testimonial

Quote Image

Inzetten op leiderschap is een logische strategische keuze.

Wouter Vanrobaeys

Learning & Development Manager

Foto

Wil u als bedrijf uw medewerkers laten groeien? Dan kan u het best stevig inzetten op learning and development. 

Zoals Wienerberger, een bedrijf dat zijn medewerkers wil laten groeien. “Een van de belangrijkste pijlers in ons opleidingsplan? Dat is het leiderschapstraject voor teamleaders, in samenwerking met SBM”, vertelt Wouter Vanrobaeys. 
“Ons leiderschapsprogramma voor teamleaders en andere leidinggevenden startte ongeveer zes jaar geleden met SBM”, blikt Wouter terug. Wouter is Learning & Development Manager bij Wienerberger. “Door de jaren heen sleutelden we samen aan zowel de inhoud als de structuur. Ik durf nu met trots te zeggen dat we een traject hebben dat goed loopt en de noden van de deelnemers helemaal invult.”

Inzetten op leiderschap: een strategische keuze

Waarom Wienerberger de behoefte aan een leiderschapstraject voelde? “Onze mensen zijn meestal technisch hoog opgeleid. Ze hebben bakken ervaring, zijn stressbestendig en hebben geen moeite met targets. Maar het menselijke aspect, constructief communiceren en leidinggeven aan collega’s? Daarmee hebben sommigen het moeilijker”, verduidelijkt Marianne Joosen, HR Business Partner bij Wienerberger. “ “De tijd dat een technisch sterke medewerker automatisch op de stoel van teamleader belandt en vervolgens aan zijn lot wordt overgelaten? Die ligt al lang achter ons. Inzetten op leiderschap is bij Wienerberger een logische strategische keuze. De manier hoe onze leidinggevenden communiceren en handelen, willen we over alle lijnen en op alle niveaus gelijktrekken. Hoewel de rol van teamleider hier en daar wat verschilt, vinden we het belangrijk dat ze dezelfde taal spreken. Daarom gaat bij ons iedereen door hetzelfde bad: ons zorgvuldig uitgewerkte leiderschapstraject.”

 

De tijd dat een technisch sterke medewerker automatisch op de stoel van teamleader belandt en vervolgens aan zijn lot wordt overgelaten? Die ligt al lang achter ons. Inzetten op leiderschap is een logische strategische keuze.

Deelnemers en directie samenbrengen

 Het leiderschapsproject bestaat uit vier opleidingsdagen waarin verschillende thema’s aan bod komen. De docenten starten vanuit de praktijk en kaderen die met theoretische modellen, tips … Deelnemers brengen zelf concrete cases mee naar de opleiding. Tussen de verschillende opleidingsdagen zijn coachingsmomenten met de docenten voorzien. 
“De coachingsmomenten met de docenten zijn nieuw en worden als een waardevolle aanvulling beschouwd. Dat wordt aangevuld met begeleiding door hun interne coach, meestal hun rechtstreekse leidinggevende. Hij of zij heeft het traject in het verleden vaak al gevolgd en weet wat de verwachtingen zijn en waar we naartoe werken”, vertelt Marianne. 
Het sluitstuk? “Een terugkoppelmoment waarbij we alle deelnemers, coaches, docenten én directie samenbrengen”, glimlacht Wouter. “Tijdens dit moment presenteren de deelnemers hun antwoord op een specifiek probleem dat ze aan het begin van het traject aangaven. Op basis van wat ze leerden, formuleren ze een concreet antwoord op hun vraag. Dat wordt verder aangevuld met concrete acties die mogelijk zelfs al genomen zijn. 
Daarna volgt het certificatiemoment waarbij we onze deelnemers in de bloemetjes zetten en samen terugblikken op het traject. We verwachten wel wat van hen en daar willen we ook duidelijk onze erkenning voor uitspreken. Het gebeurt regelmatig dat deelnemers hun oprechte dank over het traject ook uitspreken. Voor de directie is dit samenkomen een mooie realitycheck.” Ze voelen hier dat de opleiding een impact heeft. Een bewijs dat de strategische keuze om op leiderschap in te zetten ook de juiste is. “De grote uitdaging? Dat onze medewerkers hier blijvend mee aan de slag gaan. Daarom organiseren we ook een nazorgsessie én aanvullende boostersessies. Daar delen de cursisten vooral best practices en frissen de docenten hun kennis op”, vult Marianne nog aan.

Deelnemers en directie samenbrengen

Het leiderschapsproject bestaat uit vier opleidingsdagen waarin verschillende thema’s aan bod komen. De docenten starten vanuit de praktijk en kaderen die met theoretische modellen, tips … Deelnemers brengen zelf concrete cases mee naar de opleiding. Tussen de verschillende opleidingsdagen zijn coachingsmomenten met de docenten voorzien. 
“De coachingsmomenten met de docenten zijn nieuw en worden als een waardevolle aanvulling beschouwd. Dat wordt aangevuld met begeleiding door hun interne coach, meestal hun rechtstreekse leidinggevende. Hij of zij heeft het traject in het verleden vaak al gevolgd en weet wat de verwachtingen zijn en waar we naartoe werken”, vertelt Marianne. 
Het sluitstuk? “Een terugkoppelmoment waarbij we alle deelnemers, coaches, docenten én directie samenbrengen”, glimlacht Wouter. “Tijdens dit moment presenteren de deelnemers hun antwoord op een specifiek probleem dat ze aan het begin van het traject aangaven. Op basis van wat ze leerden, formuleren ze een concreet antwoord op hun vraag. Dat wordt verder aangevuld met concrete acties die mogelijk zelfs al genomen zijn. 
Daarna volgt het certificatiemoment waarbij we onze deelnemers in de bloemetjes zetten en samen terugblikken op het traject. We verwachten wel wat van hen en daar willen we ook duidelijk onze erkenning voor uitspreken. Het gebeurt regelmatig dat deelnemers hun oprechte dank over het traject ook uitspreken. Voor de directie is dit samenkomen een mooie realitycheck.” Ze voelen hier dat de opleiding een impact heeft. Een bewijs dat de strategische keuze om op leiderschap in te zetten ook de juiste is. “De grote uitdaging? Dat onze medewerkers hier blijvend mee aan de slag gaan. Daarom organiseren we ook een nazorgsessie én aanvullende boostersessies. Daar delen de cursisten vooral best practices en frissen de docenten hun kennis op”, vult Marianne nog aan.

Foto

Docenten begrijpen onze cultuur

Wienerberger werkt voor dit leiderschapstraject met drie docenten van SBM. “De klik met hen is er helemaal. Zij inspireren de cursisten en dat is dé key om er een succes van te maken. Veerle, een van de docenten, is ook actief in onze hoofdzetel in Oostenrijk. Zowel zij als de andere docenten werken al enkele jaren aan dit verhaal. Dat is een van de grote sterktes van het project: onze lesgevers kennen de cultuur van Wienerberger en de waarden waarvoor we staan. Dat staat niet los van deze opleidingscyclus.

 

Trots op leiderschapstraject

De samenwerking met SBM loopt heel goed en Wienerberger is trots op het leiderschapsprogramma. “We zijn samen met SBM in dit verhaal gestapt en zijn tevreden met de vlotte wisselwerking die er is ontstaan. Het oorspronkelijke idee hebben we door de jaren heen samen geoptimaliseerd tot een leiderschapstraject dat er staat en waarmee we graag naar buiten komen.”

“De docenten leven zich goed in onze waarden en cultuur in en brengen die ook over naar de cursisten.”