Club onderhoudsmanagers

#080420
Club | Onderhoud

Introductie

De "Club Onderhoudsmanagers" verenigt onderhoudsmanagers en onderhoudsverantwoordelijken van middelgrote en grote bedrijven waarbij op een flexibele manier voordrachten, discussies, recente evoluties en problemen van onderhoudsmanagement worden behandeld.

Omschrijving

Tijdens de bijeenkomsten wordt er telkens een spreker uitgenodigd die een thema zal toelichten. Die thema's kunnen zowel van technische aard zijn of gebaseerd zijn op managementvaardigheden. Ze zijn steeds lerend en informatief met aandacht voor netwerking.

Het initiatief staat onder toezicht van een stuurgroep die o.a. instaat voor de thema's.

Het geheel wordt steeds gebracht in een aangenaam kader.

Aansluitend op de presentatie is er telkens een walking dinner voorzien: een uitstekende gelegenheid om uw netwerk verder uit te bouwen.

Stuurgroep

  • Bart Desmet, Principal Consultant Stork AMT
  • Dries Vanmeenen, Maintenance Manager Unilin Industries
  • Guy Feys, Technical Manager Van de Wiele Michel
  • Hendrik Lefebvre, Technical trainer SBM en Syntra West
  • Jan Sinnaeve, Group Technical Services an Reliability Manager La Lorraine Bakery Group
  • Marc Arickx, Maintenance Manager Quadrant
  • Marino Vandooren, Technical manager en preventieadviseur Ysco NV
  • Marino Waem, Maintenance supervisor FUJIFILM Belgium NV
  • Dries Gruwez, coördinator SBM
  • Philippe Herman, coördinator SBM

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze club richt zich naar onderhoudsmanagers die via ervaringsuitwisseling het onderhoudsgebeuren binnen het bedrijf continu willen verbeteren.

Programma

Bijeenkomst 1: De bezetting binnen maintenance definiëren

(Maandag 23 november 2020 van 18.30 tot 21.30 uur)

Waarde creëren binnen onderhoud doen we op 4 gebieden: de regels rond SHEQ (veiligheid, gezondheid, milieu en product kwaliteit) respecteren, de betrouwbaarheid verbeteren en de operationele & investeringskosten beheersen. Om dit te realiseren hebben we naast goede processen ook een sterke onderhoudsorganisatie nodig. Hoe realiseren we dit? Hoe komen we tot de optimale werking van de onderhoudsdienst? Hoeveel mensen hebben we precies nodig en welke profielen, hoe kan ik hiervan een concrete inschatting maken? Hoe organiseer ik de bezetting? Wat gaan we zelf doen en wat besteden we uit? Wat is de invloed van specifieke taken op de werking van de onderhoudsdienst, we denken bijvoorbeeld aan het inschakelen van productiemedewerkers voor het uitvoeren van onderhoudstaken, we denken bijvoorbeeld aan het opnemen van engineering binnen de onderhoudsdienst, …..?

In deze sessie proberen we daar een antwoord op te geven en worden voorbeelden gebracht van praktijktoepassingen. De gastspreker zal vanuit zijn uitgebreide praktijkervaring toelichten hoe dit in de praktijk kan aangepakt worden.

Vanaf 18.30 uur: Uiteenzetting door Peter Decaigny, Partner Mainnovation.

Vanaf 20.30 uur: Netwerking en walking dinneer.

 

 

Bijeenkomst 2: Industrie 4.0.: enkele concrete toepassingen binnen onderhoud

(Maandag  8 februari 2021 van 18.30 tot 21.30 uur)

Bedrijven ondergaan een digitale evolutie en transformatie. Data vindt veel vlotter zijn weg van als naar de productievloer waardoor het mogelijk wordt om continu verbeteringen aan te sturen. In die nieuwe industrie worden alle afdelingen van het bedrijf verbonden met het netwerk. Goederen, onderdelen en machines communiceren met elkaar. Internet of Things is m.a.w. de nieuwe industriële revolutie.

