Functioneringsgesprekken voeren


Verbeter met motiverende functioneringsgesprekken de prestaties van uw medewerkers
#130380
Webinar | HRM

Wat kent men na het volgen van deze opleiding?

  • U kunt u op een goede manier voorbereiden op een functioneringsgesprek
  • U kunt op een correcte manier een functioneringsgesprek voeren met uw medewerkers
  • U krijgt inzicht in de opbouw van een goed gesprek
  • U kunt op een goede manier zaken bespreekbaar maken met uw medewerker
  • U krijgt inzicht over de manier waarop u de motivatie van uw medewerkers kunt verhogen
  • U kunt omgaan met moeilijke situaties

Introductie

Functioneringsgesprekken blijven noodzakelijk. Ook in coronatijden hebben uw medewerkers nood aan een continue evaluatie. Wat wordt er van hen verwacht en wat verwachten zij van u?

En hoewel het functioneringsgesprek al geruime tijd in het bedrijfsleven bestaat, blijft het voor de manager moeilijk om zijn/haar medewerkers te vertellen hoe ze functioneren. Bedoeling is vooral om tweerichtingsverkeer in het gesprek toe te laten. Uw medewerker heeft ook een stem die gehoord mag worden.

Omschrijving

In deze training willen we u tools aanreiken die u helpen bij het geven van feedback en het bespreekbaar maken van prestaties tijdens een functioneringsgesprek. We bekijken ook hoe u door middel van een goed gevoerd functioneringsgesprek de motivatie van uw medewerkers kunt verhogen.

De opleiding wordt gekleurd met tal van praktische voorbeelden en oefeningen zodat u de training onmiddellijk kunt toepassen in de praktijk.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Leidinggevenden die functioneringsgesprekken moeten voeren.

Methodologie

In deze training staat de praktijk van u als deelnemer centraal. Door middel van groepsgesprekken en cases wordt de koppeling gemaakt tussen theorie en praktijk. Ook is er voldoende ruimte voorzien voor het bespreken van de eigen cases en praktijkervaringen.

Programma

1. Intro

2. Situering

  • Definitie, kenmerken en doelstellingen
  • Voordelen
  • Functioneringsgesprekken: what's in a name?
  • Situering in de evaluatiecyclus / ontwikkelcirkel

3. Organisatorische omkadering

  • Interne beslissingen
  • Documenten en tools
  • Interne communicatie
  • Praktisch: tijd en ruimte

4.Drie stappen bij een functioneringsgesprek

  • Voorbereiding
  • Door leidinggevende
  • Door medewerker
  • Gesprek
  • Onderdelen
  • Onderwerpen
  • Output: verslag, POP, ...

5. Communicatie (technieken, tips en aandachtspunten)

  • Enkele wetten en basismodellen
  • Feedback geven
  • Actief luisteren
  • Valkuilen
  • Moeilijke situaties

6. Reflectie

Lesdata

Datum Startuur Einduur
woensdag 06/10/2021 14:00 16:30
woensdag 13/10/2021 14:00 16:30

Data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Contact

  • T: 078 35 36 38
  • Kevin@sbm.be