Voorjaar 2025
Budgetteren van personeelskosten
Hoe uw personeelskost in kaart brengen en actief beheren
Introductie
- Als HR-verantwoordelijke heeft men meer dan ooit nood aan kennis van een aantal algemene principes uit het financieel beleid.
- Inzicht in de (personeels-)kostencalculatie en een goed begrip van het gehele budgetteringsproces zijn voor een HR manager onmisbaar.
- Daarnaast dient men de verschillende componenten van de personeelskosten en het personeelsbudget in detail kennen en adequaat te beheren
Op deze manier kan men, samen met finance én de gehele organisatie, tot een degelijke budgetopmaak en –opvolging komen.
Een adequaat beheer van het personeelsbudget is ook kritisch voor de verdere opvolging en het bijsturen van een dynamisch (HR) beleid om tot een gezonde organisatie te kunnen komen.
Omschrijving
Budgetten staan onder druk, ook de personeelskosten uiteraard. Om die kosten onder controle te houden is kennis van alle kostenelementen die bij blijvende tewerkstelling of aanwerving van personeel van belang kunnen zijn cruciaal. De manier van aanpak kan verschillen, maar zeker is dat analyse, opvolging en gerichte acties telkens terugkeren als leidraad.
In deze sessies zullen kosten verbonden aan personeel geplaatst worden in een bredere context, waardoor u meer inzicht zult verwerven in de personeelskosten. Dat zal dan resulteren in een betere planning en bijsturing waar nodig. Velen spreken van personeel als een zware, misschien zelfs de zwaarste kostenpost. Het budget voor personeelskosten wordt tegen het licht gehouden van opbrengsten. Daardoor worden de personeelskosten gebudgetteerd naar de strategische plannen toe, waardoor een return on investment geschreven staat.
Een adequaat beheer van het personeelsbudget is ook kritisch voor de verdere opvolging en het bijsturen van een dynamisch (HR) beleid om tot een gezonde organisatie te kunnen komen. Finance en de hele organisatie op zich kunnen samen tot een budgetopvolging komen.
Voor wie is deze opleiding bestemd?
- HR-verantwoordelijken
- zaakvoerders en bedrijfsleiders
- directie en management
- professionelen in personeelsadvies
- medewerkers van uitzendkantoren
- boekhouders, accountant-specialisten
Voorkennis
Er is geen voorkennis vereist
Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?
- Belang van personeel en personeelskosten in uw organisatie
- Financiële voorkennis en doelgroep van het personeelsbudget
- Situatie van personeelskosten in de (externe) financiële verslaggeving
- Inzicht in kostencalculatie en kennis van het budgetteringsproces
- Budgetteren: opmaak van een geïntegreerd budget en plaats van de personeelskosten in het gehele budget
- Drivers van personeelskosten in de organisatie
- Personeelskosten kwantificeren en forecasten: P x Q
- Directe, indirecte en 'verborgen' personeelkosten: variabelen en KPI's
- Interactie van personeelsdienst met financiële en andere andere departmenten
- Beheren, alloceren, opvolgen én bijsturen van het personeelsbudget
- Productie vs. diensten bedrijf
- Fusie en overname: impact op personeelsbudget
Wilt u graag een opleiding aanpassen op maat van uw bedrijf?
Samen creëren we uw perfecte opleiding!
Steven Soenen
Projectcoördinator
Een vraag over deze opleiding?
Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.
Stel uw vraag