Klantgericht schrijven: de 10 meesterlijke trucs


3 online sessies van 1,5 uur (19u00-20u30) op 19 april, 26 april en 3 mei
#200457
Webinar | Redactie

Introductie

Wilt u één bepaald teksttype onder de knie krijgen? Bijvoorbeeld het schrijven van een webtekst, nieuwsbrief of blog? Van een persbericht, offerte of vacature?

Dan moest u vroeger kiezen tussen:

  • u steendood vervelen tijdens een algemene schrijftraining;
  • u blauw betalen aan een individuele tekstcoaching.

De SBM-oplossing? U stelt voortaan zelf uw schrijfmenu samen:

  • U leert eerst de basisprincipes van overtuigend schrijven in 3 snackable live webinars. Aan bod komen de tips, trucs en tests die voor élk teksttype gelden.
  • U diept vervolgens 'uw' tekstsoort uit in 1 expert-workshop.

3 + 1: in vier licht verteerbare onlinesessies van 1,5 uur wordt u één bepaald teksttype meester. Of twee teksttypes in maar vijf sessies. Of liefst drie in zes – zonder overlap tussen de verschillende expert-workshops.

Omgekeerd kan trouwens ook. Volstaan voor u de algemene schrijfvaardigheden? Dan dartelt u al door uw teksten na drie training-snacks.

Omschrijving

Stap 1: doe uw lezer lezen met 10 meesterlijke tips

Ontnuchterend: de modale lezer zit niet te wachten op uw communicatie. Gehaaste klanten doorploegen uw tekst niet voor hun plezier. Nee, zij zijn lui en eisen hapklare info.

Bedien hen op hun wenken met de inhoud, vorm en stijl van uw tekst. Alleen dan rijft u klanten binnen. Vervult u hun basis-leesbehoeften niét? Dan schuift u hen ongemerkt door naar uw concurrent. En dát wilt u vast niet …

  • Waarop kicken de doorsnee lezers? Waardoor haken zij af?
  • Hoe verleidt u hen om voort te lezen? Om niet weg te klikken?
  • Wanneer reageren zij op uw aanbod?

 

U voorspelt hun reactie al na drie snackable live webinars van 1,5 uur. En hanteert 10 snelle maar feilloze schrijftests voor al uw teksten.

Op deze webpagina schrijft u zich in voor de basisreeks van 3 snackable live webinars.

Stap 2: pas de kennis toe op de tekstsoort(en) van uw keuze

Hoe vertaalt u die kennis in specifieke kunde? Door u in te schrijven voor de basisreeks + één of meer van deze expertsessies:

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Voor iedereen die schrijft: commercieel of informatief, op scherm of papier. En daar meer resultaat mee wil behalen. Ook als u geen talenknobbel heeft. Want overtuigingskracht steunt grotendeels op inhoud en vorm, en dan pas op stijl.

Wat komt niét aan bod? Spellingregels, grammatica en taalpurisme.

Methodologie

  • Standaard: 3 snackable live webinars van 1,5 uur
  • Uitdieping: 1 of meerdere online expert-workshops rond 1 teksttype

Opmerking: u kunt zich alleen voor één of meerdere expert-workshops inschrijven in combinatie met de 3 live snackable webinars. Waarom? Omdat de expert-workshops zwaar leunen op de kennis die u in de voorafgaande webinars opdoet.

klantgericht-schrijven-1-4_2020-457.jpg

Programma

De modale lezer haakt razendsnel af. Hij is egocentrisch, lui en snel verveeld. Maar gelukkig ook voorspelbaar. In deze reeks van 3 licht verteerbare live webinars leert u de beproefde technieken waarmee u zijn aandacht vasthoudt.

  • Egocentrisch? Oplossing: uw lezer is niet uw lezer. U bent zijn schrijver.
  • Lui? Oplossing: bedien de lezer op zijn wenken en ruim elke leeshindernis op.
  • Verveeld? Oplossing: Grijp uw lezer bij het nekvel met uw manier van schrijven.

Steel tijd

Leaflet of e-mailing, webtekst of nieuwsbrief, bedrijfsmagazine of persbericht: waarom lezen klanten, journalisten of collega's ze niet echt? Omdat het tijd kost: tijd die u van hen steelt. Tijd die ze niet willen besteden aan warrige inhoud in een doodgraversstijl. Vinden zij dat u te lui was om alles voor te kauwen? Dan haken ze af - en terecht.

Bespeel inhoud, vorm en stijl

Belandt uw brochure in de papiermand? Wordt uw persbericht genegeerd? Blijft uw e-mail onbeantwoord? Dan treft uw lezer geen schuld: u ging als schrijver in de fout.

Ja, dat is een harde boodschap. Maar ook hét inzicht dat u op het goede pad zet: maak het uw luie lezer gemakkelijk. Dan beloont hij u en brengt uw communicatie meer op dan ze kost.

Dan lezen uw collega's uw mails plots wel. Belandt uw offerte niet in de papiermand. En blijven uw Google-bezoekers wel op uw webpagina hangen om te bestellen.

Grijp u vast aan 101 handvaten

Verwacht u ronkende theoretische modellen? Neem dan niét deel aan deze workshops.

Kijkt u uit naar 101 concrete handvaten waarmee u meteen aan de slag gaat? Naar 10 testjes die u dodelijk precies vertellen of u de luie lezer over de streep trekt? Schrijf u dan meteen in: u zult het zich niet beklagen. Beloofd!

Stel elke tekstvraag

Geen tekstvraag zo gek of moeilijk, of uw docent beantwoordt ze. Laat u dus maar gaan tijdens de live snackable webinars en de expert-workshops!

2020-457-1-OmschrijvingDocent-1.jpg

Wim Van Rompuy is volbloed marketeer en copywriter. Hij runt sinds 2001 Schrijf.be®, toonaangevend Vlaams tekstbureau. Daar gaan jaarlijks 5000 teksten door zijn handen als kwaliteitsbewaker. En helpt hij als Schrijfdokter® bedrijven en organisaties schrijven zoals hun contacten dat verwachten.

Zoë Sohier (Marketing Officer) en Julie Bulcke (HR-manager en partner) bij Decupere & Partners: wat wij van deze training vonden: https://schrijf.be/nl/tevreden/realisaties/decupere