Duco richt academie op om installateurs te begeleiden en te trainen

testimonial

Quote Image

We zien de inspanningen beloond worden met een verhoogde klantenloyaliteit en een significante stijging in omzet.

Hendrik Dejonghe

Marketing manager

Hendrik Dejonghe

Academie voor installateurs

Duco, producent van ventilatie- en zonweringsystemen, richtte een academie op om installateurs te begeleiden en te trainen. "Beter getrainde installateurs leiden tot betere installaties. En dat zorgt op zijn beurt voor minder klachten en een tevreden eindklant", zegt marketing manager Hendrik Dejonghe. 'Train your customer' heet het principe. In het geval van Duco is de klant de installateur.

Duco is gevestigd langs de E40 autosnelweg in Veurne en is een Europese speler en trendsetter op het vlak van natuurlijke ventilatie- en zonweringsystemen."Duco heeft producten van topkwaliteit, maar tegelijkertijd beseffen we dat ons product maar zo goed is als de installatie. We willen er daarom zeker van zijn dat de installateur ons product van binnen en van buiten kent, en dat hij een technisch perfecte installatie kan uitvoeren met de nodige aandachtspunten", zegt marketing manager Hendrik Dejonghe. Duco bracht in 2014 met de DucoBox een eigen ontwikkelde, slimme ventilatiebox voor residentiële woningventilatie op de markt. 

 

Duco Academy

Een jaar later werd de 'Duco Academy' opgericht. "Om onze klanten, de installateurs, te bereiken, adviseren, begeleiden, en trainen. De focus ligt op een goede installatie en een grote tevredenheid", duidt Dejonghe.

Daarnaast heeft de oprichting van de 'Duco Academy' ook een commercieel aspect. "We kunnen de klanten wel via brochures en leaflets wijzen op de stille en snelle inregeling van het toestel, maar ze deze unique selling proposition ook zelf laten ervaren in een werkende opstelling is een absolute meerwaarde.

We merken dat installateurs hier echt dat 'waauw'-gevoel krijgen over het product. Zoiets kan je met gewone marketingcampagnes veel moeilijker bereiken." Bijna 2.000 installateurs uit de Benelux hebben intussen een opleiding gevolgd in de Duco Academy in Veurne, of via de mobiele 'Duco Academy on the road'.

tech support

  

Stijging in omzet

De resultaten van het 'Train your customer'-principe zijn nu al meetbaar. "We zien de inspanningen beloond worden met een verhoogde klantenloyaliteit en een significante stijging in onze omzet. Het is dus duidelijk dat het concept werkt", stelt Dejonghe. De effecten zijn voelbaar op korte én lange termijn. "Beter getrainde installateurs leiden tot betere installaties. Dat zorgt er dan weer voor dat er minder klachten zijn en dat de eindklant tevreden is. Daarnaast is er ook de klantenbinding met de installateur. Door ze hier bij ons te ontvangen worden ze toch ondergedompeld in de Duco-wereld. We ondervinden dat installateurs echt lid willen worden van onze familie en onze boodschap zelf gaan verspreiden. 


Positieve mond-aan-mondreclame is nog altijd de beste vorm van promotie". Voor trouwe klanten ontwikkelde Duco ook een VIP-programma. "Elke installateur die een opleiding volgde aan de Duco Academy mag zich een Ventilation Installation Partner (VIP) noemen", zegt Dejonghe. "Naast een officieel certificaat als erkend Duco-installateur, heeft de partner ook recht op tal van voordelen, zoals een uitnodiging voor de Batibouw-nocturne, incentive pakketten, én ze krijgen extra garantie. 

Erkenning door het VEA

Ook voor de marktintroductie van nieuwe en toekomstige systemen kunnen we rekenen op onze VIP's voor verdere integratie. Zij zijn tevens ons 'klankbord' voor verbeteringen en updates aan bestaande producten". Naast de installateur bereiken wij ook de ontwerper. Ook hier creëren wij onder andere samen met Duco concepten om architecten, EPB -, EPC - en ventilatie verslaggevers kennis bij te brengen. Deze merkonafhankelijke kennis is dan ook erkend door het VEA (Vlaamse Energie Agentschap) voor permanente vorming. 
 
Voor vervolgtrajecten doet Duco beroep op SBM en haar ervaren trainers, onder andere via de roadshow 'Ventilation on Tour'. "Het voordeel van deze samenwerking is dat wij merkonafhankelijk kennis overdragen, een groot netwerk hebben, en zo dus ook niet-klanten kunnen uitnodigen om kennis te maken met het product. 


Van gedachten wisselen over het leren van vandaag voor het werk van morgen? Contacteer SBM vrijblijvend voor meer informatie.