27/05/2025

Data- en AI-gedreven organisaties: nieuwe business value via servitization

Ligt de toekomst van de maakindustrie in ecosystemen, platform-economie & servitization?

  • nieuw

Introductie

Veel bedrijven worstelen om zichtzelf opnieuw te heruitvinden in “the next best future proof” van hun huidige versie. Het antwoord ligt in heel wat gevallen in het aanbieden van nieuwe “high value services” die - bij voorkeur - complementair zijn aan het huidige (standaard) aanbod van producten waarvan de marges jaar na jaar krimpen.


Om dit te kunnen realiseren moeten bedrijven de stap zetten in de richting van servitization van producten die daarenboven liefst via een “one-stop-shop serviceplatform” mét een hoge UX wordt aangeboden naar hun klanten.


In deze zoektocht naar nieuwe waarde creatie waarbij de switch wordt gemaakt van de “verkoop van producten only” naar het aanbieden van “producten en services” is het verzamelen van real-time data hierbij Key.  In een volgende stap wordt dan gebruik gemaakt van AI om te komen tot (semi) geautomatiseerde services.


Belangrijk hierbij is – om in eerst instantie – het meest succesvolle high value service model te ontwerpen die complementair en geïntegreerd is met het actuele veelal productgerichte business model. In bepaalde gevallen het servitization model danig disruptief dat (deels) ten koste is van het huidig traditionele businessmodel (dat gebaseerd product- en machineverkoop).

Omschrijving

Tijdens dit seminarie krijgt u inzichten welke denkoefeningen men dient te maken om te komen tot complementair business model dat gebaseerd is op servitization en welke technologieën hiervoor nodig zijn om dit in praktijk te kunnen omzetten. Tevens krijgt u aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden inzicht in hoe andere bedrijven deze denkoefening hebben aangepakt en wat hiervan het concrete resultaat is.  


Deze sessie is een must voor elke “Innovation en/of digital transformation manager” die toekomst gericht nieuwe (geautomatiseerde) high value services wenst aan te bieden aan hun klanten.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

  • Business Innovations managers,
  • CIO
  • Digital business transformation manager
  • Business en Data analisten
  • ICT technologie experten
  • IT Manager

Voorkennis

Notie van business modellen en ondersteunende ICT-technologieën.

Methodologie

Aan de hand van concepten, standaarden theorie krijgt u inzicht wat u deze aanpak mag verwachten. Aan de hand van praktijkvoorbeelden krijgt u inzicht hoe u dit in de praktijk toepast!

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

  • Ontvangst deelnemers
  • Deel 1: Voorstelling bedrijfsvisie en de weg naar servitization
  • Deel 2: Hoe nieuwe business- en servicemodellen ontwerpen?  
  • Deel 3: Bedrijfsbezoek
  • Deel 4: Network receptie hapje en drankje

Onze opleidingen

Locaties en data


Gent

Raymonde de Larochelaan 13, 9051 Gent

27/05/2025

€ 275,00

excl. BTW

Lesdagen

dinsdag (27/05)

Uur

17:30 - 21:30

Duur

1 sessie

€ 275,00

excl. BTW

Ook interessant voor jou

Vanaf 31/10/2024
Netwerkformule: IT Business Circle, the human factor
  • icon Kortrijk
  • icon 1 jaar
  • icon 1250,00 excl. BTW
icon chevron right
  • icon Kortrijk
  • icon 1250,00 excl. BTW
  • icon 1 jaar
Netwerkformule: IT Business Circle, the human factor
icon chevron right

Wilt u graag een opleiding aanpassen op maat van uw bedrijf?

Samen creëren we uw perfecte opleiding!

Foto Nele Depecker

Nele Depecker

Projectcoördinator

Ik wens een incompany opleiding

Een vraag over deze opleiding?

Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.

Stel uw vraag