#080420
Opleiding | Onderhoud

Club onderhoudsmanagers


Introductie

De "Club Onderhoudsmanagers" verenigt onderhoudsmanagers en onderhoudsverantwoordelijken van middelgrote en grote bedrijven waarbij op een flexibele manier voordrachten, discussies, recente evoluties en problemen van onderhoudsmanagement worden behandeld.

Omschrijving

Tijdens de bijeenkomsten wordt er telkens een spreker uitgenodigd die een thema zal toelichten. Die thema's kunnen zowel van technische aard zijn of gebaseerd zijn op managementvaardigheden. Ze zijn steeds lerend en informatief met aandacht voor netwerking.

Het initiatief staat onder toezicht van een stuurgroep die o.a. instaat voor de thema's.

Het geheel wordt steeds gebracht in een aangenaam kader.

Aansluitend op de presentatie is er telkens een walking dinner voorzien: een uitstekende gelegenheid om uw netwerk verder uit te bouwen.

Stuurgroep

  • Bart Desmet, Principal Consultant Stork Technical Services NV
  • Dries Vanmeenen, Maintenance Manager Unilin Industries
  • Guy Feys, Technical Manager Van de Wiele Michel
  • Hendrik Lefebvre, Technical trainer SBM en Syntra West
  • Jan Sinnaeve, Group Technical Services an Reliability Manager La Lorraine Bakery Group
  • Marc Arickx, Maintenance Manager Quadrant
  • Marino Vandooren, Technical manager en preventieadviseur Ysco NV
  • Myriam Vlieghe, coördinator SBM
  • Philippe Herman, coördinator SBM

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze club richt zich naar onderhoudsmanagers die via ervaringsuitwisseling het onderhoudsgebeuren binnen het bedrijf continu willen verbeteren.

Programma

Bijeenkomst 1: Industry 4.0. welke zijn de gevolgen voor de onderhoudsdienst

(Maandag 19 maart 2018 van 18.30 tot 21.30 uur)

We kunnen er niet omheen, industry 4.0 is een kreet die vandaag de dag regelmatig in de pers komt.

Maar wat betekent dit nu? Wat houdt dit in? Welke technieken maken hier deel van uit?

Welke opportuniteiten biedt dit?

Wat zijn de eventuele gevolgen op vlak van personeel?

Wat zijn de gevolgen voor de onderhoudsdienst?

Dat en andere elementen komen aan bod in deze presentatie.

Ontvangst vanaf 18.15 uur.

Vanaf 18.30 uur stipt: Uiteenzetting door Dirk Roelens, partner Moore Stephens Strategy & Operations.

Vanaf 20.30 uur: Netwerking en walking dinner.

Bijeenkomst 2: Bedrijfsbezoek Colruyt

(Maandag 14 mei 2018 van 18.30 tot 21.30 uur)

De koffiebranderij en wijnbottelarij maken deel uit van de Colruyt Group Fine Food dat alle productieafdelingen van de retailgroep bundelt

De groep hecht zeer veel belang aan vakmanschap in eigen huis en blijft investeren en innoveren in zijn eigen productieafdelingen. Door vakmanschap in eigen huis op te bouwen kan de Colruyt Group het productieproces, de prijs en de duurzaamheidsaspecten van de eigen koffie controleren.

Hetzelfde geldt voor wijn, want de groep heeft ook een eigen wijnbottelarij op dezelfde site in Ghislenghien.

Tijdens het bedrijfsbezoek doorlopen we het logistieke productieproces van het bottelen van wijn en het branden van koffie waarbij we vooral ook aandacht hebben voor de onderhoudsactiviteiten om deze processen onder controle te houden.

Ontvangst vanaf 18.15 uur.

Vanaf 18.30 uur stipt: Uiteenzetting en rondleiding.

Bijeenkomst 3: Bedrijfsbezoek bij Niko Group in het kader van Operational Excellence binnen de onderhoudsdienst

(Maandag 17 september 2018 van 18.30 tot 21.30 uur)

Niko is marktleider in België en produceert vanuit zijn hoofdkantoor in Sint-Niklaas oplossingen voor schakelmateriaal, toegangscontrole, lichtsturing en huisautomatisering. Niko zet daarbij volop in op een doordacht design, kwalitatief hoogstaande producten en een milieuvriendelijk productieproces. Niko is een bedrijf in volle groei, meer dan 700 werknemers, vestigingen verspreid over heel Europa en een jaarlijkse omzet van meer dan 120 miljoen euro.

In Sint-Niklaas werken meer dan 400 enthousiaste mensen mee aan een betrouwbaar, innovatief en duurzaam bedrijf in een professionele, hoogtechnologische omgeving.

Deze aanpak kan enkel en alleen mits de ondersteuning van een goed functionerende onderhoudsdienst. Dit bedrijfsbezoek staat dan ook in het teken van Operational Excellence binnen maintenance.

Ontvangst vanaf 18.15 uur.

Vanaf 18.30 uur stipt: Uiteenzetting en rondleiding door Kristof Veldeman, Department Head Maintenance & Production Engineering.

Vanaf 20.30 uur: Netwerking en receptie.

Bijeenkomst 4: Praktijkgetuigenis betreffende het werken met Root Cause Analyse

(Maandag 26 november 2018 van 18.30 tot 21.30 uur)

Iedereen kent tools zoals 5 Why, visgraten (Ishikawa), ..., maar gebruiken we ze ook, doen we dit op de juiste manier en geven ze ons de verwachte resultaten?

RCA is niet iets dat af en toe eens gebeurt, het moet in een proces ingebakken zitten van continu verbeteren.

Het doel van RCA is het verhogen van output, het verbeteren van kwaliteit, het verlagen van de kosten, ... en heeft pas zin als dat doel ook bereikt wordt.

In deze sessie zal de gastspreker vanuit zijn uitgebreide praktijkervaring toelichten hoe dit in de praktijk kan aangepakt worden.

Ontvangst vanaf 18.15 uur.

Vanaf 18.30 uur stipt: Uiteenzetting door Jan Sinnaeve, Group Technical Services and Reliability Manager La Lorraine Bakery Group.

Vanaf 20.30 uur: Netwerking en walking dinner.

Netwerking

Om de netwerking te bevorderen ontvangen de leden van de "Club Onderhoudsmanagers" een overzicht van alle aangesloten clubleden (naam, voornaam, bedrijf, telefoonnummer en e-mailadres).