Door meer informatie uit de processen te capteren wordt het mogelijk om continue verbeteringen door te voeren. Industrie 4.0 zal de productievloer en de logistiek met hun machines, sensoren, …digitaliseren, m.a.w. koppelen met de wereld van het internet waardoor we een netwerk creëren en we real-time over heel wat gegevens kunnen beschikken.

Die digitalisering betekent dat de onderhoudsdienst voor heel wat concrete uitdagingen staat. Welke nieuwe technologie bestaat er vandaag al en wat mogen we in de nabije toekomst verwachten.

Onze gastspreker heeft ondertussen al heel wat ervaring opgedaan binnen de wereld van industrie 4.0. In zijn gekende no-nonsense aanpak zal hij vanuit die praktijkervaring een aantal concrete praktijkvoorbeelden toelichten specifiek toegepast op de onderhoudsdienst.

 

Vanaf 18.30 uur: Uiteenzetting door Rik Osstyn, ingenieur van opleiding met een zeer brede ervaring betreffende procesoptimalisaties, machinebouw, lean manufacturing, industrie 4.0 en implementatie van systemen zoals MES, CIM en WMS.

Vanaf 20.30 uur: Netwerking en walking dinner.

 

 

Bijeenkomst 3: La Lorraine Bakery Group: innovatie, vernieuwing en groei

(Maandag 31 mei 2021 van 18.30 tot 21.30 uur)

La Lorraine Bakery Group is een 100% Belgische familiale onderneming actief in de maalderij- en bakkerijsector. Elke dag produceren en verkopen bijna 4000 enthousiaste medewerkers wereldwijd hoogwaardige bakkerijproducten aan consumenten, supermarkten en de foodservice-branche.

De La Lorraine Bakery Group bestaat uit 4 innovatieve business units: Bakery Fresh, Bakery Frozen, Bakery Store Concepts en Milling. Men wil generaties lang, een duurzaam, ondernemend bedrijf blijven met hart en ziel voor kwaliteit en innovatie, en dat goed doet voor al zijn belanghebbenden, waardoor ze niet alleen tot een groter, maar vooral tot een beter bedrijf uitgroeien. Dit alles vereist een goed doordacht onderhoudsbeleid.

Deze bijeenkomst staat dan ook in het teken van die wil om continu te verbeteren met specifieke aandacht voor recente verbeterprojecten binnen de onderhoudsdienst die de werking ervan en het bedrijf ten goede komen.

Vanaf 18.30 uur: Uiteenzetting door Jan Sinnaeve, Group Technical Services and Reliability Manager La Lorraine Bakery Group en Filip De Keyser, Technical Service Manager site Erpe Mere.

Vanaf 20.30 uur: Netwerking en receptie.

 

 

Bijeenkomst 4: Bedrijfsbezoek bij Plastal NV: operational excellence

(Maandag  28 september 2020 van 18.30 tot 21.30 uur)

Het bedrijf Plastal is producent van kunststof onderdelen. In de Gentse fabriek worden bumpersystemen gefabriceerd voor Volvo Cars. Hun passie en innovatie stelt hen in staat om duurzame en economisch haalbare producten te leveren. Een aantal jaren geleden besliste men om volop in te zetten op Lean.

In de Gentse fabriek werken die enthousiaste medewerkers mee aan een betrouwbaar, innovatief en duurzaam bedrijf in een professionele, hoogtechnologische omgeving.

Deze aanpak van continu verbeteren en streven naar  perfectie kan enkel en alleen mits de ondersteuning van een goed functionerende onderhoudsdienst. Dit bedrijfsbezoek staat dan ook in het teken van Operational Excellence binnen maintenance.

Tijdens het bedrijfsbezoek doorlopen we het volledige productieproces waarbij we aandacht hebben voor de onderhoudsactiviteiten om de processen onder controle te houden.

Vanaf 18.30 uur: Uiteenzetting en rondleiding door Tom D’hooge Process Development Manager Plastal NV.

Vanaf 20.30 uur: Netwerking en receptie.

 

 

Netwerking

Om de netwerking te bevorderen ontvangen de leden van de "Club Onderhoudsmanagers" een overzicht van alle aangesloten clubleden (naam, voornaam, bedrijf).