Vanaf 25/11/2024
Training moeilijke gesprekken voeren
Leer met vertrouwen moeilijke dialogen aan te gaan
Introductie
Er kunnen verschillende redenen zijn om slechts nieuws te brengen: een confronterende boodschap, een delicaat onderwerp aansnijden, slecht nieuws melden,… als leidinggevende ziet u er tegenop. U wilt niet kwetsend zijn in uw boodschap maar u wilt toch klaar en duidelijk zijn. Deze training helpt u om rustig en met vertrouwen moeilijke gesprekken aan te gaan. U wisselt uit, oefent en krijgt feedback. Daarnaast staan we ook stil bij uw 'innerlijke molen' voor en tijdens het gesprek: waarom is het voor u moeilijk en hoe kunt u hier anders mee omgaan?
Wat kent men na het volgen van deze opleiding?
Deze sessies leren u op een effectieve en efficiënte manier een moeilijk of slechtnieuwsgesprek te voeren zonder de relatie met de medewerker in gevaar te brengen.
- Kort theoretisch kader m.b.t. de do’s en don’ts van effectieve en efficiënte communicatie
- Uw cases en praktijkervaringen worden gesproken
- Oefenen om op een effectieve en efficiënte manier een slechtnieuwsgesprek te voeren zonder de relatie met de medewerker in gevaar te brengen
- Na deze opleiding kent u:
- Do’s en don’ts bij het voeren van moeilijke gesprekken
- Een stappenplan om een moeilijk gesprek voor te bereiden
- De stappen van een slecht nieuws boodschap
- De stappen van een bijsturende feedback
- Na deze opleiding kunt u:
- Uitdagende en delicate gesprekken met uw medewerker gestructureerd aanpakken
Omschrijving
Als leidinggevende of teamleider wordt er soms van u verwacht om minder moeilijk of slecht nieuws over te brengen naar een medewerker. Deze gesprekken kunnen bijvoorbeeld gaan over het geven van een corrigerende verwittiging of het opleggen van een sanctie. Bij uitbreiding kan het nog om andere redenen gaan uiteraard. Voor veel leidinggevenden blijven deze gesprekken een vervelende karwei. Hoe lastig ook, u kunt er niet omheen.
Voor wie is deze opleiding bestemd?
Leidinggevenden
Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?
- De context van de moeilijke boodschap
- Karakteristieken van een slechtnieuwsgesprek
- Slecht nieuws overbrengen op de juiste manier
- Basisvoorwaarden bij het aanspreken van medewerkers
- Gespreksstructuren voor verschillende soorten moeilijke gesprekken
- Het brengen van een moeilijke boodschap of corrigerende feedback op een gepaste manier
- Rol van non-verbale communicatie in het gesprek
- Een evenwicht vinden tussen het tonen van empathie & confronteren
- Omgaan met emoties en eigen interne belemmeringen
- Omgaan met kritiek en weerstand bij jouw gesprekspartner
- Het stellen van de juiste vragen
- Sturen naar concrete afspraken en opvolging
- Valkuilen en veelgemaakte fouten
- Do’s en don’ts
- Bespreken van de eigen praktijkcasussen
Onze opleidingen
Locaties en data
Wilt u graag een opleiding aanpassen op maat van uw bedrijf?
Samen creëren we uw perfecte opleiding!
Steven Soenen
Projectcoördinator
Een vraag over deze opleiding?
Wij zijn er voor u! Contacteer ons en wij helpen u met veel enthousiasme verder.
Stel uw vraag