Oplossingen aanbieden om efficiënter te werken en achteraf het resultaat zien, maakt mijn job bijzonder boeiend.
Aline D'Haeyer
Zaakvoerster
In het logo van Cred-M Advisor staan links allerlei figuren in wanorde, onder de naam van het adviesbureau staan diezelfde figuren gerangschikt. Het stelt symbolisch voor wat Aline D'Haeyer dagelijks doet: structuur brengen in de chaos binnen een bedrijf.
"Veel ondernemingen werken hard, maar niet op de juiste manier". Aline D'Haeyer (43) is sinds 2,5 jaar zaakvoerster van Cred-M Advisor, een adviesbureau dat zich toelegt op de verbetering van bedrijfsprocessen op vlak van creditmanagement en credit control. De oprichting van een eigen bureau was de verzilvering van een jarenlange expertise die ze had opgebouwd in de bedrijfswereld.
"Ik ben van opleiding boekhoudster, maar de pure boekhouding heb ik eigenlijk nooit graag gedaan. Te veel routine, ik zocht meer afwisseling", vertelt Aline. Ze specialiseerde zich en ging aan de slag als creditmanager bij onder andere Balta Industries en later gedurende 6,5 jaar als consultant bij Deloitte. Ze stond er in voor credit control-projecten bij Mars Belgium, CBR, Adecco, en vele andere ondernemingen. "Ik ben zo in verschillende sectoren actief geweest, wat me heel wat knowhow opleverde op diverse terreinen. Zo leerde ik dat je altijd moet rekening houden met de cultuur van het bedrijf en de sector. De betalingstermijnen in de bouw-, telecom-, textiel-, petroleum, food-, en de retailsector zijn bijvoorbeeld heel verschillend".
Haar core business is creditmanagement. "Werkkapitaal is heel belangrijk, maar we bekijken bijvoorbeeld ook waarom een departement van een bedrijf de KPI (Key Performance Indicator) niet behaalt. We gaan de processen nakijken, controleren of de juiste mensen wel op de juiste plaats zitten en welke taken ze uitvoeren, en bekijken de capaciteitsplanning", zegt Aline. "Oplossingen aanbieden om efficiënter te werken en achteraf het resultaat zien, maakt mijn job bijzonder boeiend. Het is de bedoeling dat ik het bedrijf met een gerust hart kan achterlaten. Daarom zorgen we ook voor coaching en documenteren we alle informatie. Een opdracht duurt gemiddeld zo'n zes maanden, maar dat kan ook langer zijn. Het afscheid is soms raar, want de mensen waarmee je hebt samenwerkt worden eigenlijk echte collega's. Maar veel tijd om daar bij stil te staan is er niet, want er staat telkens een nieuwe uitdaging te wachten".
Samen met de oprichting van een eigen adviesbureau, ging Aline ook aan de slag als docente bij SBM. "Tips geven, coachen, en opleiden geeft mij veel voldoening", zegt ze. De processen die Aline dagelijks meemaakt in bedrijven geeft ze mee tijdens de opleiding 'Credit Professional'. De cursus zit in het open aanbod van SBM, maar Aline geeft ook in company-opleidingen. "We geven de ganse ketting van het debiteurenbeheer mee. Waarop moet men letten bij de klanten? Is men wel kredietwaardig? Het is bijvoorbeeld belangrijk om niets te bestellen bij een bedrijf dat failliet is. Maar ook de kredietverzekering, het opvolgen van facturen, en de rapportering van KPI's worden onder de loep genomen. Alles wordt met voorbeelden uit mijn ervaringen geduid, zonder de bedrijven bij namen te noemen uiteraard", besluit Aline.