Najaar 2024

Inclusieve communicatie voor hr-professionals

Leer de juiste woorden en beelden gebruiken om iedereen te bereiken

Introductie

Door inclusief te schrijven, voelen alle lezers zich aangesproken. U leert het in deze schrijfcursus/workshops!

Omschrijving

Schrijven voor een breed publiek

Hoe bereikt u een zo groot mogelijke groep? Met inclusieve communicatie zorgt u voor meer  toegankelijkheid omdat een grote groep mensen zich herkent in uw teksten en beeldmateriaal. Meer en meer bedrijven en organisaties zijn vandaag al overtuigd om via inclusieve communicatie zich optimaal te positioneren. Klaar om zelf ook stappen te zetten?

Tijdens de workshops neemt u uw communicatie onder de loep en beseft u hoe de kleinste taalaanpassingen een groot verschil kunnen maken. Inclusieve communicatie is meer dan enkel wat 'diverse' afbeeldingen toevoegen.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Voor iedereen die bezig is met communicatie en taal. U beseft als hr-professional, communicatiemedewerker of D&I-verantwoordelijke dat taal leeft en constant verandert. Ook  draagt u inclusieve communicatie een warm hart toe en wilt u via de juiste woorden en beelden iedereen bereiken.

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

Deze opleiding bestaat uit 5 workshops:

  1. Inclusieve communicatie (deel 1)
  2. Inclusieve communicatie (deel 2)
  3. Inclusieve vacatureberichten
  4. Hoe taaltoegankelijk zijn uw selectieprocedures?
  5. Inclusieve interne communicatie
  • Workshop 1: Inclusieve communicatie (deel 1)

Communicatie is een krachtig instrument waarmee u uw doelpubliek wil bereiken. Er zijn allerhande checklists die u helpen om uw boodschap haarscherp te formuleren en over te brengen bij uw doelgroep. De valkuil daarbij is dat de doelgroep als één grote homogene groep wordt beschouwd.

Met inclusieve communicatie zorgt u voor een grotere toegankelijkheid. Een grote groep mensen herkent zich in uw teksten en beeldmateriaal.

Het is ook belangrijk om stil te staan bij heel wat vastgeroeste denkpatronen in bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen. Om deze oude patronen te doorbreken, kijken we naar communicatie door de bril van het kruispuntdenken. Door intersectioneel te werken, benaderen we communicatie multidimensionaal en bereiken we zo meer mensen die deel uitmaken van onze samenleving.

  • Workshop 2: Inclusieve communicatie (deel 2)

Vaak bevat communicatie woorden, uitdrukkingen en beelden die niet (meer) met de werkelijkheid stroken. Zo lezen we nog vaak veralgemeningen en veronderstellingen en worden vooroordelen en stereotypen versterkt. Of we komen nog steeds traditionele rolpatronen in teksten tegen. Verder zorgt microagressie in taal voor heel wat leed. Wees u ervan bewust dat woorden altijd een gevoelswaarde bevatten.

Met concrete schrijf- en stijltips (her)schrijft u uw tekst zodat u iedereen aanspreekt. Door inclusief te schrijven, voelen alle lezers zich aangesproken.

Tijdens de sessie leert u:

  • genderbewust schrijven;
  • hij/zij-zinsconstructies herschrijven;
  • stereotyperingen en hokjesdenken vermijden.
  • Workshop 3: Inclusieve vacatureberichten

Hoe komt het dat bedrijven en organisaties vacatureteksten al meer dan 20 jaar op dezelfde manier opstellen? Een aantal jaren geleden zagen we een nieuwe tendens. Vacatureteksten kregen er een vermelding bij om duidelijk te maken dat iedereen mag solliciteren: m/v/x-aanduiding. Maar is dat relevant?

De marketingwereld ziet in dat inclusieve communicatie een breder publiek bereikt. We gaan aan de slag met AIDA, een marketingmodel, om inclusieve vacatureberichten te schrijven. Door eerst de aandacht van de lezer te trekken, dan interesse te wekken, vervolgens een (desire) verlangen te creëren, zetten we de potentiële kandidaat aan tot actie.

Tijdens de sessie:

  • Gaat u aan de slag door een vacaturetekst te (her)schrijven en te toetsen aan het AIDA-model.
  • Maakt u de vereisten inclusiever door te verwijzen naar gedrag in plaats van eigenschappen.
  • Krijgt u feedback op de vrouwelijke en mannelijke connotatie van woorden.
  • Schenkt u aandacht aan genderbewust communiceren.

Praktische info: breng een vacaturetekst mee waar u zelf mee aan de slag gaat tijdens de workshop.

  • Workshop 4: Hoe taaltoegankelijk zijn uw selectieprocedures?

We overlopen eerst de veelgebruikte selectieprocedures. Daarna kijken we samen naar eventuele taaldrempels in deze assessments. Vraagt uw bedrijf of organisatie nog steeds een motivatiebrief? Hoe zwaar weegt het taalcriterium dan door? Belanden brieven met type- en taalfouten onmiddellijk in de vuilbak? Leggen uw kandidaten een schriftelijke proef af? Uiteraard wilt u ook weten wat mensen drijft. Vaak houdt u dan interviews met kandidaten. Hoe verlopen deze sollicitatiegesprekken? Maakt u gebruik van een gestructureerde screening? Hoe stel je de juiste vragen?

Praktische info: breng een overzicht van de selectieprocedures van uw organisatie mee waar u zelf mee aan de slag gaat tijdens de workshop.

  • Workshop 5: Inclusieve interne communicatie

Hoe verloopt de interne bedrijfscommunicatie? Wie houdt zich binnen uw bedrijf of organisatie met het communicatieplan bezig? Verder zijn er heel wat communicatiekanalen: naast persoonlijke gesprekken zijn er verschillende online middelen, en soms is het aangeraden om met printversies te werken. Verloopt deze communicatie inclusief? Inclusieve interne communicatie is essentieel.

Identificeren alle werknemers binnen uw organisatie of bedrijf zich met de boodschap die u uitdraagt? En kunnen ze in alle eerlijkheid hun mening delen, want dat is ook inclusief communiceren. Tijdens deze workshop kijken we vooral hoe u de communicatie met nieuwe collega’s verbetert.

Praktische info: breng een onthaalbrochure of een andere tekst mee die u onder de loep neemt tijdens de workshop.   

Ook interessant voor jou

Ontdek de 101 manieren waarmee u ChatGPT voor u laat werken. Dé workshop, ook voor niet-copywriters!
  • icon Diverse locaties
  • icon 2 sessie(s)
  • icon Vanaf 495,00 excl. BTW
icon chevron right
  • icon Diverse locaties
  • icon Vanaf 495,00 excl. BTW
  • icon 2 sessie(s)
Ontdek de 101 manieren waarmee u ChatGPT voor u laat werken. Dé workshop, ook voor niet-copywriters!
  • KMO-portefeuille
icon chevron right

Wilt u graag een opleiding aanpassen op maat van uw bedrijf?

Samen creëren we uw perfecte opleiding!

Foto Steven Soenen

Steven Soenen

Projectcoördinator

Ik wens een incompany opleiding

Een vraag over deze opleiding?

Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.

Stel uw vraag