Voorjaar 2025

Heldere e-mails schrijven

Mailen? Zo maakt u uw lezer blij!

Introductie

Hoe schrijft u een e-mail die uw collega of klant doet glunderen? En zo de actie uitlokt die u verwacht?

Omschrijving

Herkent u een van deze:

  • Snapt uw e-mailontvanger niet wat u bedoelt?
  • Doet hij niet wat u verwacht?
  • Schiet uw mailtje soms in het verkeerde keelgat?

Twijfel dan geen seconde en schrijf u nú in voor deze dagtraining (die bestaat uit een ochtend- en middagsessie).

Na afloop hebben uw e-mails een metamorfose ondergaan:

  • Uw lezer ziet in één oogopslag wat u bedoelt.
  • Hij doet meteen waartoe u oproept.
  • Hij beantwoordt bij een volle mailbox éérst uw e-mail.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Voor al wie met mailt.

Met 'echte' klanten of met interne klanten (collega’s). Dus voor:

  • interne commerciële medewerkers
  • externe commerciële medewerkers
  • management assistants
  • klantendienst-medewerkers
  • marketingmensen
  • human resources-collega’s
  • administratieve aanspreekpunten

Waarover gaat deze workshop niét?

Over mailprogramma’s, spelling en massamailings.

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

Uniek! Meteen aan de slag

Nog niet goed en wel plaatgenomen of u slaat al aan het mailen. Want u schrijft een eigen e-mail aan de hand van een korte briefing door de docent. Die verzamelt razendsnel de werkstukken van u en uw medecursisten, en bundelt ze anoniem.

Met dit pakje real life-voorbeelden gaat u de rest van de dag stap voor stap aan de slag. Zo krikt u ook uw eigen mail gaandeweg op tot een klantvriendelijk meesterwerkje.

  • ?Breng dus uw laptop mee.

Talloze voorbeeldmails

U krijgt talloze (minder goede) voorbeeldmails uit diverse sectoren voorgeschoteld – zowel bedrijfsexterne als -interne. Samen ontdekt u waarom ze ook u afstoten. En vervolgens hoe u zelf niet in die val trapt.

Komen aan bod:

  • Bevrijd u van wat u op school hebt geleerd.
  • Spreek de ontvanger niet te familiair en niet te formeel aan.
  • Val met de deur in huis.
  • Herformuleer de vraag.
  • Ga in dialoog.
  • Structureer van ‘need to know’ naar ‘nice to know’.
  • Zet de lezer centraal, niet uzelf.
  • Maak uw e-mail scanbaar.
  • Plezier de luie lezer.
  • Dwíng om minstens de hoofdzaak te lezen.
  • Roep succesvol op tot actie.
  • Gebruik een uniform actieteken.
  • Kort uw e-mails in.
  • Vermijd verwarring.
  • Neem nooit iets voetstoots aan.
  • Gebruik extra witruimte in uw voordeel.
  • Nummer deelonderwerpen of -vragen.
  • Stel de verzending automatisch één minuut uit.
  • Tease met uw onderwerpregel.
  • Schrijf zoals u spreekt.
  • Lees uw mail hardop, schrik, en corrigeer.
  • Sluit op een originele, maar beleefde manier af.
  • Leer slecht nieuws brengen.
  • Vermijd overbodige mails.

Een lach en een traan

Beloofd: traantjes zullen er niét vloeien. Maar gelachen zal er wel worden: daarvoor zorgt uw docent wel. Want een kwinkslag doet wonderen om iets te onthouden én de dag voorbij te doen vliegen.

Vragen staat vrij

Bang voor een monoloog, die zich van slide tot slide voortsleept?

Dan hebben we goed nieuws, want in deze workshop staat vragen vrij. Onderbreek de docent zo vaak u wilt: hij volgt zelf zoveel liever een kronkelend weggetje door de velden dan een saaie autostrade. Al slaagt hij er toch altijd in om de leerelementen gestructureerd over te brengen.

Ook interessant voor jou

Vanaf 12/09/2024
Ontdek de 101 manieren waarmee u ChatGPT voor u laat werken. Dé workshop, ook voor niet-copywriters!
  • icon Diverse locaties
  • icon 2 sessie(s)
  • icon 520,00 excl. BTW
icon chevron right
  • icon Diverse locaties
  • icon 520,00 excl. BTW
  • icon 2 sessie(s)
Ontdek de 101 manieren waarmee u ChatGPT voor u laat werken. Dé workshop, ook voor niet-copywriters!
  • KMO-portefeuille
icon chevron right

Wilt u graag een opleiding aanpassen op maat van uw bedrijf?

Samen creëren we uw perfecte opleiding!

Foto Steven Soenen

Steven Soenen

Projectcoördinator

Ik wens een incompany opleiding

Een vraag over deze opleiding?

Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.

Stel uw vraag