Leiding geven voor nieuwe leidinggevenden


Scherp uw vaardigheden als nieuw-leidinggevende aan
#080352
Opleiding | Algemeen beleid en organisatie

Introductie

U bent goed in uw job en u functioneert prima in uw team. Gezien uw prestaties lijkt het vanzelfsprekend dat u doorgroeit naar een leidinggevende functie.

Omschrijving

Leiding geven is echter principieel anders dan uitvoerend werk. Het 'doen' besteedt u uit aan anderen. U kiest ervoor om niet zelf een defect toestel te herstellen, een klant te woord te staan of een dossier af te werken - u vraagt een medewerker dit te doen. Dit betekent dat u meer invloed krijgt op anderen. U bepaalt immers wat er dient te gebeuren. Tegelijkertijd hebt u minder invloed op het resultaat dan wanneer u het zelf zou doen. Leiding geven betekent dat u een stuk afhankelijker bent van mensen die het werk voor u doen. Dit maakt uw taak er niet gemakkelijker op. U moet medewerkers laten samenwerken. Van u wordt verwacht dat u uw medewerkers gemotiveerd houdt. U moet moeilijke gesprekken voeren, taken delegeren en mensen aanspreken op fouten die ze maken. Wanneer u daarenboven in een situatie verkeert waarin uw vroegere collega's uw 'ondergeschikten' zijn geworden, staat u wellicht meermaals voor een moeilijke keuze. Als leidinggevende neemt u immers een andere positie in dan als collega. Te sterke persoonlijke banden maken het doorgaans moeilijk om knopen door te hakken.

Hoe pakt u dit aan? Wat is ervoor nodig om verder te kunnen groeien in uw nieuwe functie?

Tijdens deze training maken we een onderscheid tussen leiderschap en management. Managen is de taakgerichte, harde kant, zoals plannen en zorgen dat de juiste persoon op de juiste plaats is. Leiding geven is de mensgerichte, zachte kant: uw medewerkers motiveren, ontwikkelen, stimuleren. Management en leiderschap zijn allebei nodig. Als u zich bij uw medewerkers alleen bezighoudt met de managementkant, is de kans groot dat u op hen overkomt als een gevoelloze controleur. U merkt dan wellicht dat ze doen wat u van hen vraagt, maar meer zult u niet mogen verwachten. Als u zich alleen op de leiderschapstaken richt, loopt u het risico dat uw medewerkers niet precies weten wat er van hen wordt verwacht.

De menselijke kant van leiding geven is de moeilijkste. Over het algemeen weet u wel welke taken er uitgevoerd moeten worden of wat de doelstellingen zijn, maar mensen zover krijgen dat ze hun best voor u doen is heel wat moeilijker.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze training is een must voor elke nieuw-leidinggevende die zich wil verdiepen in zijn nieuwe leidersrol.

Bijkomende info

Getuigenissen

"De opleiding is een eye opener. Er worden tips & trics gegeven om op zoek te gaan naar de op vandaag onontbeerlijke people-manager in jezelf."

Bart Noppe, Commercieel manager, Casier recycling

"De trainer Martine Brackx zorgde voor eyeopeners, die het communiceren met mijn teamleden naar een hoger niveau brachten. Ik ben ervan overtuigd dat ze op termijn leiden tot een betere samenwerking en een beter werkresultaat."

Delfien Denorme, Sociale Dienst, OCMW Langemark - Poelkapelle

Methodologie

De training is praktijkgericht en er is heel wat ruimte voor de inbreng van eigen cases. U wisselt ervaringen uit met andere deelnemers en reflecteert over uw huidige praktijk. Daarnaast gaat u oefenen met belangrijke vaardigheden in het leidinggeven.

Wat kent u na het volgen van deze opleiding?

  •  U hebt de nodige bagage om de stap naar leidinggevende te zetten.
  •  U hebt uzelf en uw valkuilen en sterktes als leider leren kennen.
  •  U hebt inzicht gekregen in de communicatie en gewoontepatronen van uw medewerkers.
  •  U hebt vaardigheden verworven die u zullen toelaten als leider het beste van uzelf te geven.

Programma

Tijdens de training besteden we aandacht aan wat het voor u betekent om leidinggevende te zijn. U leert omgaan met het krachtenspel tussen uzelf als leidinggevende en uw medewerkers. U ontwikkelt vaardigheden die nodig zijn om op de volgende vragen te kunnen antwoorden:

  • Hoe zorgt u voor een afstemming van verwachtingen over uw rol?
  • Wat zijn taken, rollen en verantwoordelijkheden van de leidinggevende?
  • Hoe bouwt u gezag, geloofwaardigheid en vertrouwen op?
  • Hoe spreekt u uw medewerkers aan?
  • Hoe geeft u kritiek en feedback?
  • Hoe motiveert u uw medewerkers?
  • Hoe gaat u om met 'lastig' gedrag? Inzicht en invloed in interactiepatronen.
  • Hoe past u uw stijl aan? Situationeel leiding geven.
  • Hoe gaat u om met voormalige collega's?

Lesdata

Datum Startuur Einduur
dinsdag 19/02/2019 09:30 12:30
dinsdag 19/02/2019 13:30 16:30
dinsdag 26/02/2019 09:30 12:30
dinsdag 26/02/2019 13:30 16:30

Deze data zijn nog onderhevig aan wijzigingen.

Locatie

  • SBM Roeselare
  • Oostnieuwkerksesteenweg 111
  • 8800 Roeselare
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 36 38
  • F: 050/390665
  • info@sbm.be

Prijsinfo

KMO: met de KMO-portefeuille recupereert u tot 40% van het deelnametarief. Voor gratis advies en begeleiding neemt u contact op met Kevin Labens op 078 35 36 38 of kevin.labens@sbm.be

Lesdata

Datum Startuur Einduur
dinsdag 14/05/2019 09:30 12:30
dinsdag 14/05/2019 13:30 16:30
dinsdag 21/05/2019 09:30 12:30
dinsdag 21/05/2019 13:30 16:30

Deze data zijn nog onderhevig aan wijzigingen.

Locatie

  • Serwir Renardeau - Hotel Serwir
  • Koningin Astridlaan 57
  • 9100 Sint-Niklaas
Bekijk op Google Maps

Contact

  • T: 078 35 36 38
  • F: 050/390665
  • info@sbm.be

Prijsinfo

KMO: met de KMO-portefeuille recupereert u tot 40% van het deelnametarief. Voor gratis advies en begeleiding neemt u contact op met Kevin Labens op 078 35 36 38 of kevin.labens@sbm.be

Martine Brackx

Trainer in communicatieve vaardigheden, coachen, coachend leidinggeven; ervaren teamcoach en persoonlijke coach.

Stijn Van Peteghem (zaakvoerder TalentCo) heeft een jarenlange ervaring in diverse profit en non-profitorganisaties en in het opleiden en coachen van bedrijven, groepen en individuele medewerkers op het gebied van communicatie, leiderschap, faciliteren van teams en diverse HR-processen. Hij is gepassioneerd door de mens en zijn werkomgeving en hoe deze op elkaar afgestemd kunnen worden. Kenmerkend voor hem is zijn pragmatische aanpak gericht op de concrete problematiek van bedrijf, groep of deelnemer. Zijn jarenlange ervaring binnen zowel KMO's als grote internationale ondernemingen is hierbij een groot voordeel.