Startdatum niet gekend
Professioneel inkoper
Professionele opleiding inkoper: optimaliseer uw inkoopproces en verhoog uw bedrijfswinst – inclusief modules voor leveranciersselectie, onderhandelingstechnieken en soft skills.
Introductie
Het belang van de inkoopfunctie neemt voortdurend toe. Meer en meer ondernemingen beseffen dat inkoop een erg belangrijke bijdrage levert tot hun bedrijfssucces (lees: winst). Inkopen is een specialistisch vakgebied, waarin goed opgeleide inkopers moeten samenwerken met professionele verkopers.
De opleiding professioneel inkoper bestaat uit een uniek vierluik waarvan elk luik een specifiek aspect van professioneel inkopen behandelt.
U kunt inschrijven voor het totaalprogramma aan sterk gereduceerde prijs of intekenen voor één of meerdere modules:
Module 1: Professioneel inkopen: uw inkoop sneller en beter organiseren
Module 2: Efficiënter inkopen: van leveranciersselectie tot leveranciersevaluatie
Module 3: (soft)skills voor de professionele inkoper: inkopen met IQ en EQ
Module 4: Onderhandelen voor de professionele inkoper: om sterker in uw schoenen te staan in diverse inkoopsituaties
Wat kent men na het volgen van deze opleiding?
- Efficiënter inkopen: enkele belangrijke inkoopkengetallen, het positioneren van uw organisatie in het inkoopontwikkelingsmodel, het operationeel inkoopproces, uw dagelijkse praktijk omgezet in functie van procesverbetering.
- Professioneel inkopen: het tactisch inkoopproces. Van specificatie over marktanalyse, prijsvraag, onderhandelen, contracteren tot leveranciersbeheer, financiële analyse van uw leveranciers.
- (Soft)Skills voor de professionele inkoper: de vereiste (soft)skills van een professionele inkoper en uw persoonlijke competenties inschatten, effectieve beïnvloeding, communicatief teamwork, interne en externe marketing van uw aankoopfuncties.
- Onderhandelen voor de professionele inkoper: professioneel onderhandelen in al zijn aspecten en in de
- praktijk.
Omschrijving
- Is de inkoopfunctie in uw bedrijf optimaal georganiseerd?
- Wordt er in uw onderneming optimaal ingekocht?
- Koopt u bij de juiste leveranciers aan of bent u een prijskoper?
- Zijn alle onderhandelingsstrategieën als inkoper gekend?
Optimaliseer uw inzicht in een efficiënt inkoopproces, van leveranciersselectie tot leveranciersevaluatie, van bestelling tot levering met de cursus inkoper. En vergeet hierbij uw vaardigheden als professioneel inkoper en zeker ook uw inkooponderhandelingsvaardigheden niet.
Tijdens deze praktijkopleiding met cases krijgt u veel tips van/voor inkoopprofessionals om inkoop in uw onderneming optimaal te (her)screenen en te (her)optimaliseren. Deze cyclus biedt u, naast de klassieke inkoopinformatie ook gespecialiseerde expertise met voldoende ruimte voor ervaringsuitwisseling en discussie. Nadien kunt u als professioneel inkoper uw inkooporganisatie optimaal uitbouwen of verder ontwikkelen.
Voor wie is deze opleiding bestemd?
- Alle inkopers die de bestaande tools en modellen willen leren kennen en gebruiken.
- Managers en verantwoordelijken met een directe verantwoordelijkheid voor inkoop, op zoek naar praktische inkooptools en -wetenswaardigheden.
- Managers en verantwoordelijken uit een ander functioneel domein, die hun visie op inkoop willen verruimen.
Voorkennis
Een eerste kennismaking met inkoop in organisaties.
Methodologie
De modulaire opbouw biedt u de mogelijkheid specifiek items te kiezen binnen uw inkoop interessesfeer. Elke module kan apart gevolgd worden, maar de meest optimale ontwikkelingscurve wordt bekomen bij het doorlopen van de diverse modules. Deze inkoopopleiding is een ontdekkingstocht langs alle praktische tools en wetenswaardigheden die essentieel zijn voor het efficiënt functioneren van zowel junior, medior als senior buyers of aankopers. De voorbereiding van alle cases gebeurt steeds in groepsverband. U bepaalt zelf aan welke rollenspelen u deelneemt.
Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?
MODULE 1: Professioneel inkopen: uw inkoop sneller en beter organiseren
5 sessies van 3 uur
Luik 1: Inkoop, van nu tot later
- Hoe ziet het inkoopproces er vandaag de dag uit?
