07/11/2024

Communicatievaardigheden voor ingenieurs en technici

Technieken om technische inhoud duidelijk te communiceren aan niet-technici

Introductie

Technische informatie op een begrijpelijke manier communiceren aan mensen zonder technische kennis kan soms een uitdaging zijn, omdat technisch specialisten vaak gewend zijn om te communiceren met andere technici. Ze zijn daarom geneigd om jargon en technische termen te gebruiken die voor leken moeilijk te begrijpen zijn. Bovendien kan het zijn dat technische informatie complex of abstract is, waardoor het lastig kan zijn om deze informatie begrijpelijk over te brengen.

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

In deze training leert u vaktechnische kennis te combineren met heldere communicatie zodat uw klant of gesprekpartner begrijpt wat u uitlegt.

Omschrijving

Om ervoor te zorgen dat technisch specialisten in staat zijn om technische informatie duidelijk te communiceren aan niet-technici, zijn er verschillende technieken en strategieën ontwikkeld. Deze technieken omvatten onder andere het vermijden van jargon en technische termen, het gebruik van analogieën en voorbeelden om complexe informatie begrijpelijk te maken en het gebruik van visuele hulpmiddelen zoals grafieken en diagrammen om informatie te verduidelijken.

Het is belangrijk om op een begrijpelijke manier te communiceren over techniek met klanten, omdat dit kan bijdragen aan een betere samenwerking en begrip tussen technisch specialisten en niet-technici. Door effectieve communicatie kunnen problemen beter worden begrepen en opgelost, wat kan leiden tot betere resultaten en meer tevreden klanten.

Deze cursus is een aanrader voor iedereen in de technische branche die de communicatie met klanten en collega's wil verbeteren.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Ook in technische beroepen is de ontwikkeling van softskills en communicatieve vaardigheden steeds belangrijker. Vakjargon en technische procedures op een heldere manier uitleggen aan niet-technici is niet altijd evident. Deze opleiding helpt (leidinggevende) technici, projectleiders en projectmedewerkers op een gepaste wijze te communiceren met niet-technici over technische materie.

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

  • Het communicatieproces: bewust zijn van lichaamstaal bij gesprekken
  • Motiverend taalgebruik versus demotiverende opmerkingen
  • Motiverende feedback geven: timing, criteria
  • Communicatie met de verschillende generaties
  • Communicatie bij verandering: hoe collega's en klanten motiveren doorheen een change, hoe weerstand vertalen in uitdaging?
  • Luisteren en doorvragen: hoe de drijfveren van collega's en klanten achterhalen?
  • Directief versus non-directief communiceren: hoe verhoogt u de betrokkenheid?
  • Hoe krijg ik technische kennis duidelijk uitgelegd aan niet-technici?
  • Hoe blijf ik constructief communiceren?
Kurt Corvers_56.jpg

GETUIGENIS

Naast techniek ook oog voor efficiënte communicatie.

Quote Image
De technische kennis bij het personeel is aanwezig. Dankzij SBM zetten we nu ook op communicatief vlak een stap vooruit.

Onze opleidingen

Locaties en data


Roeselare

Oostnieuwkerksesteenweg 111, 8800 Roeselare

07/11/2024

€ 340,00

excl. BTW

Lesdagen

donderdag (07/11)
donderdag (07/11)

Uur

09:30 - 12:30
13:30 - 16:30

Duur

2 sessie(s)

€ 340,00

excl. BTW


Wilt u graag een opleiding aanpassen op maat van uw bedrijf?

Samen creëren we uw perfecte opleiding!

Foto Steven Soenen

Steven Soenen

Projectcoördinator

Ik wens een incompany opleiding

Een vraag over deze opleiding?

Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.

Stel uw vraag