Najaar 2024

Datavisualisatie en presentatietechnieken in finance

Breng cijfers tot leven - in mensentaal (opleiding i.s.m. Financial Media)
  • KMO-portefeuille

Introductie

  • Droomt u van cijfers, maar kost het u moeite om er iemand mee te overtuigen – tijdens een pitch, interne of externe presentatie, of netwerkmoment?
  • Verliest u daardoor uw naturel, zodat u zich nog meer terugtrekt in uw cijferbastion? En terugvalt op financieel jargon – overigens een volstrekt begrijpelijke reactie?
  • Vraagt u zich soms af of niet-finance-collega’s uw rapporten wel volledig begrijpen? Of zij in staat zijn om de essentie van uw bevindingen in mensentaal te formuleren?

Deze opleiding biedt u de twee belangrijkste instrumenten waarmee u facts and figures op een boeiende wijze overbrengt.

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

  • U kent de technieken en instructies om te presenteren met impact.
  • U krijgt die technieken en instructies in de vingers tijdens uw presentatie.
  • U kent de kneepjes van datavisualisatie.
  • U verweeft datavisualisatie in uw presentatie.

Omschrijving

Prikkelen met cijfers

U kunt er niet omheen: finance draait nu eenmaal om cijfers. Dus vormen die ook het zwaartepunt van uw betoog. Het enige probleem? Ze overdonderen omdat ze zo abstract zijn. Uw gesprekspartner ‘ziét’ er niet doorheen zoals u dat doet.

De oplossing? Datavisualisatie. Daarmee laat u koude cijfers tot leven komen. En kijk: nu spitsen uw toehoorders plots wel de oren!

Comfortabel presenteren

Hoe houdt u de aandacht van uw publiek vast? Door het te geven wat het verwacht. Pas de structuur en inhoud van uw presentatie, en uw presentatietechniek, aan uw toehoorders aan.

Deze opleiding reikt u de handvaten aan om u meer op uw gemak te voelen – een gedrag dat uw toehoorders spiegelen. U ondervindt aan den lijve welk effect uw lichaamstaal en uw stem hebben. En leert hoe u stress de baas blijft.

Oefenen voor ‘echt’ publiek

Staan de beste stuurlui aan wal? Natuurlijk niet. Daarom oefent u de tips en tools meteen in. Tijdens een simulatieoefening biedt u het hoofd aan een panel van investeerders, bankiers, professoren enzovoort. Hen overtuigt u tijdens een pittige pitch van een complexe case met heel wat cijfermateriaal.

Bent u wat benauwd om het podium te ‘pakken’? Ach, uw medetrainees ervaren hetzelfde. Samen ontdekt u waarin u al sterk bent, en wat u nog meer kunt uitspelen voor een presentatie met impact.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Finance professionals met de ambitie om aan de top te blijven van hun specifieke vakgebied. Ook als u zich wil ontwikkelen in een leidende rol in de finance functie, bent u bij ons aan het goede adres.

Uw rol verschuift van verantwoorden naar sturen. Dat vraagt om andere vaardigheden, terwijl harde kennis van finance even noodzakelijk blijft. Om aan die realiteit tegemoet te komen, slaat SBM de handen in elkaar met Financial Media, uitgever van CFO magazine.

Het resultaat zijn negen future proof trainingen.

Methodologie

Tijdens een simulatieoefening biedt u het hoofd aan een panel van investeerders, bankiers, professoren enzovoort. Hen overtuigt u tijdens een pittige pitch van een complexe case met heel wat cijfermateriaal.

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

  • Datavisualisatie
    • Intro tot datavisualisatie
    • Grafiektypes:
      • do's and dont's
      • verder gaan dan staven en lijnen: non-standaard grafiektypes
      • hoe een grafiektype kiezen?
    • Gebruik van tekst op grafieken
    • Design van grafieken
    • Storytelling met datavisualisatie
  • Presenteren met impact / overtuigingskracht
    • Structuur en inhoud: hoe zorgen dat je publiek jouw boodschap begrijpt?
      • Zen theorie: eenvoudig en simpel
      • Begin en einde
      • Belang van storytelling
      • Doelgroep: presentatie veranderen voor specifieke doelgroep
      • Jouw doel: wat wil ik dat er na mijn presentatie gebeurt
      • Doel van het publiek: wat willen zij op het einde?
    • Presenteren
      • Non-verbaal
      • Stem
    • Connectie met publiek
      • Hoe een band creëren met het publiek
      • Vervelende vragen
    • Stress
  • Case: een panel (Maarten Lambrechts, Ann Beckers, corporate banker, investeerder) beoordeelt u op een finance-presentatie
    • Opdracht: maak en geef een presentatie om te investeren in een fictief bedrijf, waarvan u de activiteit en de cijfers krijgt
    • U onderzoekt het rendement, de voordelen en gevaren van de investering.
    • U overtuigt het panel van uw case.

Bijkomende info

Deze dagopleiding bedraagt 1.490 euro.

Wil u alle negen trainingen bijwonen? Of wil u verschillende medewerkers naar verschillende vormingen afvaardigen? Dan kan met het abonnement. Schrijf u in voor de volledige reeks voor slechts 1.190 euro per opleiding. Voor meer info en om in te schrijven, klik hier.

Wilt u graag een opleiding aanpassen op maat van uw bedrijf?

Samen creëren we uw perfecte opleiding!

square placeholder image

Els Vanacker

Projectcoördinator

Ik wens een incompany opleiding

Een vraag over deze opleiding?

Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.

Stel uw vraag