testimonial

Quote Image

We hanteren het principe van subsidiariteit. Wie impact heeft of kan hebben op de beslissing neemt de beslissing.

Chris Vaal

Directeur

Drie op vier Belgen werkt tegen hun zin. Dat is zonde", zegt Chris Vaal, directeur van Decathlon Roeselare. En dus investeert hij sterk in 'employee centricity'. "Alle medewerkers moeten zich hier goed kunnen voelen. Mijn ultieme droom? Dat iedereen honderd procent tevreden is. Dat 100% van de medewerkers plezier vindt in zijn werk.
 
Honderd procent is het vandaag nog niet, maar het scheelt niet veel. Uit de jaarlijkse medewerkersenquête van Decathlon Roeselare blijkt dat 94 procent van het personeel met plezier naar het werk komt. "Dat resultaat stemt mij tevreden, maar het kan altijd nog beter", lacht Chris. "De mensen moeten zich hier goed voelen. En ze moeten ook respect en appreciatie voelen. Op deze laatste criteria werd wel al een score van honderd procent behaald".
 
Het is een algemene visie van Decathlon die Chris Vaal doortrekt in de winkel in Roeselare. "We zijn aan het evolueren van een vrij hiërarchisch bedrijf naar een plattere structuur. Vroeger waren er tussen de verkoper en het management dertien niveaus. Vandaag zijn er veel minder lagen. In Roeselare zijn we met een leading team van drie personen. Officieel ben ik directeur van de winkel, maar titels zijn niet belangrijk. Noem mij gerust een coördinator, iemand die faciliteert en een kader creëert waarin iedereen zich goed voelt". 
Chris bracht een nieuwe structuur aan, waarbij naar de sterktes van alle medewerkers werd gezocht. "We starten van het principe 'we doen wat we graag doen', met bijzondere aandacht voor verantwoordelijkheid. Onze medewerkers moeten zichzelf kunnen zijn, doen wat ze goed kunnen, en alle vrijheid krijgen om te ondernemen. 
 
Ik geloof in bijleren, kennis delen, en initiatief nemen. We hanteren daarbij het principe van subsidiariteit. Wie impact heeft of kan hebben op de beslissing, neemt ook de beslissing. We werken van beneden naar boven. De medewerker staat centraal. Want zij weten wat er leeft in de winkel", zegt Chris. 
Het investeren in 'employee centricity' werpt zijn vruchten af op de werkvloer. "Ik heb niets liever dan dat medewerkers zich geapprecieerd voelen en zelf met voorstellen naar voor komen. Alsof ze mini-ondernemers zijn in hun eigen winkel", zegt Chris. "Een verkoopster die gebeten is door lopen wilde een ambassadeur zijn van Decathlon en heeft een running community opgericht. 
 
We vertalen ook nationale KPI's naar Decathlon Roeselare. Iemand die gepassioneerd is door ecologie dacht na over hoe we de ecologische voet konden verminderen. Tien medewerkers hebben ook samen deelgenomen aan de After Work Trial in Kluisbergen. En we hebben een eigen minivoetbalploeg die elke vrijdag samenkomt. Dergelijke initiatieven zijn goed voor de groepssfeer en dat kunnen we enkel toejuichen én ondersteunen".
Decathlon Roeselare richtte een tijdje de helft van de winkels anders in. "Vierduizend vierkante meter rekken werd omgewisseld. Een serieuze organisatie die probleemloos verliep, dankzij de sterke cohesie tussen alle medewerkers", zegt Chris. De winkel ondergaat momenteel een evolutie waarbij per sport wordt gewerkt. "Om dat te bereiken voeren we gesprekken met alle medewerkers, waar zij zichzelf zien in de winkel. Hoe kunnen we onze medewerkers uitdagen? Wat is hun interne motor? Iemand die bijvoorbeeld gepassioneerd is door paarden, zal op de paardenafdeling werken. Dat is leuk voor de medewerker, maar ook interessant voor de klant. Voetbalschoenen laat je best verkopen door iemand die voetbal speelt. 
We investeren sterk in onze medewerkers, maar hebben ook bijzonder aandacht voor de klantgerichtheid en de service. Het is geen of-, maar een én-verhaal. We geloven honderd procent in onze mensen. En dat vertrouwen straalt zich uit naar de klanten.

 

Van gedachten wisselen over het leren van vandaag voor het werk van morgen? Contacteer SBM vrijblijvend voor meer informatie.