

Meten is weten

Hiermee zijn we bij een van Frederiks stokpaardjes aanbeland. Frederik: "In de workshops hechten we heel veel belang aan het feit dat er voor elke pagina of advertentie die gecreëerd wordt, een doelstelling gedefinieerd wordt. Zo kunnen we nadien meten of we wel succesvol geweest zijn en wat we in een tweede fase kunnen verbeteren."

En dat brengt ons bij een van de grote contradicties en misverstanden uit dit digitale tijdperk. Frederik: "We merken nog altijd een grote koudwatervrees bij heel wat bedrijven om online te gaan adverteren, omdat het teveel geld zou kosten. En dat terwijl - in tegenstelling tot de klassieke, offline media - in digitale marketing alles meetbaar is: iedere knop, iedere aanpassing, het ingezette budget... je kan alles meten. Bij alles wat je doet, kan je nagaan of het succesvol is geweest en of het heeft bijgedragen tot de doelstelling die je wou bereiken."

Van basis naar pro

Een ander obstakel waar bedrijven vaak voor staan, is dat de basiskennis wijd verspreid is, bevestigt Frederik. "Vaak merk ik dat heel wat bedrijven de basisfunctionaliteiten wel kennen en ook effectief inzetten. Maar die worden ook door iedereen gebruikt. Dus wanneer je het verschil wilt maken, moet je toch wel een diepere kennis hebben om op een kostenefficiënte manier je doel te bereiken. En daar zijn onze cursussen op gebaseerd: we vertrekken bij de basis en gaan zo naar geavanceerde toepassingen, zodat je als bedrijf weer een stapje voor bent op je concurrenten."

De tools die Frederik zijn cursisten hiervoor aanreikt, sluiten perfect aan bij hoe hij zelf zijn eigen klanten adviseert. "Alle online tools die we gebruiken en alle tips & tricks worden meegegeven, zodat ze er ook zelf mee verder aan de slag kunnen."

Bepaal wie je wilt zijn

Op onze vraag wat zijn belangrijkste tips zijn voor bedrijven die aan de slag willen met digitale marketing, gaat Frederik gretig in. "Eerst en vooral: zet op je website wat je wilt doen. Door jezelf op de juiste manier te gaan positioneren, krijg je wat je wilt en niet wat je momenteel aan het doen bent. Heel veel bedrijven hebben het probleem dat ze systematisch dezelfde klanten krijgen, terwijl ze de drang hebben om te veranderen of hun verkoop te doen stijgen of hun prijzen op te trekken. Door de juiste profilering en de juiste kanalen in te zetten, kan je net dat verschil gaan maken en groeien, zowel in omzet, in volume als in prijs. Twee: zorg ervoor dat je geen honderd pagina's rond je dienstverlening schrijft, maar probeer te focussen op een paar dieptepagina's: een goede landingspagina met dan nog een vervolgpagina. En zorg dat je die ook meet: van waar komt mijn verkeer en waar haken de mensen uiteindelijk af. En drie: zorg dat je een actief leadbeheer hebt. Zorg ervoor dat je SEO-inspanningen, je Facebook-activiteiten, je Google AdWords-marketing én je budget zo ingezet worden dat je iedere maand dezelfde instroom kan bereiken, waardoor de continuïteit van je bedrijf gegarandeerd wordt. Tegenwoordig kan dat proces volledig geoptimaliseerd en geautomatiseerd worden zodat je daar niet meer verder moet over nadenken."