Voorjaar 2025
Communicatievaardigheden voor ingenieurs en technici
Technieken om technische inhoud duidelijk te communiceren aan niet-technici
Introductie
Technische informatie op een begrijpelijke manier communiceren aan mensen zonder technische kennis kan soms een uitdaging zijn, omdat technisch specialisten vaak gewend zijn om te communiceren met andere technici. Ze zijn daarom geneigd om jargon en technische termen te gebruiken die voor leken moeilijk te begrijpen zijn. Bovendien kan het zijn dat technische informatie complex of abstract is, waardoor het lastig kan zijn om deze informatie begrijpelijk over te brengen.
Wat kent men na het volgen van deze opleiding?
In deze training leert u vaktechnische kennis te combineren met heldere communicatie zodat uw klant of gesprekpartner begrijpt wat u uitlegt.
Omschrijving
Om ervoor te zorgen dat technisch specialisten in staat zijn om technische informatie duidelijk te communiceren aan niet-technici, zijn er verschillende technieken en strategieën ontwikkeld. Deze technieken omvatten onder andere het vermijden van jargon en technische termen, het gebruik van analogieën en voorbeelden om complexe informatie begrijpelijk te maken en het gebruik van visuele hulpmiddelen zoals grafieken en diagrammen om informatie te verduidelijken.
Het is belangrijk om op een begrijpelijke manier te communiceren over techniek met klanten, omdat dit kan bijdragen aan een betere samenwerking en begrip tussen technisch specialisten en niet-technici. Door effectieve communicatie kunnen problemen beter worden begrepen en opgelost, wat kan leiden tot betere resultaten en meer tevreden klanten.
Deze cursus is een aanrader voor iedereen in de technische branche die de communicatie met klanten en collega's wil verbeteren.
Voor wie is deze opleiding bestemd?
Ook in technische beroepen is de ontwikkeling van softskills en communicatieve vaardigheden steeds belangrijker. Vakjargon en technische procedures op een heldere manier uitleggen aan niet-technici is niet altijd evident. Deze opleiding helpt (leidinggevende) technici, projectleiders en projectmedewerkers op een gepaste wijze te communiceren met niet-technici over technische materie.
Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?
- Het communicatieproces: bewust zijn van lichaamstaal bij gesprekken
- Motiverend taalgebruik versus demotiverende opmerkingen
- Motiverende feedback geven: timing, criteria
- Communicatie met de verschillende generaties
- Communicatie bij verandering: hoe collega's en klanten motiveren doorheen een change, hoe weerstand vertalen in uitdaging?
- Luisteren en doorvragen: hoe de drijfveren van collega's en klanten achterhalen?
- Directief versus non-directief communiceren: hoe verhoogt u de betrokkenheid?
- Hoe krijg ik technische kennis duidelijk uitgelegd aan niet-technici?
- Hoe blijf ik constructief communiceren?
GETUIGENIS
Naast techniek ook oog voor efficiënte communicatie.
Wilt u graag een opleiding aanpassen op maat van uw bedrijf?
Samen creëren we uw perfecte opleiding!
Steven Soenen
Projectcoördinator
Een vraag over deze opleiding?
Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.
Stel uw vraag