De werknemers kunnen door opleidingen doorgroeien in het bedrijf

Opleidingen zijn voor Eandis een absolute prioriteit. Jaarlijks organiseert het bedrijf zo'n 260 verschillende modules. Intern, maar ook in samenwerking met externe partners. Zoals SBM. "De juiste prijs en de beloofde kwaliteit van SBM, wordt ook effectief afgeleverd'', zegt Christophe Dhaenens.

Eandis is een Belgische werkmaatschappij van het distributienet voor elektriciteit en aardgas. Het bedrijf is actief in 234 gemeenten en telt zo'n 4.170 werknemers. "Daarvan zijn 67 mensen voltijds met opleidingen bezig'', zegt Christophe Dhaenens van de directie Personeels- en Organisatiebeheer. "In totaal worden er per jaar zo'n 495 verschillende modules georganiseerd. De helft daarvan draait rond elektriciteit, aardgas en veiligheid. De andere helft rond management, IT, en gedragscompetenties. De behoeftes capteren we telkens uit de business. Als er een bepaalde nood is, dan vertalen we dat in een opleiding''.

Kernwaarden

'Gedreven door vakmanschap, altijd integer, samen sterk, en engagementen nakomen' dat zijn kernwaarden bij Eandis. Maar ook competentiegerichte opleidingen zijn een prioriteit. "Onze investeringen in onder andere de 67 werknemers die instaan voor alles wat met opleidingen te maken heeft, de samenwerking met externe partners, en de eigen accommodatie bewijzen dit. Eandis beschikt over twee opleidingscentra één in Melle en één in Mechelen, die respectievelijk gespecialiseerd zijn in aardgas en elektriciteit'', zegt Christophe Dhaenens. Naast opleidingen waarvoor Eandis zelf instaat, doet het bedrijf beroep op zo'n 127 externe trainers. Ook SBM schreef zich in voor de openbare aanbestedingen en kwam daarbij meermaals als ideale partner naar boven. Zo biedt SBM vandaag opleidingen rond onder andere basisreanimatie en opfrissing, hef- en verplaatsingstoestellen, heftruck, veiligheidsinstructies elektriciteit en aardgas, tiltechnieken, interventie bij agressieve situaties, enzovoort.

Kwaliteitscheck

"Belangrijk bij de opleidingen is dat er een uitgebreid kwaliteitssysteem is'', zegt Christophe Dhaenens. "Zo is er een kwaliteitscheck waarbij zowel de deelnemers als de lesgever betrokken worden. Dit komt de kwaliteit enkel ten goede, want er kan bijgestuurd worden waar nodig''. De cursussen van SBM worden ter plaatse bij Eandis gegeven. In de voorziene opleidingscentra of in het grote magazijn. "De nood aan technische profielen blijft. Daarom hechten wij veel belang aan trouw bij medewerkers. De werknemers kunnen door de vele opleidingen doorgroeien in het bedrijf. De samenwerking met SBM loopt sinds 2009 en kent positieve resultaten. De prijs en de kwaliteit die in de offerte beloofd wordt, krijgen we ook telkens afgeleverd op de werkvloer'', aldus nog Christophe Dhaenens