Voorjaar 2025

Leidinggeven voor gevorderden

Bouw een sterk team met onze leiderschapstraining voor ervaren leidinggevenden

  • KMO-portefeuille

Introductie

Bent u een ervaren leidinggevende die streeft naar uitmuntendheid in uw rol? Onze leiderschapstraining voor gevorderden is speciaal ontworpen om u te voorzien van de kennis en vaardigheden die nodig zijn om uw leiderschap naar het volgende niveau te tillen.


Ontdek hoe u effectief kunt navigeren door de dilemma's van managen, leidinggeven, en coachen, terwijl u een positieve en productieve werkomgeving creëert.

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

  • U krijgt een goed beeld op uw rol
  • U heeft verschillende manieren geleerd om uw positie als leidinggevende te versterken
  • U versterkt uw impact door op een verbindende manier te communiceren
  • U gaat op een positieve manier om met verschillende karakters, weerstand en situaties
  • U leert medewerkers aan te spreken op hun gedrag en waar nodig te corrigeren
  • U krijg inzicht in de mogelijkheden om spanningen een groep weg te werken
  • U oefent diverse gesprekssituaties waarmee u als leidinggevende binnen uw eigen werkpraktijk kunt worden geconfronteerd

Omschrijving

Uitdagingen aangaan en overwinnen

We duiken diep in de essentie van wat het betekent om een leider te zijn in de hedendaagse snel veranderende werkplek. U leert omgaan met de complexiteit van organisatieculturen, persoonlijke grenzen te respecteren en tegelijkertijd gezag en vertrouwen op te bouwen binnen uw team. U leert strategieën om de diversiteit binnen uw team te omarmen, van generatieverschillen tot verschillende medewerkertypes, en hoe u deze verscheidenheid kunt inzetten als een kracht.


Communicatie en coaching voor maximale impact

Verbeter uw communicatievaardigheden met onze diepgaande analyse van verbale en non-verbale communicatiepatronen. Leer de onderstroom van boodschappen te herkennen en effectief te reageren op een manier die zowel verbindend als impactvol is. Daarnaast focust de opleiding op het coachen van individuele medewerkers en teams, het doorbreken van belemmerende gedragspatronen en het bevorderen van samenwerking. Ontdek de technieken om met succes om te gaan met spanningen en conflicten, terwijl u een positieve werksfeer behoudt.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze opleiding is bedoeld voor leidinggevenden die hun kennis en vaardigheden willen verdiepen, zowel op het gebied van taakgericht als relatiegericht leiderschap.

Het is ideaal voor diegenen die de menselijke kant en de organisatiekant van leidinggeven willen begrijpen en beide aspecten willen integreren in hun aanpak.

Daarnaast is deze opleiding gericht op ervaren leidinggevenden die al langer dan 3 jaar in een leidinggevende functie werkzaam zijn en een stevige basis hebben opgebouwd in hun rol.

Methodologie

  • Interactief, intervisie, praktisch en pragmatisch
  • Bij de oefeningen vertrekken we vanuit de realiteit van de deelnemers
  • Zoveel mogelijk praktijk en oefenen. Er zal gebruik gemaakt worden van een aantal slides om het één en ander te duiden maar dit zal zeker niet de overhand nemen. De focus ligt op interactie met de deelnemers.
  • Werken met groepsdiscussies, praktische oefeningen, cases, …

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

Thema 1: Beheers de uitdagingen in leiderschap


  • Omgaan met dilemma's t.a.v. managen, leidinggeven en coachen
  • Invloed van organisatieculturen op leidinggeven en coachen
  • Omgaan met persoonlijke grenzen en mogelijkheden als leider
  • Als leidinggevende gezag opbouwen …
  • Een evenwicht tussen hard en zacht
  • Essentiële elementen voor het opbouwen van vertrouwen
  • Omgaan met verscheidenheid: verschillende generaties, verschillende types medewerkers, kansengroepen

Thema 2: Een grotere impact door een duidelijke en verbindende communicatie

  • Waarom communicatie zo moeilijk is …
  • Analyseren en begrijpen van onduidelijkheden in het taalgebruik van medewerkers en hier passend op reageren
  • Op zoek naar de onderstroom in de boodschap
  • Medewerkers begrijpen op basis van hun gedragspatroon
  • Reageren op een verbindende manier zonder impact te verliezen
  • Terug op gang trekken van moeilijk lopende communicatie aan de hand van de roos van Leary
  • Weerstand aanpakken op een oplossingsgerichte manier

Thema 3: Coachen van medewerkers en het team

  • Coachen van medewerkers
  • Voeren van een coachingsgesprek met een medewerker
  • Aanpakken van belemmeringen en vastgeroeste gedragspatronen
  • Samenwerking bevorderen en spanningen vermijden door te focussen op de 4 pijlers van samenwerking
  • Hardnekkige patronen in groepen en hoe er mee omgaan (klagen, roddelen, kliekjes, …)
  • Omgaan met spanningen in het team
  • Verschillende manieren om samenwerkingsconflicten aan te pakken
  • Omgaan met de eigen emoties en de emoties van anderen

Ook interessant voor jou

Vanaf 25/11/2024
Word conflictoplosser! Leer effectieve conflicthantering in onze opleiding. Word de held in elke uitdaging.
  • icon Kortrijk
  • icon 3 sessie(s)
  • icon 515,00 excl. BTW
icon chevron right
  • icon Kortrijk
  • icon 515,00 excl. BTW
  • icon 3 sessie(s)
Word conflictoplosser! Leer effectieve conflicthantering in onze opleiding. Word de held in elke uitdaging.
icon chevron right

Wilt u graag een opleiding aanpassen op maat van uw bedrijf?

Samen creëren we uw perfecte opleiding!

Foto Steven Soenen

Steven Soenen

Projectcoördinator

Ik wens een incompany opleiding

Een vraag over deze opleiding?

Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.

Stel uw vraag