testimonial

Quote Image

Hoe sneller de spelers geïntegreerd zijn, hoe beter ze zich voelen en dan verloopt ook het dagelijkse leven vlotter.

Roel Vaeyens

Voormalig coördinator Sport van Club Brugge, nu Sportief Directeur Parma

Taalopleidingen zijn essentieel in het professionele voetbal. Verschillende topclubs doen een beroep op SBM. "Nieuwe spelers uit het buitenland zo goed mogelijk integreren is heel belangrijk", duidt Roel Vaeyens, coördinator Sport van Club Brugge. "Ze moeten zich op hun gemak voelen. Binnen de club, maar ook in hun eigen omgeving".

Zowel Anderlecht, KV Oostende, als Club Brugge onderstrepen het belang van taalopleidingen binnen de club en doen daarvoor beroep op SBM. "Al bij de onderhandelingen polsen we naar de kennis van de Engelse taal bij de speler en komt de opleiding ter sprake", vertelt Roel Vaeyens.

Taal is belangrijk. Opdat de spelers zich op hun gemak voelen binnen de club, maar ook in hun omgeving.

Club Brugge wil nieuwe buitenlandse spelers in de best mogelijke omstandigheden opvangen. "Vaak gaat het om mensen uit een andere cultuur die we zo goed mogelijk begeleiden. Dat gaat van administratieve taken tot een geschikte woning en dus ook een taalopleiding". Spelers beheersen wel de zogenaamde voetbaltaal. Maar een degelijke kennis van de Engelse taal is evenwel noodzakelijk tijdens de trainingen en wedstrijden. "Onze trainer communiceert in het Engels. Het is dus belangrijk dat de spelers meer verstaan dan enkele begrippen", zegt Roel Vaeyens, die benadrukt dat de taalopleiding ook een extra sportief belang heeft.
"De spelers moeten zich op hun gemak voelen binnen de club, maar ook in hun omgeving. Daarom mogen ook de partners van de spelers de opleiding volgen. Hoe sneller ze geïntegreerd zijn, hoe beter ze zich voelen en dan verloopt ook het dagelijkse leven vlotter". SBM komt eerst ter plaatse een audit doen bij de spelers. "Op basis daarvan worden sessies georganiseerd, naargelang het niveau. Dat kan individueel of in groep zijn", zegt Roel.

"José Izquierdo bijvoorbeeld boekte vb. heel snel vooruitgang, omdat hij al een basis had van de Engelse taal. Alle voetballers zijn intussen overtuigd van het belang van de taalopleidingen. Sommige spelers zoals Lior Refaelov namen zelf het initiatief om ook een Franse opleiding te volgen. Dat bewijst dat de formule werkt". De taalsessies worden telkens ingepast in het weekschema van de club. "Eerst worden de trainingen ingepland, dan de extra-sportieve zaken zoals afspraken met de pers, de Club Brugge Foundation, en dus ook de eventuele taalopleidingen", vertelt Roel.

De lesgevers zijn intussen deel geworden van de Club-familie

Club Brugge werkt al vijf jaar samen met SBM. "Dat loopt perfect.  De lesgevers zijn intussen deel geworden van de Club-familie".  Roel volgt ook zelf, samen met het Hoofd Jeugdopleiding, een vervolmakingscursus Frans bij SBM. "Handig, omdat we vaak in contact komen met Franstalige makelaars, spelers, en clubs", zegt Roel. Club Brugge heeft ook plannen om in het SBM-programma 'Iedereen Leert!' te stappen, een project waarbij bedrijven per regio gezamenlijke opleidingen aanbieden voor hun medewerkers.

Van gedachten wisselen over het leren van vandaag voor het werk van morgen? Contacteer SBM vrijblijvend voor meer informatie.