Functioneringsgesprekken voeren


Verbeter met motiverende functioneringsgesprekken de prestaties van uw medewerkers. Op locatie of live webinar.
#130380
Opleiding | HRM

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

  • U kan u op een goede manier voorbereiden op een functioneringsgesprek
  • U kan op een correcte manier een functioneringsgesprek voeren met uw medewerkers
  • U krijgt inzicht in de opbouw van een goed gesprek
  • U kan op een goede manier zaken bespreekbaar maken met uw medewerker
  • U krijgt inzicht over de manier waarop we de motivatie van onze medewerkers kunnen verhogen
  • U kan omgaan met moeilijke situaties

Introductie

Feedback geven en prestaties bespreken is geen evidentie. Hoewel het functioneringsgesprek al geruime tijd in het bedrijfsleven bestaat blijft het voor de manager moeilijk om zijn/haar medewerkers te vertellen hoe ze functioneren. Bedoeling is vooral om tweerichtingsverkeer in het gesprek toe te laten. Uw medewerker heeft ook een stem die gehoord mag worden.

Omschrijving

In deze training willen we u tools aanreiken die u helpen bij het geven van feedback en bespreekbaar maken van prestaties tijdens een functioneringsgesprek. We bekijken ook hoe u door middel van een goed gevoerd functioneringsgesprek de motivatie van uw medewerkers kan verhogen.

De opleiding wordt gekleurd met tal van praktische voorbeelden en oefeningen zodat u de training onmiddellijk kan toepassen in de praktijk.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Leidinggevenden die functioneringsgesprekken moeten voeren.

Methodologie

In deze training staat de praktijk van de deelnemers centraal. Door middel van groepsgesprekken en cases wordt de koppeling gemaakt tussen theorie en praktijk. Ook is voldoende ruimte voorzien voor het bespreken van de eigen cases en praktijkervaringen.

Programma

1. Intro

2. Situering

  • Definitie, kenmerken en doelstellingen
  • Voordelen
  • Functioneringsgesprekken: what's in a name?
  • Situering in de evaluatiecyclus / ontwikkelcirkel

3. Organisatorische omkadering

  • Interne beslissingen
  • Documenten en tools
  • Interne communicatie
  • Praktisch: tijd en ruimte

4.Drie stappen bij een functioneringsgesprek

  • Voorbereiding
  • Door leidinggevende
  • Door medewerker
  • Gesprek
  • Onderdelen
  • Onderwerpen
  • Output: verslag, POP, ...

5. Communicatie (technieken, tips en aandachtspunten)

  • Enkele wetten en basismodellen
  • Feedback geven
  • Actief luisteren
  • Valkuilen
  • Moeilijke situaties

6. Reflectie

Prijsinfo

U kunt ervoor kiezen om deze opleiding te volgend op de campus of via webinar. Maak uw keuze via de locatieknop.