Wij willen onze medewerkers alle kansen bieden.
Roland Herremans
Afdelingschef machinepark
De economie herneemt, maar toch krijgen ondernemingen niet alle jobs ingevuld. Dat stelt ook Colruyt vast. "Als bedrijf moet u meer doen dan enkel vacatures plaatsen", zegt Roland Herremans. Samen met SBM werd daarom een opleidingstraject voor het technische personeel ontwikkeld.
De geschiedenis van de Colruyt Group begint in 1928, toen bakkerszoon Franz Colruyt een groothandel oprichtte om kruideniers in het Brusselse te bedienen. Vandaag stelt de groep 27.000 mensen tewerk en is het vooral bekend van de retailactiviteiten zoals de Colruyt-supermarkten, maar ook van merken als Okay, Dreamland, Dreambaby, Spar België, Zeb en ColliShop.
Roland Herremans is afdelingschef van de afdeling Machinepark binnen de Colruyt Group. De technische divisie bestaat uit 1.400 medewerkers, op de afdeling Machinepark werken 200 mensen. "Onze afdeling staat in voor de realisatie en integratie van machines en industriële automatisaties. Er werken zo'n twintig ingenieurs, de rest zijn vooral techniekers", duidt Herremans.
De Colruyt Group heeft steeds meer gespecialiseerde techniekers nodig, maar de zoektocht naar dit profiel is niet evident. "Voor de installaties van vandaag hebben we hoger opgeleide techniekers nodig, maar die zijn moeilijk te vinden. Zowel kennis als ervaring ontbreken vaak", zegt Herremans. Colruyt zat daarom samen met SBM om een opleidingstraject op te starten. "Het gaat om een proefproject, waarbij we mensen met minder kennis aanwerven en opleiden, bestaande techniekers bijscholen, en operatoren die interesse hebben omscholen". De deelnemers kregen een opleiding basistechnieken, met de modules bedrijfselektriciteit, onderhoudsmechanica, hydraulica, en pneumatica, en storingstechnieken. "De opleiding duurde negen maanden. Eénmaal per week trokken ze naar de campus in Kortrijk. De tussenevaluatie is heel positief. De samenwerking met SBM verliep heel vlot", zegt Herremans.
"In dit proefproject werkten we met een gemengde groep. We bekijken of we dit in de toekomst kunnen hernemen met een homogene groep. De testfase is achter de rug, nu werken we aan een plan van aanpak. Het is de bedoeling om tweemaal per jaar het traject op te starten, zodat de instroom verzekerd wordt en we de opleiding constant kunnen aanbieden".
De medewerkers van Colruyt reageerden achteraf heel positief op de opleiding. "Het was niet gemakkelijk in combinatie met het werk, want de medewerkers moesten studeren voor de testen. Maar ze zijn zich ervan bewust dat dit eigenlijk een mooi cadeau is. Ze ervaren dat deze opleiding een meerwaarde is voor hun persoonlijke ontwikkeling, zeker omdat ze ook een attest ontvangen.
De insteek van de trainer was dat hij er alles aan doet om de kennis over te dragen én dat de medewerkers zouden slagen. Het is in de eerste plaats de bedoeling om mensen sterker te maken. Werken is continu bijleren, en de medewerkers beseffen dat steeds meer. De zoektocht naar deelnemers voor de opleiding is dan ook niet moeilijk. De interesse is groot", stelt Herremans.
Investeren in eigen personeel is voor Colruyt een prioriteit. In dat kader richt men momenteel een eigen technische school op voor de verschillende afdelingen. "We hebben een oefenruimte gebouwd waar we de praktijk zullen kunnen oefenen. Op die manier kunnen we opleidingen ook inhouse organiseren", zegt Herremans.
Colruyt bekijkt momenteel samen met SBM hoe deze academie kan ingevuld worden. "Het is de bedoeling om de theorie direct te koppelen aan de praktijk. We merken dat er in het onderwijs vandaag te weinig aandacht gaat naar praktijk. In dat kader hebben wij ook nauwe contacten met de scholen en bieden wij heel wat stageplaatsen aan. Zo leren toekomstige kandidaat werknemers ons bedrijf al kennen, en kunnen de scholen hun aanbod aanpassen".
Van gedachten wisselen over het leren van vandaag voor het werk van morgen? Contacteer SBM vrijblijvend voor meer informatie.