Ecosystem to human: een nieuwe benadering van waardecreatie


Ontdek E2H als motor van nieuwe business modellen!
#210494
Club | IT PRO

Introductie

De focus op waardecreatie beschrijft waarom de waarde wordt gecreëerd en voor wie, op basis van het doel van een bedrijf. De focus van een traditioneel B2B/B2C-bedrijf ligt op het vervullen van de functionele behoeften van een zakelijke klant (B2B) of de eindconsument (B2C). Ze zijn doorgaans smal, specifiek en functiegericht.

In welke gevallen en voor welke type bedrijven werkt een 'Ecosystem to Human (E2H)' benadering als nieuw bedrijfsmodel voor waarde creatie?  Wat zijn mogelijke drijfveren om over te stappen van het B2B of B2C bedrijfsmodel naar een E2H?

Omschrijving

Huidige bedrijfsmodellen beschrijven hoe waarde wordt gecreëerd en zijn gebaseerd op de identiteit van een bedrijf. Een traditioneel B2B/B2C-bedrijf ziet zichzelf als een enkele entiteit, is egocentrisch en vraagt: "Hoe kan ik de meeste waarde creëren?" en “Hoe kan ik mijn bedrijf optimaliseren?”. Vandaar dat efficiëntie binnen de organisatie (bijvoorbeeld schaalvoordelen) wordt gegenereerd door zelfoptimalisatie.

Wanneer een bedrijf de overstap naar H(uman) maakt, worden menselijke behoeften aangepakt. Deze behoeften zijn breder, gebruikersgericht en passen in de context van de huidige tijdsgeest (bijvoorbeeld het leven op aarde verbeteren, problemen van de mensheid oplossen, enz.). Het vervullen van menselijke behoeften leidt tot meer holistische oplossingen met het potentieel om zich te ontwikkelen tot dominante waarde proposities.

Uiteindelijk is E2H efficiënter in het creëren van waarde en effectiever in het oplossen van relevante problemen met oplossingen die nodig zijn voor de mensheid. Het creëert een sterke positionering die zowel competitieve als duurzame winstgevendheid mogelijk maakt door een breed scala aan positieve effecten: een betere reputatie, sterkere employer branding om toptalent aan te trekken, verbeterde beursratings en een hogere EBITA om er maar een paar te noemen. Dit is de reden waarom veel bedrijven E2H beginnen te denken: het tijdperk van het ecosysteem betreden vanuit een sterke positie.

Tijdens dit seminarie verwerft u inzichten over hoe kan nagedacht worden over de rol van de organisatie in het ecosysteem en hoe waardecreatie kan gerealiseerd worden. Via een hands-on oefening zullen wij via een bottom-up aanpak nagaan hoe dit E2H model kan gevalideerd worden op basis van een concreet voorbeeld.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Nuttig om weten:

U hoeft geen lid te zijn van de IT club of Circle of Excellence om deel te nemen aan dit seminarie!

Hebt u echter interesse om meerdere “club seminaries” mee te volgen dan is een IT club  - Circle of Excellence lidmaatschap zeker het overwegen waard! Een overzicht van alle voordelen die verbonden zijn aan het  lidmaatschap  én alle bijhorende seminarie thema’s vindt u via deze link!

Aanvullende info prijsinfo betreffende dit seminarie vindt u via het tabblad 'praktisch'.

Voorkennis

Er is geen specifieke voorkennis vereist!

Programma

Deel 1:  Waardecreatie in ecosystemen en platformen [18h00 – 19h15]

  • Wat zijn ecosystemen en platformen?
  • Wat is hun relevantie?
  • Zijn ecosystemen en platformen enkel weggelegd voor grote bedrijven zoals Amazon, Alibaba of Microsoft?
  • Of kan dit model ook toegepaste worden voor KMO’s en wij hier in België hier ook van wakker liggen?
  • Hoe ga ik aan de slag met ecosystemen?
  • Hoe een platform idee uitwerken?
  • Is er een link met digitale transformatie?
  • Welke rol speelt technologie?
  • Wat is de impact op mijn organisatie?
  • En hoe zetten wij een veranderingstraject in?
  • Waar zitten de grootste uitdagingen en hoe worden deze best aangepakt?

Zoals u merkt stellen er zich veel vragen waarop wij in deel 2 van dit seminarie – stap voor stap volgens een methodische aanpak –  en op een praktijkgerichte wijze de antwoorden zullen vinden.  

Pauze: Networking onder de clubleden hapje en drankje [19h15 – 19h30]

Deel 2: Uitwerking van een concrete case via Bottom-up stappenplan: platform en ecosysteem aftoetsing als nieuw business model - [19h30 – 21h00]

Een concrete case: Een van de medewerkers heeft een geniaal platform / ecosysteem idee.  Hoe beslissen als men als organisatie hierin meegaat?

Deze case wordt volgens onderstaand bottom-up stappenplan uitgewerkt:

  • Stap 1: De case wordt in kaart gebracht met het platform idea canvas.  We zoeken de waarde voor alle stakeholders.
  • Stap 2: Er wordt een trends analyse opgemaakt in het voor het domein waar ons platform idee over gaat en koppelen dit terug naar het platform businessmodel.
  • Stap 3: We stellen ons in de plaats van één van de stakeholders van het platform en gaan nadenken of dit past in de strategie van deze stakeholder.  Strategie? Ja inderdaad, welke rol wil onze stakeholder in het ecosysteem spelen en past dit platform idee daar in.

Prijsinfo

Standaard prijs (niet IT clubleden): € 180,00 (excl. 21% BTW)

Clubleden prijs:  € 50,00 (excl. 21% BTW)

Meer info betreffende IT club of Circle of Excellence lidmaatschap, ledenvoordelen en een overzicht van alle seminarie topics vindt op deze pagina.

2021-494-1-OmschrijvingDocent-1.jpg

Dirk Neefs - Innovation Consultant AE

"Dirk works in the platform business from the very first steps of his career. In different roles, with a different level of awareness, he has faced the challenges that come with it. After some years of blockchain hype, he is more focusing on the realization of platforms and new business models"