Startdatum niet gekend
Lean IT Foundation
De toegevoegde waarde van Lean principes voor IT Services
Introductie
'Lean' heeft al een lange weg achter de rug in de productiesector en wordt sinds een aantal jaar met succes toegepast in de IT (Information Technology) sector. De 'agile' lean principes passen immers uitstekend in de huidige economische en moderne 'media' maatschappij, waar de kracht vooral zit in de directheid en de eenvoud. De IT diensten Lean IT wordt soms ook het framework van de 'no nonsense' genoemd. Het is juist dat Lean IT medewerkers mobiliseert en het verschil helpt maken met de concurrenten. Met Lean IT willen we de waarde en de kwaliteit voor de klant realiseren en zoveel mogelijk verspilling vermijden. Met verspilling wordt bedoeld: komaf maken van activiteiten die geen waarde toevoegen voor de klant. De Lean practices zijn zowel bruikbaar voor multinationals als KMO's.
Voor wie is deze opleiding bestemd?
- Managers en medewerkers uit diverse IT departementen: analyse van klantenvragen, onderzoek en ontwikkeling, applicatie beheer, infrastructuur beheer, klantendiensten, proces beheer.
- Medewerker of leidinggevende die zijn activiteiten, waarin IT een ondersteunde rol speelt, lean wil maken of houden.
Voorkennis
Noties betreffende de functionele werking van een IT-department of customer service department is voldoende.
Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?
Belangrijk: Vermeld bij uw inschrijving in het opmerkingsveld of u ook wenst deel te nemen aan het examen (SBM Certificaat).
Lean Principes hebben betrekking op:
- Verhogen van de waarde voor de klant: het herkennen van de 'Voice of the Customer'
- Waarde consistent houden en zelfs laten stijgen met minder werk: detecteren en verwijderen van verspilling. Dit zorgt ervoor dat de vaak overbevraagde IT departementen meer kunnen doen dan juist minimum noodzakelijke. Ze vinden dankzij lean terug tijd om waardevollere activiteiten aan te pakken
- De rol van de leidinggevenden als facilitator
- Alle medewerkers betrekken bij het voortdurend verbeteren van diensten en het behouden van waarde
- Het stroomlijnen van de processen op die aspecten die voor de klant kritisch zijn
- Het introduceren van de juiste flexibiliteit zodat sneller en meer waarde gecreëerd wordt
Veel organisaties hebben dan ook Lean IT geïntroduceerd om de klanttevredenheid te verhogen en tegelijkertijd meer strategische en financiële waarde te realiseren.
De onderliggende Lean cultuur:
- De oorsprong en ontwikkeling van de Lean-filosofie
- Organisatorische randvoorwaarden voor de invoering van Lean
- Lean-gedrag en -attitude
- Het concept van verspilling, variatie en inflexibiliteit
- Het leggen van de focus op de klantervaring en niet op het eigen departement of de eigen soms vast gegroeide manier van werken
Praktische toepassing van Lean IT:
- Voice of the customer
- Value Stream Mapping
- Critical to Quality
- SIPOC
- Visueel management
- Kaizen
- Performantie en KPIs
- Dag bord, week bord, verbetering bord
- Change Story
De positionering van Lean IT:
- Complementariteit met andere frameworks en methodes zoals ITIL® and Agile Scrum
Lean IT Foundation - SBM certificatie - examen:
Op het einde van de tweede trainingsdag is er mogelijkheid om het Lean IT foundation examen af te leggen. Het examen wordt voorafgegaan door een proefexamen.
De kostprijs van "Lean IT - Foundations" examen zit NIET vervat in de kostprijs van de opleiding. De kostprijs voor het examen bedraagt €180 (excl BTW).
Bijkomende info
Lean IT Foundation - SBM certificatie - examen:
Op het einde van de tweede trainingsdag is er mogelijkheid om het Lean IT foundation examen af te leggen. Het examen wordt voorafgegaan door een proefexamen.
De kostprijs van "Lean IT - Foundations" examen zit NIET vervat in de kostprijs van de opleiding. De kostprijs voor het examen bedraagt €180 (excl BTW).
Wilt u graag een opleiding aanpassen op maat van uw bedrijf?
Samen creëren we uw perfecte opleiding!
Nele Depecker
Projectcoördinator
Een vraag over deze opleiding?
Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.
Stel uw vraag