Voorjaar 2025

Financieel management voor bouw- en installatiebedrijven

Een goed financieel bedrijfsplan is de sleutel tot succes.
  • KMO-portefeuille

Introductie

Starten met uw eigen onderneming. Wie droomt er niet van z'n eigen baas te zijn? Maar al die flexibilteit brengt ook een grote verantwoordelijkheid met zich mee. U moet zelf uw werk creëren. Zorgen dat uw onderneming gezond, rendabel en duurzaam is. Met een sterk financieel plan bent u goed op weg.

Omschrijving

Hoewel vakkennis erg belangrijk is, volstaat dit niet om te slagen als ondernemer. Ondernemen betekent ook, en vooral, investeren in goed financieel bedrijfsbeheer. Of wacht u liever tot een controle zich aanbiedt voordat u leert over cruciale elementen waar u niet van op de hoogte was?

Nee, het is noodzakelijk om van bij de start -liefst zelfs vooraf- een goed kijk te hebben op uw financieel beleid. Slaagt u erin een goed inzicht te verkrijgen, dan runt u met gerust gevoel uw bedrijf en creëert u ruimte om op langere termijn initiatieven te nemen. M.a.w. een goed financieel bedrijfsplan is de sleutel tot succes!

Bent u uit het juiste hout gesneden om een bouw- of installatiebedrijf op te starten en te runnen? Dan is deze training voor u.  

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Startende bouwondernemers

Voorkennis

Ter info: deze training gaat niet in op het bouw-technische aspect, maar focust op de financiële kant van het managen van een zaak.

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

Tijdens deze cursus  verwerft u kennis van zaken omtrent:

  1. De wettelijke verplichtingen die gekoppeld zijn aan een éénmanszaak en een vennootschap.
  2. U inventariseert de noodzakelijke investeringen en middelen die u toelaten om het bouwbedrijf uit te baten.
  3. Wat betekent 'afschrijvingen van investeringen'?
  4. U bepaalt hoe u die investeringen gaat betalen en gaat op zoek naar een gezond evenwicht tussen eigen centen en leningen.
  5. Een bouwbedrijf heeft heel wat vaste kosten die steeds terugkeren, of er werk is of niet.
  6. En dan heeft u nog de kosten die afhankelijk zijn van de opdrachten zoals bouwmaterialen, uurlonen, onderaannemers, materieel.
  7. We berekenen hoeveel u minimum moet factureren om uit de kosten te geraken.
  8. De foto van een gans jaar werken: de resultatenrekening.
  9. Al deze elementen gieten we in een plan, budget, zo kennen we een duidelijk beeld van waar het bouwbedrijf naar toe moet.
  10. Hoe vraag ik een voorlopige erkenning aan en wat is het nut?
  11. De verplichte verzekeringen in de bouwsector.
  12. De werking van de btw: wat u minimum moet weten.
  13. Uw boekhouder begrijpen.

Wilt u graag een opleiding aanpassen op maat van uw bedrijf?

Samen creëren we uw perfecte opleiding!

square placeholder image

Els Vanacker

Projectcoördinator

Ik wens een incompany opleiding

Een vraag over deze opleiding?

Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.

Stel uw vraag