Voorjaar 2025
Chief Happiness Officer
Draag bij aan het welzijnsbeleid van uw organisatie.
Introductie
Het Welzijn van medewerkers, zowel mentaal als fysiek, behoort steeds meer ook tot de bezorgdheid van de werkgever. Gezonde werknemers, zowel fysiek als mentaal, zijn nu eenmaal productiever en leveren duurzame bijdrages voor de onderneming. Een HR en well-being-totaalaanpak loont.
In 4 sessies leert u zich de taken van een Chief Happiness Officer eigen maken en krijgt u impact op volgende aspecten binnen uw organisatie:
- Minder ziekteverzuim
- Minder verloop
- Meer bevlogenheid
- Meer tevredenheid
- Meer betrokkenheid
- De medewerkers zijn positiever en socialer en werken hierdoor vaak beter met elkaar samen (beter werksfeer)
- Meer productiviteit
- Betere kwaliteit van het werk
- Minder arbeidsongevallen
- Positieve profilering van de organisatie door de medewerkers
Omschrijving
De meerwaarde van een Chief Happiness Officer:
- Een goede mentale en fysieke gezondheid is de basis van duurzame inzetbaarheid.
- Naast gezondheid is ook wendbaarheid (agility) van belang: medewerkers moeten worden aangesproken op hun talent (Talent Development), dienen zich met hun job, de collega’s en de organisatie verbonden te voelen (Engagement), én in voldoende mate het gevoel te hebben aan het roer te staan en impact te hebben op hun job en loopbaan (Resilience).
- Verandering op zich geeft geen stress, wel het gevoel er geen impact op te hebben. En dat gevoel is nog groter bij onduidelijkheid of (job)onzekerheid. Een werkgever die de 'agility' van zijn medewerkers wil verhogen, kan rond deze drie pijlers acties ondernemen. Voor de chief happiness officer ligt hier vaak een mooie uitdaging.
Voor wie is deze opleiding bestemd?
HR-medewerkers, HR-consultants, coaches, preventie-adviseurs, leidinggevenden
Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?
1. Welzijnsbeleidsplan
Als Chief Happiness Officer begeleidt u de interne verantwoordelijken bij de opmaak en uitrol van een beleid met een actieplan in het kader van welzijn en engagement van medewerkers.
Dit is:
- Een beleidsmatig advies en projectcoördinatie omtrent welzijn en engagement binnen bedrijven
- Vitaliteitsprogramma’s op maat voor specifieke doelgroepen
- 'Energy events' waarbij het gaat om korte en éénmalige interventies in het kader van energiemanagement
2. Verzuimbeleid
Alleen ondernemingen die hier effectief op werken, slagen er in om hun verzuimcijfers te laten teruglopen. Een actief verzuimbeleid bestaat uit een preventieve aanpak rond motivatie, welzijn op het werk en de werkbaarheid van de job.
3. Stressbeleid
Bijna 2 op 3 van alle Belgische werknemers ervaart stress op het werk. Als werknemers niet goed met hun stress kunnen omgaan of als de werkomgeving te vaak stress veroorzaakt, ontstaan fysieke en psychische gezondheidsklachten. Dit gebeurt bij ruim 1 op 4 werknemers. 1 op 10 werknemers ontwikkelt zelfs een reële burn-out. Omdat de signalen die men krijgt vaak slechts het topje van de ijsberg zijn, wordt aangeraden een preventief stressbeleid te voeren:
- Sensibilisatie: een sfeer, cultuur creëren waar werknemers openlijk kunnen praten over prestaties en vermoeidheid zonder te moeten vrezen hierop te worden afgerekend.
- Preventie: ervoor zorgen dat werknemers een evenwicht vinden en behouden tussen de energiebronnen en de stressoren.
- Interventie: efficiënte en geïndividualiseerde aanpak voorstellen wanneer het evenwicht er niet meer is.
Ook interessant voor jou
Wilt u graag een opleiding aanpassen op maat van uw bedrijf?
Samen creëren we uw perfecte opleiding!
Steven Soenen
Projectcoördinator
Een vraag over deze opleiding?
Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.
Stel uw vraag