#111176

Communiceren en motiveren voor leidinggevenden

Opleiding Algemeen beleid en organisatie

Motivatie is een drijfveer die ons en de andere aanzet tot actie om iets te realiseren. Medewerkers en collega's blijven motiveren is een kunst.

Als leidinggevende is het enerzijds noodzakelijk dat u signalen opvangt van medewerkers die hun motivatie verliezen. Anderzijds is het belangrijk om er gepast op te reageren. Want wat de ene motiveert, demotiveert de ander. Meer nog: wat de generatie "babyboomers" motiveert is toch iets anders dan wat de aanstormende generatie "Y" motiveert.

Motiveren doet u met acties, houding,... maar een niet te onderschatten onderdeel is communicatie. Demotivatie wordt dikwijls getriggerd door foute of ontbrekende communicatie. Werken met gemotiveerde medewerkers leidt zonder meer tot betere resultaten en een positieve teamspirit.

Tijdens deze twee sessies verdiepen we ons in beide boeiende thema's.

Voorkennis

Er is geen specifieke voorkennis vereist. Enige ervaring als leidinggevende is een pluspunt.

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze opleiding richt zich naar leidinggevenden die hun medewerkers op een gepaste wijze willen motiveren. De training is bovendien een meerwaarde voor leidinggevenden die problemen ondervinden in hun communicatie met hun medewerkers.

Programma

Motivatie

  • Basis mbt intrinsieke en extrinsieke motivatie
  • Inzicht en koppeling van de motivatie, het gedrag en de behoeftes - een blik op de huidige generatieconflicten op de werkvloer
  • Basishouding van een leidinggevende mbt het motiveren van medewerkers
  • Herleiden van verschillende motiverende aanpakken in vijf basistalen
  • Reflectie op uw basistaal en die van uw medewerkers
  • Het verschil tussen betrokkenheid en tevredenheid van uw medewerkers
  • Verschillende manieren om hefboomeffecten te creëren met betrekking tot betrokkenheid
  • Belonend of straffend optreden binnen werkcontext?

Communicatie

  • Het communicatieproces en de hieraan verbonden onderliggende valkuilen
  • Impact van stress of onzekerheid of wat gezegd wordt versus wat gehoord wordt
  • Verschillende communicatieniveaus: wat, wanneer, hoe?
  • Communicatie met de huidige Y-generatie
  • Verbindend en verbrekend communiceren: wat en wanneer?
  • Communicatie bij verandering
  • Communicatie bij werkverdeling
  • Communicatie via e-mail
  • Communicatie in vergaderingen volgens de zes hoeden van de Bono

Annick Defoort is gecertifieerde trainer Selfcoaching®. Ze ondersteunt als senior coach, change consultant en trainer, organisaties en leidinggevenden in het effectiever en efficiënter omgaan met zichzelf, medewerkers en processen. Met een diploma van industrieel ingenieur op zak, verrijkt met een rits opleidingen bij Vlerick Management School, School For Coaching & Leadership, Centre for Creative Leadership en Prana bouwde Annick gedurende jaren een internationale carrière uit in diverse omgevingen. Multicultureel samenwerken, team integratie na overname, het opzetten van processen en afdelingen, het globaliseren van een engineering team, offshore co-development opzetten, zijn de ervaringsdomeinen waarop Annick kan bogen.