- Hoe zal het inkoopproces er in de toekomst uitzien?
Luik 2: Hoe haalt u meer winst uit het inkoopproces
- Ratio, Du Pont model, classificatie van goederen en diensten, praktische toepassingen
Luik 3: Het inkoopontwikkelingsmodel
- Wat is het inkoopontwikkelingsmodel?
- Waar is mijn onderneming gepositioneerd in het model?
- Wat zijn de volgende fasen in het model?
- Wat doe ik ermee?
Luik 4: De Kraljic matrix en ondersteunende tools voor inkoop
- Een ‘need to know’ inkoopmodel dat gebruikt wordt om de inkoopstrategie per in te kopen product of dienst te bepalen leren toepassen
- Tools die het inkoopproces vergemakkelijken (vb. het gebruik van artificiële intelligentie - ChatGPT) leren gebruiken
MODULE 2: Efficiënter inkopen: van leveranciersselectie tot leveranciersevaluatie
5 sessies van 3 uur
Luik 1: behoeften ontdekken en de markt verkennen
- Specificatie, marktanalyse
Luik 2: de prijs is niet altijd wat het lijkt
- Total Cost of Ownership, index, cost break-down, prijsmatrix
Luik 3: onderhandelen met leveranciers
- Communicatie, machtsbronnen, do's & dont's
Luik 4: contracteren en beheren
- Basisregels van het contacteren, opvolgen van leveranciers, beoordeling leveranciers, service level
- Agreements, praktische toepassingen
Luik 5: doorlichten van leveranciers
- Balans analyse, Break-even analyse, praktische toepassingen
MODULE 3: (soft)skills voor de professionele inkoper: inkopen met IQ en EQ
5 sessies van 3 uur
Luik 1: Assertief en zelfzeker communiceren
- Communicatie en assertiviteit in de praktijk, praktijkoefeningen
Luik 2: effectieve beïnvloeding
- Hoe "buy in" krijgen we uw interne organisatie, Thomas Kilmann, Influence mapping, toepassing op eigen organisatie
Luik 3: Effectieve communicatie in functie van teamwork
- Eigen stijl leren ontdekken, andere stijlen leren kennen, praktijkoefeningen
Luik 4: Duurzaamheid in inkoop
- Het integreren van de principes van duurzaamheid in het inkoopproces
MODULE 4: Onderhandelen voor de professionele inkoper: om sterker in uw schoenen te staan in diverse inkoopsituaties
5 sessies van 3 uur
Luik 1: de perfecte voorbereiding van een onderhandeling met een leverancier
- Analyse, doelstellingen, procedures
Luik 2: tips & tricks om een betere onderhandelaar te worden
- De portfolio benadering, technieken m.b.t. structuur, druk, ... , do's & dont's
Luik 3: onderhandelen in de praktijk
- Voorbereiden, eenvoudige cases en meer complexe cases
Getuigschrift
Voor het behalen van het certificaat "Inkoopprofessional" wordt er elk jaar in de loop van juni een extra sessie georganiseerd, waarin de cursist aantoont dat de aangeleverde materie - over de 4 modules heen - verder uitgediept werd in zijn of haar professionele omgeving.
Voorwaarden voor het behalen van het certificaat van inkoopprofessional:
- De cursist mag maximaal 5x geheel of gedeeltelijk afwezig zijn over de 4 modules van de opleiding heen.
- De cursist dient deel te nemen aan de certificatie-opdracht.
De resultaten van de certificatieopdracht worden door de jury overgemaakt aan uw rechtstreeks leididnggevende en de personeelsverantwoordelijke in uw onderneming.
Verwachtingen m.b.t. de certificatieopdracht:
- Van elk van de 4 modules dient minimum 1 onderdeel verder uitgediept te worden.
- Deze onderdelen dienen aantoonbaar toegepast te zijn in/ op de eigen organisatie/ werkomgeving.
- De presentatie wordt gegegeven aan alle medecursisten die deelnemen aan de certificatie-opdracht en de jury.
Indien u de opleiding volgt - zonder deelname aan de certificatieopdracht - ontvangt u een attest met vermelding van aanwezigheid.
Ook interessant voor jou
Wilt u graag een opleiding aanpassen op maat van uw bedrijf?
Samen creëren we uw perfecte opleiding!
Laurence Binst
Projectcoördinator
Een vraag over deze opleiding?
Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.
Stel uw vraag