Coachen en managen van een commercieel team


Pragmatisch en toepasbare opleiding voor de commercieel leidinggevende anno 2022
#210630
Opleiding | Sales

Omschrijving

"Het leiden van een salesteam is net zoals verkopen: u communiceert een visie en laat anderen daarin deelnemen. Uw type klanten, markt, concurrentie en strategie gaan uiteindelijk bepalen welke type verkopers u aantrekt en hoe deze best gecoacht kunnen worden."

Het coachen en managen van een commercieel team vergt specifieke vaardigheden. In deze pragmatisch en toepasbare opleiding leert u:

  • hoe u directe impact op het resultaat hebt via pipeline coaching
  • commerciële medewerkers rekruteren
  • hoe u een sterkte/zwakte analyse van je team maakt

U kunt alle leerpunten verwerken in een salesplan op korte termijn, en op een termijn van 1 en 3 jaar.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Voor wie een commercieel team aanstuurt. Of dat zal doen. Voor wie merkt dat het het aantrekken, coachen, managen en gemotiveerd houden van sales medewerkers een uitdaging is.

Methodologie

Praktisch, pragmatisch, met focus op de menselijke aspecten van het coachen en managen van commerciële medewerkers.

1 dag (on campus) + 1 follow-up sessie (via zoom)

coachcommercieel-1-4_2021-630.jpg

Programma

In deze opleiding leert u:

  • Hoe kan ik snel de competenties inschatten van mijn verkoper? Wat betekent dat naar management en coaching?
  • Aan welke teamleden moet ik aandacht besteden?
  • Hoe kan ik mijn verkopers houden?
  • Pipeline coaching: resultaatgericht coachen en het coaching- en motivatie-moment bij uitstek, kort op de bal.
  • Hoe voer ik een feedforward gesprek gericht op vooruitgang? Hoe bespreekt u performantie? Hoe voert u ontwikkelingsgesprekken? Hoe voert u moeilijke gesprekken?
  • Hoe gebruikt u teamvergaderingen om het team naar een hoger niveau te brengen?
  • Hoe creëert u een gemeenschappelijke visie? Hoe creërt u peer-to-peer beïnvloeding in het team?
  • Timemanagement: hoe kunt u bovenstaande prioriteit geven? Hoe kunt u als sales manager er voor zorgen dat er minder urgencies zijn? Hoe kunt u meer focussen op resultaten en vooruitgang voelen?

 

Resultaten: pragmatisch en toepasbaar, u moet geen HR-specialist zijn om dit toe te passen:

  • Directe impact op het resultaat via pipeline coaching: dit creëert transparantie en voorspelbaarheid. U kunt direct bijsturen en goede afspraken maken. De pipeline wordt realistisch en er is meetbare vooruitgang.
  • U leert verkopers rekruteren: wat bepaalt dat iemand bij u succesvol is? Hoe kunt u dit detecteren?
  • Sterkte /zwakte analyse van het team met actiepunten die u direct in de praktijk kunt brengen.

Reacties na deze opleiding

  • "Dit gaat mijn leven veranderen" "Dit gaat mij helpen"
  • "Managen van een underperformer: neem snel actie"
  • "ik hou van deze aanpak: verkopers meer zelf laten nadenken en zelf conclusies laten trekken"
  • "de leerpunten heb ik nu geïnstitutionaliseerd, de meetings zijn voor een heel jaar vastgelegd"
  • "minder top down, meer agreement"
  • "timemanagement: ik bepaal mijn urgenties"
  • "Pipeline performance management als motivatie-tool i.p.v. controlling"
  • "the emotional stuff?? but with hard results"